taalles

• meggie

Eigenlijk zouden wij ‘t een goed plan vinden om onze zoon de Chinese taal te laten leren; maar alleen als ie zelf wil! Maar ja, wij kunnen ’t hem niet leren.

Enerzijds om zijn achtergrond levendig te houden; anderzijds omdat het land China ongelooflijk in ontwikkeling is. Mogelijk wil onze zoon later daar iets mee doen.

Mijn vraag is: wat vinden jullie van dit plan en heeft iemand ervaringen of tips?

Zo hoorde ik dat een Chinese oppas misschien een optie zou kunnen zijn, die hem zijn ‘eerste’ Chinees bijbrengt.

Wordt er in Nederland taalles gegeven aan kinderen jonger dan 5?

Is het schadelijk om een kind tweetalig op te voeden, schadelijk in de zin dat het beide talen niet volledig zou beheersen?

Is het verwarrend voor een adoptiekind om het twee talen te laten leren?

graag jullie reacties,

Meggie

• Anoek

Meggie,

Ik heb er geen ervaring mee, wij staan nog maar aan het begin. Maar ik vind het een fantastisch idee. Ik hoop ook dat wij, als het zover is ook zoiets kunnen doen.

In ieder geval zou ik zelf ook graag de taal van dat land leren spreken, al voordat ik er heen ga.

Ik ben met jou benieuwd naar ervaringsdeskundigen.

Groet,

Anoek.

• machteld

Chinees is een erg moeilijke taal om te leren, het schrift al helemaal.

Ik heb geen Chinees adoptiekindje, maar ben lerares in talen en heb wel veel ervaring met lesgeven in 2e van taal.

Ik denk: adoptiekind heeft al genoeg verwarrende dingen meegemaakt, om aan te wennen, waarom dan ook zo “pushen”. Ik vind het idee wel aardig, amar zou het hem eerder aanbieden als hij een jaar of 12 is, en ook meer bezig met zijn identiteit, nu wordt het daardoor misschien heel verwarrend, want: met welk doel leert hij dan Chinees? Erheen gaan ligt nog lett en fig ver weg.!

En een 2e taal leren lijkt me veel gemakkelijker als die ook wordt toegepast.

Tweetalig opvoeden is niet af en toe een lesje!

• meggie

Van pushen zal nooit sprake zijn ;).

Wachten tot zijn twaalfde leek me inderdaad ook een goed plan; als hij veel meer dingen beseft en keuzes kan maken. Maar het is namelijk zo, dat hij ongelooflijk snel zijn Nederlands heeft opgepikt. NIet lang geleden zijn we er bij toeval achter gekomen dat hij nog wat Chinees verstaat, via een kennis. Vandaar dat ik zat te dubben of het goed is om daar nu iets mee te doen. Terwijl ik me tegelijkertijd realiseer dat dat inderdaad ook verwarrend voor hem kan zijn of in zijn ogen ‘nutteloos’.

groetjes

Meggie

• Patrick NH

Hoi Meggie,

Wij hebben er ook over na gedacht om op jonge leeftijd het kindje de “moeders” taal te laten bij leren.

Onze voorkeur gaat uit naar adoptie uit china, maar zelf spreken we die taal niet.

Een kennis van me woont in Frans Gyana en zijn zoon is van jongs af aan opgegroeid met drie talen en dat ging eigenlijk vanzelf.

En het is natuurlijk ook zo dat de jongere generatie hier ook steeds sneller engels op school krijgen, dat is zowat al een tweede taal aan het worden :-)

Al is het maar een beetje vakantie chinees :-)

Ik vind het belangrijk als later ons kind op zoek wil gaan naar zijn of haar roots wel een beetje de taal spreekt, dit maakt het wel makkelijker.

Maar misschien sla ik wel een beetje door hoor :-) we zien het allemaal wel, het is in iedergeval leuk om er allemaal over na te denken dat maakt het wachten wat aangenamer.

