taalles

• meggie

Eigenlijk zouden wij ‘t een goed plan vinden om onze zoon de Chinese taal te laten leren; maar alleen als ie zelf wil! Maar ja, wij kunnen ’t hem niet leren.

Enerzijds om zijn achtergrond levendig te houden; anderzijds omdat het land China ongelooflijk in ontwikkeling is. Mogelijk wil onze zoon later daar iets mee doen.

Mijn vraag is: wat vinden jullie van dit plan en heeft iemand ervaringen of tips?

Zo hoorde ik dat een Chinese oppas misschien een optie zou kunnen zijn, die hem zijn ‘eerste’ Chinees bijbrengt.

Wordt er in Nederland taalles gegeven aan kinderen jonger dan 5?

Is het schadelijk om een kind tweetalig op te voeden, schadelijk in de zin dat het beide talen niet volledig zou beheersen?

Is het verwarrend voor een adoptiekind om het twee talen te laten leren?

graag jullie reacties,

Meggie

• Anoek

Meggie,

Ik heb er geen ervaring mee, wij staan nog maar aan het begin. Maar ik vind het een fantastisch idee. Ik hoop ook dat wij, als het zover is ook zoiets kunnen doen.

In ieder geval zou ik zelf ook graag de taal van dat land leren spreken, al voordat ik er heen ga.

Ik ben met jou benieuwd naar ervaringsdeskundigen.

Groet,

Anoek.

• machteld

Chinees is een erg moeilijke taal om te leren, het schrift al helemaal.

Ik heb geen Chinees adoptiekindje, maar ben lerares in talen en heb wel veel ervaring met lesgeven in 2e van taal.

Ik denk: adoptiekind heeft al genoeg verwarrende dingen meegemaakt, om aan te wennen, waarom dan ook zo “pushen”. Ik vind het idee wel aardig, amar zou het hem eerder aanbieden als hij een jaar of 12 is, en ook meer bezig met zijn identiteit, nu wordt het daardoor misschien heel verwarrend, want: met welk doel leert hij dan Chinees? Erheen gaan ligt nog lett en fig ver weg.!

En een 2e taal leren lijkt me veel gemakkelijker als die ook wordt toegepast.

Tweetalig opvoeden is niet af en toe een lesje!

• meggie

Van pushen zal nooit sprake zijn ;).