hoe ga je om met bezoek na thuiskomst?

• machteld wit

Waarschijnlijk is hier al eerder een vraag over geweest, maar ik ben benieuwd hoe jullie het deden met bezoek, familie, vrienden etc nadat je met je kindje thuisgekomen bent.

Wij werken allebei op een grote school, hebben daar veel collega''s die ook vrienden zijn geworden en iedereen leeft nu al heel erg mee. Daarnaast zijn er nog andere vrienden en famile ook. Hoe gingen jullie daarmee om, en hoe vond jullie kindje dat?

We willen het wel rustig houden, maar misschien wel enigszins tegemoet komen aan de belangstelling van iedereen, maar veel bezoek lijkt me niet verstandig.

Misschien is een moment een goed idee? Maar dan zou het wel erg druk worden weer. Kortom: ben benieuwd hoe jullie het aangepakt hebben.

• Ingrid

Wij hebben vantevoren bij bepaalde mensen aangegeven dat we eerst rust wilden (familie en goede vrienden). Als ze nieuwsgierig waren dan konden ze naar Schiphol komen. Daarna hebben we met het aankomstkaartje een uitnodiging gedaan voor aankomstfeestje. Dit hielden wij thuis (geen groot gezelschap). We waren doodmoe aan het eind maar waren in een keer klaar. Niet elk weekend bezoek zodat je geen tijd hebt voor elkaar. Het is goed bevallen. We hadden ook handreikingen meegestuurd hoe om te gaan met onze dochter (geen eten, dingen rechtstreeks geven) om de hechting te bevorderen. De opa's en oma's mochten er al eerder bij. Die konden we ook niet 3 mnd. op afstand houden. Was ook niet erg, het moet geen quarantaine worden. Ze vond de drukte wel wat eng maar bleef bij ons en het was ook wel weer spannend voor haar. We vonden dat ze het goed gehouden had. Sliep 's avonds wel wat slechter. Ik denk dat als het bezoek wekelijks was geweest, ze elke keer slecht zou slapen.

Ingrid B.

• Meta Meulenbelt

Wij hebben het hetzelfde gedaan als Ingrid, alleen het welkomstfeestje buiten de deur in een zaal gehouden. Het was erg gezellig en heerlijk om daarna in een schoon en opgeruimd huis te komen. Wel wat prijzig… We weten nog niet of we het voor de tweede net zo doen, dit ivm de prijs. Misschien zoeken we iets goedkopers (dorpshuis of zo) waar we misschien zelf de drankjes kunnen schenken.

Groetjes,

Meta

• p harmsen

slim meta, buiten huis!, misschien voor het kindje ook minder bedreigend dan een hele invasie thuis!

wij kunnen het op school doen, is meteen de nieuwsgierigheid van alle collega's bevredigd ook ((.

trouwens: ik hoop dat je mijn fax nu gehad hebt? apparaat deed beetje raar, maar gaf geen foutmelding.

• S de Keijzer

Wij hebben het de eerste 3 maanden rustig aan gedaan en zelfs de opa's en oma's niet in het allereerste begin de kleine laten vasthouden. Nu ik er op terugkijk (het is 2,5 jaar geleden) zou ik er wel iets soepeler in zijn, maar zeker de eerste weken alleen zelf de kleine eten geven en troosten en naar bed brengen. Zodat duidelijk is dat wij de ouders zijn.

Wij hebben geen aankomstfeest gegeven en hebben iedereen na de drie maanden laten komen en toen zelfs ook nog niet eens ieder weekend. Het is ons goed bevallen. Alleen hele goede vrienden zijn eerder geweest, maar zeker nog niet de eerste weken.

Denk vooral aan jezelf en je kindje. Doe wat je hart je ingeeft, dat is vaak het beste. Ik zou het weer hetzelfde doen als bij ons eerste kindje. Geen aankomstfeest. Je bent er dan wel in 1 keer vanaf, maar de mensen komen toch ook nog een keer thuis. Ik vind het wel goed dat de kleine leert omgaan met visite in huis.

Veel succes!!

Susanne