adoptiekindje naar creche?, graag ervaringen

• machteld

Graag zouden wij wat ervaringen horen van mensen die al een adoptiekindje hebben.

Op dit moment werken wij allebei, 4 dagen en 5 dagen. Als het kindje komt gaat een van ons , na adoptieverlof dus, een tijd onbetaald verlof opnemen, dat hebben we al bedacht.

Maar daarna? Dan willen we, als dat lukt alleen!, weer wat meer gaan werken, misschien niet zoveel als nu, maar toch.

Graag zou ik wat ervaringen horen van adoptie-ouders:

- hoe lang bleef je thuis na aankomst kindje?

- hoe beviel het om weer te werken en evt opvang te regelen voor het kind?

- kon het kindje naar de creche/kleuterschool ed. of leverde dat problemen op ?

- en puur praktisch: hoe lang van tevroren heb je kind bij creche aangemeld?, het is tenslotte geen gewone zwangerschap!

BEDANKT!

Machteld

• meggie

Hoi Machteld,

Ik ben zelf een half jaar thuis gebleven, mijn man nam extra dagen op. Daarna is onze zoon tweede dagen naar een KDV geweest.

De eerste keer zonder een van ons was een ramp; we zijn na een kwartier teruggebeld. Daarna zijn we een week lang iedere dag heel even geweest. Dit had een gunstig effect. Hij vond 't er daarna prachtig.

Het is wel belangrijk om met de leidsters een en ander af te spreken. Zo vertelde een leidster dat sommige ouders gewoonweg niet willen dat ze overdag worden gebeld. Nou bij ons wel, ook in geval van twijfel.

Ik meen me te herinneren dat WAN (adoptienazorg, via adoptie.nl) met een protocol uitkomt tav adoptiekids naar de creche. Zij wijzen creche in eerste instantie niet af, omdat er ouders zijn die nu eenmaal allebei moeten werken. Maar alles hangt wel af van het kind zelf, en dat weet je pas als hij of zij er is. Forceer in elk geval niets, maar dat lijkt me duidelijk.

Aanmelden op scholen is wel aan te raden, je kunt toch wel een indicatie geven van de leeftijd ongeveer? Ik weet dat ons KDV coulant was wat betreft het feit dat we ons pas laat aanmeldden en eigenlijk op een wachtlijst terecht zouden komen. Ze vonden dat wij recht hadden op voorrang.

• machteld

bedankt voor je reactie meggie!

hoe oud was jullie zoon bij aankomst? en dat halve jaar had je dat al van tevoren zo gepland?

scholen, tja! waar! ik zat nog in gedachten bij alleen een creche, hoe lang moet dat van tevoren?! kindje zal ongeveer 2 -2.5 zijn als het komt.

fijn dat ze jullie voorrang gaven!

• machteld

bedankt voor je reactie meggie!

hoe oud was jullie zoon bij aankomst? en dat halve jaar had je dat al van tevoren zo gepland?

scholen, tja! waar! ik zat nog in gedachten bij alleen een creche, hoe lang moet dat van tevoren?! kindje zal ongeveer 2 -2.5 zijn als het komt.

fijn dat ze jullie voorrang gaven!

• Mei

Bij mij in de buurt zit de school nu al tot 2006 vol. Ik heb onze derde al opgegeven voordat we de procedure in werking hadden gezet en eigenlijk was er dus geen plaats. Maar omdat ik al 2 kinderen op die school heb zitten , hebben ze me toch een plek beloofd…..

• meggie

Onze zoon was twee jaar en een paar maanden bij aankomst. Dat half jaar had ik zo ingepland en is me goed bevallen. Die eerste maanden gaan best snel hoor! Hoewel ik eerlijk gezegd aan het einde van die periode ook weer zin had om te werken. Bij ons kwam onze jongen ook op een wachtlijst terecht voor de basisschool. Ken je nagaan: hij was toen dus net twee! Misschien kun je alvast je vraag voorleggen bij creche of school over wachtlijsten?

groetjes

• machteld

bedankt!

we gaan ons snel inschrijven dan!

• herman

natuurlijkverlang je er naar om je leven na verloop van tijd weer op te pakken qua werk etc. Ik denk dat wat er mogelijk is sterk afhangt vande hechting van jullie kind. Als die hechting niet goed bverlopen is dan dien je daar veel tijd aan te besteden om de schade voor het kind te reduceren. Vooral tijd en geduld met proffessionele support is dan nodig. Roep dus nooit te vroeg dat je dan en dan weer aan het werk zult gaan. Het leven na adoptie is vaak maar zeer beperkt maakbaar.

Succes ermee,

Herman