nieuw

• Suzanne

Wij hebben 2 geadopteerde kinderen. 1 lichtbruin en 1 donkerbruin.

Nu bijna 21 en 16 jaar

Ook met het lichtbruine kind werden we nagestaard. Dat wisten we van te voren. Op een gegeven moment merk je het niet eens meer. Het went wel hoor.

Een paar jaar geleden zijn we naar Indonesie geweest. Wij 2 blanke mensen met 1 blond kind(vriendin zoon) 1 lichtbruin kind en 1 donkerbruin kind. Daar werden we echt goed bekeken.

Om daarvoor een zo blank mogelijk kind te adopteren vind ik wel heel erg overtrokken.

Het is alsof je ervoor schaamt!!!!!!

Wat doe je als het kind toch iets donkerder uitvalt?

Weiger je het dan?

Je hebt het wel over een klein mensje hoor en niet over een kledingstuk!!!!!

Verder wil ik iedereen heel veel succes toewensen. Het is het wachten waard

Suzanne

• Fleur

Hoi Alexandra,

Wat leuk ook iemand uit de buurt van Zuid - Holland.

Dan vallen we waarschijnlijk in hetzelfde district met de VIA cursus.

Spannende tijd he, het wachten de VIA, RVK en dan de rest…….

Wij zijn zo blij met de keuze die we gemaakt hebbben,we gaan er allebei 800% voor!!!!!

Weten jullie al iets meer over de VIA cursus?

Groetjes

Fleur

• wendy

Leuk om te lezen dat er op dit moment toch nog veel mensen pas zijn begonnen. Je las altijd al verhalen over mensen die al ver in de procedure waren. Het leek wel of wij de enigen waren die pas begonnen. Dat valt gelukkig erg mee. Wij hebben in september 2003 ons BKA nummer ontvangen.

Aftellen maar. Maar ik zeg maar zo, iedere maand is er eentje minder, toch?

Veel groetjes Wendy

• Fleur

Hoi Wendy,

Daar ben ik het helmaal mee eens… je weet dat het wachten niet voor niets is!!

En voor je het weet ben je zo een paar maanden verder.

Zeker als straks de zomer weer in aantocht is dan gaat de tijd met het zonnetje altijd zo snel vindt ik.

Succes met de procedure,

Fleur

• Esther

Beste zusje,

Je schrijft,

“ik bedoelde alleen maar een niet zo'n heel erg zwart kindje”

Hoe wil je dit gaan uitleggen aan een vergunninghouder die voor jullie gaat bemiddelen??

Ga je een kleurenkaart bij je dossier stoppen als deze opgestuurd wordt naar het betreffende land??

In bijvoorbeeld de landen Colombia of Brazillie heb je heel veel verschillende rassen, van licht tot donker en kroeshaar. Denk je dat ze dan voor jou op zoek gaan naar een zo licht mogelijk kindje?

En als je het een probleem vindt dat je wordt aangestaard en mensen misschien kunnen zien dat jullie een adoptiekindje hebben, zou ik je aanraden om nog maar eens goed na te denken of jullie de juiste keuze maken.

Met vriendelijk groet,

Esther Breed

Moeder van twee meiden uit Cambodja, die trots is als mensen haar nastaren!

• Sandy B

Hallo Zusje,

Het wordt voor jullie erg moeilijk om een niet te donker kindje te adopteren.

Je kunt nl de tint niet aangeven.

Overigens werden wij met onze oudste zoon ook al nagestaard al heeft hij bruin haar met een rode tint en een vrij lichte huidskleur. Heerlijk, wat voelde en voel ik mij trots op mijn knullen.

Wij hebben zelf 2 aziatische zoontjes. nummer 1 is vrij licht van kleur. Nummer 2 is veel donkerder dan nummer 1.

Wij hebben geadopteerd uit Taiwan en uit Taiwan komen Chinezen maar ook die verschillen enorm in uiterlijk. De biologische moeder en haar ras is meestal wel bekend maar wie was de bio-vader, een passerende Afro-Amerikaan?

