leeftijd

• Elre

Ik heb een vraag.Wij hebben ons b.k.a nummer in december 2003 ontvangen.Na het lezen van Froukjes reactie kan het ongeveer 2 tot 3 jaar duren voordat je een b.t. hebt.Dan moet je je nog inschrijven bij een vergunninghouder en ligt het eraan uit welk land je wilt adopteren wat de wachtijd is.Mijn vraag is als het ongeveer 5 jaar gaat duren(alles bij elkaar) voordat wij ons kindje in onze armen kunnen sluiten en mijn man is dan 42 jaar, betekent dit dan automatisch dat je een kindje vanaf 2 jaar krijgt?

Want ik lees vaak dat het leeftijd verschil niet hoger mag zijn dan 40 jaar.

Gr Elre

• p harmsen

nee , er zijn ook andere mogelijkheden:

- 1 hoe oud ben je zelf? je kan ook een alleenaanvraag doen binnen huwelijk.

en 2:

- als je 42 jaar bent of ouder kan je meedoen aan de zgn ibo-toets: een extra gesprek of je bijzonder geschikt bent voor adoptie van een buitenlands kindje, dat komt dus bovenop onderzoek door de Raad. Er kan dan tussen leeftijd kindje en ouder max 42 jaar zitten.

• Elre

Ik zelf ben nu 31 jaar en mijn man is 37 jaar.Graag willen wij als het mogelijk is een kind jonger dan 2 jaar adopteren.Liefs nog onder een jaar.Maar ik ben bang dat als het echt zolang duurt dat mijn man dan bij een eventueel voorstel al 42 jaar zou kunnen zijn en dat we dan een ouder kindje krijgen toegewezen.We hebben samen de aanvraag ingediend.Natuurlijk is een ouder kindje ook zeer welkom maar als we de keus hebben het liefs zo jong mogelijk.Gr Elre

• vivianne

Hallo allemaal

De leeftijdsgrens wordt door het ministerie erg strikt toegepast. Ik heb 4 weken geleden nog met het min. gebeld en het is toen bevestigd.

Ik wordt in okt. 40 en als wij in nov. een voorstel zouden krijgen dan moet het kindje 1 maand zijn. Ik dacht eigenlijk dat zij per jaar zouden kijken en ik 1 jaar 40 zou zijn maar dat is dus niet zo. Je bent maar 1 dag veertig en daarna moet het kindje ouder zijn .

Oudere kinderen hebben natuurlijk ook het recht om geadopteerd te worden maar ook onze grote wens is een zo jong mogelijk kindje.

groetjes vivianne

• Elre

Bedankt voor je reactie.Nu weet ik het tenminste zeker.Hopenlijk verloopt de procedure snel.Zijn jullie al zover dat jullie op een voorstel zitten te wachten?Als het zo is zeer veel succes en sterkte.Gr Elre

• Mei

Hoi Elre,

van BKA tot aan VIA is volgens mij max 2 jaar. Dan ongeveer 6 maanden tot aan BT ( gemiddeld) En dan hangt het af van je landen keuze en welke vergunninghouder je kiest. Dat scheelt veel in wachttijd. ik kan alleen zeggen natuurlijk hoe het nu is, maar hoe het over een paar jaar zal zijn: geen idee.

Stel je kiest voor China

Nu: wachttijd tot intake ongeveer 3 maanden bij K&T. papieren weg naar China: 2 maanden. Wachttijd tot voorstel:nu 9 maanden. Reken maar uit.

Je kunt ook kiezen voor zelf doen. gaat vaak ook sneller.

Ik hoop dat je voor jezelf het leeftijdsgedoe wat los kuntlaten. het belangrijkste is toch dat je mag adopteren, dat je een kind krijgt. en de leeftijd zie je dan wel weer.

Voor IBO ( versneld dus) komen jullie niet inaanmerking, dat geldt alleen voor die mensen die bij de aanvraag van een BKA numer ouder dan 42 zijn

Als ervaringsdeskundige kan ik zeggen dat een kindje van 2 plus ook helemaal geweldig is hoor:)

• Alexandra

Hoi Elre,

Ook wij hebben in december ons BKA nummer ontvangen. Mijn man is 37 jaar. Wij zitten er nu over 2 denken om de zelfdoeprocedure te gaan proberen .

Inmiddels hebben wij ook onze gedachten laten gaan over een special need kindje.

Succes Alexandra

• Elre

Hoi Alexandra

leuk om te weten dat er nog iemand pas begonnen is.Kun je wat meer over de zelfdoe procedure vertellen?betekent dit dan dat het sneller gaat?Gr Elre

• Alexandra

Hoi Elre,

Over de zelfdoeprocedure weet ik nog niet veel. Pas deze maand ben ik begonnen met info te zoeken op het internet.

Groet Alexandra