voorlichting Polen

• Johan

Wie heeft er problemen gehad met foutieve voorlichting over Polen bij Kind en Toekomst?

Wij hebben het idee dat de kinderen vanuit Polen meer problemen hebben dan men doet voorkomen.

• Mei

Toen wij 6 jaar geleden de VIA volgden was al bekend dat veel kinderen uit polen een zeer belaste achtergrond hebben en daardoor vaak in het speciaal onderwijs terecht komen. Is dit waar je op doelt?

• Johan

nee dat het special need kinderen zijnMei schreef:

>

> Toen wij 6 jaar geleden de VIA volgden was al bekend dat veel

> kinderen uit polen een zeer belaste achtergrond hebben en

> daardoor vaak in het speciaal onderwijs terecht komen. Is dit

> waar je op doelt?

• Sandy B

Quote van website Kind en Toekomst:

" Adoptie, Polen

Echtparen die een Pools kind willen adopteren, dienen open te staan voor een kind met een lichte (operabele) handicap. De meeste Poolse kinderen blijken een ontwikkelingsachterstand te hebben, welke nooit geheel zal verdwijnen. De meeste kinderen komen veelal uit “achterstandsgezinnen”, waar drankmisbruik vaak een grote rol speelt."

Het is bekend dat drankmisbruik van de zwangere moeder grote gevolgen kan hebben op het leven van het ongeboren kind.

Te vroeg geboren, te licht/klein, Hersenbeschadiging ADHD, Spastisch etc

De kinderen die uit Polen komen, kunnen kinderen zijn van ouders die uit de ouderlijke macht ontzet zijn. De ouders zijn in dit geval vaak verslaafd aan de alcohol waardoor geestelijke en lichamelijke verwaarlozing plaatsvind.

K & T geeft ook aan dat er siblings en triblings voor adoptie zijn.

Dit zullen bijna zeker kinderen uit “probleem” gezinnen zijn. Ik denk dat je dan ook redelijk kunt veronderstellen dat de meeste kinderen uit Polen “Special Needs”kinderen zijn.

Al is e.e.a. wel afhankelijk wat jij/jullie onder Special Needs verstaan. De ene ouders ziet een mogelijkheid tot ADHD niet als special need, een andere ouder kan een missend vingertje al als special need zien.

Ik was niet bij jullie voorlichting en kan helemaal niet beoordelen of jullie een verkeerde voorlichting gehad hebben. Wel kan ik jullie adviseren een ander land te kiezen als jullie een special need niet aandurven.

• Johan

ze hebben ons nooit gezegd dat de kinderen een hersenbeschadiging hebben

dit is toch wel informatie die je hoort te krijgen.

• Mei

.

Er zijn verschillende mogelijkheden.

Een vergunninghouder weet alleen wat ie te horen / lezen krijgt. Dus of het stond niet in het medische rapport en dan weet K&T het ook niet.

Of het stond er wel in, maar ze hebben het verzwegen. Danvalt hen wel wat te verwijten.

Persoonlijk denk ik dat dit iets is wat jullie zelf met K&T moeten bespreken

Maar een hersenbeschadiging hoort overigens wel bij de SN die K&T aangeeft dat kinderen uit Polen kunnen hebben……

Hoe lang geleden hebben jullie geadopteerd??

Het blijft natuurlijk sowieso moeilijk als je kinderen een zwaardere SN hebben dan je verwachtte. Sterkte daarmee

• Johan

ze hebben bij het intake gesprek gezegd dat het kinderen zijn

met een achterstand en lichte handicap maar niet special need

is dit juiste voorlichting.

• Mei

Beste Johan, wat wil je horen?

Ik vind een achtestand en een lichte handicap een SN. Een hersenbeschadiging valt daar ook onder. Zoals bij veel SN en zeker bij verstandelijke handicaps is het vaak moeilijk om in te schatten hoe ernstig iets kan zijn en welke impact het op de lange duur kan hebben. Bij veel op het oog simpele SN kunnen bijv syndromen horen. Nogmaals: ik kan me voorstellen dat het moeilijk voor jullie is, maar persoonlijk denk ik dat er hier niet sprake is van schuld, maar van een risico dat bij elke adoptie hoort. Of bij het krijgen van een kind. Je weet nooit hoe het zal gaan.