Dit is zomaar een voorbeeld, maar geeft wel aan dat je nooit zeker van de kleur, ras kunt zijn als je adopteerd.

Het is altijd een verrassing zodra je een voorstel krijgt.

Mochten jullie dit erg bedreigend vinden, dan zou ik jullie adviseren om nog eens rustig over adoptie na te denken.

• Corine

Ook hier een moeder van 2 donkere kinderen: 1 volbloed negroide, 1 halfbloed, beide uit Colombia. Als ik (hoogblond) door de stad loop met aan iedere hand 1 kind, voel ik mij de koning te rijk. Laat mensen maar kijken, wij hebben een prachtig gezin. De meeste mensen kijken vertederd en de enkeling die met een ‘raar’ gezicht kijkt, en waarvan ik bij voorbaat al weet dat ze nog 3 keer omkijken, nou, dan kijk ik ook gewoon nog 3 keer om…..;-)

De leukste reactie krijgen we altijd van donkere mensen, die zeggen bijna altijd gedag…

Leuk was het ook een keer in het vliegtuig. Mijn man zat met onze zoon voor mij en onze dochter. Aan de andere kant van het pad zaten 3 negroide jongens. 1 van de jongens begon tegen mijn man te praten, die wilde wel eens weten hoe het zat met hem en zijn zoon. We kwamen namelijk net terug uit Colombia, dus onze volbloed zoon, was door de zon gitzwart te geworden. Dus mijn man zegt vrolijk: ‘dit is mijn zoon!’ Die jongen vol verbazing kijken, die dacht natuurlijk ,hoe is dit mogelijk, hij dacht dat onze zoon biologisch eigen, dus vroeg hoe zwart de moeder dan wel niet moest zijn…..Mijn man wijst nog vrolijker naar achteren, kijk, daar zit de moeder….hilariteit ten top! Want toen zag hij ook nog eens onzen nieuwbakken dochter zitten! Maar goed, toen wij het uitlegden, reageerden ze allerdrie zo spontaan!! Ze vonden het helemaal geweldig, dat wij als blanken, 2 donkere kinderen hadden.

Eerlijk gezegd, zijn de reacties van donkere mensen mij dierbaar, omdat die altijd positief zijn, dan de sommige oerdomme reacties van blanken…

Zusje, is het soms niet je eigen angst dat mensen negatief zullen zijn? Kinderen ervaren dat helemaal niet zo hoor…..Inderdaad kun je het kleurtje niet uitzoeken…Als je dit niet wilt, kun je beter niet voor Zuid-Amerika kiezen, maar bijv. voor Polen. Succes met jullie beslissing…

groetjes,

Corine

• Mei

Beste zusje,

ik denk dat je eens bij je zelf na moet gaan waar je bang voor bent of wat je niet wilt.

Een mens is een mens en een kind een kind, wit, geel, zwart,of bruin.

Feit blijft dat een adoptie kind niet uit je buik komt en daardoor altijd een beetje anders zal zijn. Of dat nou meteen aan de buiten kant te zien of niet, de vragen blijven, het kijken ( daarna) ook.

We leven gelukkig in een multiculturele samenleving, vele mensen met een donkere kleur redden zich hier. Dus waarom zou jouw kind dat niet kunnen?

Het gaat dus om je eigen gevoel, kennelijk ben jij zelf ergens bang voor. En alleen jij zelf kan daar antwoord opgeven.

• Alexandra

Hoi Fleur,

We weten natuurlijk niet precies wanneer de cursus zal zijn, maar eerdaags krijg ik van vrienden het boek wat je krijgt aan het begin van de cursus. Kunnen we alvast wat verder lezen.

Succes met wachten

Alexandra

• mamawannabe

Hallo,

Ik zie dat er hier veel mensen zijn die ook nog maar net begonnen zijn. Leuk om ook die mensen tegen te komen. Ik heb een forum geopend op ww.adoptiesite.nl als je behoefte heb kun je je daar aanmelden om met elkaar te praten over alles wat er bij komt kijken en de vragen die we hebben.

Het lijkt me leuk om jullie op het forum te ontmoeten.

groetjes