Zo'n chineese oppas vind ik wel een leuke oplossingmeggie schreef:

Groeten Patrick NH

• Elia

ik ben het niet met machteld eens, de beste tijd om een kind een tweede of zelfs derde taal is leren is toch echt voor zijn tiende, en dan het liefst ver voor zijn tiende, ik denk ook niet dat het te druk voor hem zou zijn of te veel stress zou geven.een kind kan juist erg veel oppikken en daar moet/kan je gebruik van maken. onze zoon wordt tweetalig opgevoed ( is niet geadopteerd maar we wonen in israel vandaar) en leert naast hebreeuws en nederlands ook arabisch, hij heeft er geen problemen mee. hier in israel wordt heel veel tweetalig opgevoed, en ik kreeg een tip: laat het voor het kind duidelijk zijn met wie en eventueeel waar en wanneer hij welke taal spreekt. dus geen moeder die soms nederlands soms engels en dan weer chinees spreekt, maar ieder zijn eigen taal. ik zou je dan ook aanraden de eventuele chinese oppas geheel met hem chinees te laten spreken, als jullei er bij zijn of als ze in openbare plaatsen zijn kunnen ze overgaan op nederlands. zo doen wij het ook met onze zoon, thuis wordt nederlands gesproken, zijn vader spreekt hebreeuws en als er vriendjes zijn schakel ik ook over op hebreeuws, hij weet waar hij aan toe is en heeft geen taal achterstanden ( hij is nu vier) ik moet eerlijk zijn dat hij wel laat begon met praten, maar heeft geen achterstanden, in alle talen klets hij mij de oren van het hoofd, spelen doet hij trouwens altijd in het hebreeuws.

dus succes, en ik vind het een fantastisch initiatief, echt ga ervoor!

• Mei

In China worden heel veel dialecten gesproken. Chinezen uit 1 provincie kunnen elkaar al niet verstaan als zij een paar honderd kilometer uit elkaar wonen. En dan heb je nog het verschil tussen Mandarijn en Cantonees.

Chinees leren is leuk, maar het betekent zeker niet dat je kind zich later zo maar verstaanbaar kan maken in China, helaas.

Twee talig opvoeden lukt alleen maar als beide ouders voortdurend de eigen taal tegen het kind spreken. De algemene taalontwikkeling gaat dan overigens wel wat trager. Af en toe les of een oppas is geen tweetalig opvoeden. Het leren van de Chinese karakters kan natuurlijk zeker

• megan

Hoi meggie,

ik ben zelf geadopteerd en ik denk juist dat het een goed initiatief is. Ik had graag gewild dat mijn ouders dat mij hadden gedaan, ik ben nu al ouder en en volg lessen om beter met mijn familie te kunnen praten. Achteraf vind ik het inderdaad jammer dat ik niet al een basis heb van toen ik klein was, ik denk ook niet dat het verwarrend is maar juist goed voor het ontwikkelen van een eigen identiteit en denk juist dat 12 jaar weer te laat is voor lessen. Ik denk wel net als mei dat het lastig is bij de chinese taal i.v.m. de dialecten maar misschien weet je iets meer van de achtergrond en kan je er toch op inspelen.

veel succes!

groetjes megan

• fan

In principe is het zo dat kinderen voor hun 3e heel gemakkelijk een tweede taal oppikken. Daarna wordt het al moeilijker.

Maar echt tweetalig opvoeden bij een Chinees adoptiekind (zodat dus zowel Nederlands als Chinees moedertaal worden) kan alleen als een van beide ouders zelf Chinees als moedertaal heeft en altijd Chinees praat tegen het kind of je woont in China en het kind hoort dus buitenshuis altijd Chinees.

Wel heel leuk natuurlijk om naar Chinese les te gaan als het kind dat wil, ik zou dat ook pas tegen het einde van de basisschool doen, tenzij een kind daar al eerder zelf om vraagt; misschien ook leuk om dat samen met je kind te doen.

Maar volgens mij zijn er niet zoveel plekken in Nederlands waar dat gegeven wordt, helaas.

met groet

• isabel

Hoi

Ik wilde alleen even zeggen dat ik ook geadopteerd ben. En dat ik op een later leeftijd 14 mijn moeder taal ben gaan spreken. Het gaat goed maat het zou beter zijn geweest als ik het voor mijn 10 had geleerd dan gaat het makkelijker.

Mijn neefjes en nichtjes zijn ook twee talig ogevoed en spreken nu met 6 tot 10 jaar vloeiend twee talen.

Hoop dat je er iets aan heb Ik vind het zeer zeker een goed idee

groetjes isabel