wat doe je met naam van je kindje?

• p harmsen

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met de naam van je kind, voordat het naar Holland kwam.

Heb je de naam geheel zo gehouden, als 2e naam gebruikt, of misschien verbasterd?

We zijn in principe erg voor houden van de naam, maar als het echt vreselijk lastig is, willen we misschien een variatie daarop.

Ik ben ihb geinteresseerd met mensen die een ouder kindje, dus geen babytje, adopteerden.

Bedankt! Machteld

• Elly

Wij hebben onze dochter (3 jaar bij aankomst) haar naam laten behouden. Haar oorspronkelijke achternaam is toegevoegd als 2e voornaam. Wij vonden het heel belangrijk dat zij dit stukje kon behouden.

• sarah

yup en zoals ik (geadopteerd) vind mn naam verschrikkelijk omdat ik 1000 keer moet herhalen hoe je het uitspreekt et. dus ik ga voor naamsverandering. toch ben ik blij dat ik het stukje van wat me moeder me nog gegeven heb nog heb gehouden. nu kan ik er zelf mee doen wat ik wil :)

• Patrick NH

Ik vind dit toch een moeilijk onderwerp hoor, je kunt hier geen standaard regel voor verzinnen.

Er wordt wel gezegd dat je het kindje het enige wat ze heeft ontneemt als je haar/hem een andere naam geeft, maar vaak wordt de naam verzonnen door het weeshuis omdat het om vondelingen gaat, en dus niet door de ouders gegeven.

Sommige namen zijn ook heel moeilijk uit te spreken hier in het westen.

Er zijn natuurlijk zat namen te bedenken die in het land van herkomst en in het westen goed kunnen, daar zou ik voor kiezen denk ik.

Als de naam die het kindje al heeft ook goed hier past, of een gedeelte hiervan dan zou ik het wel zo laten denk ik.

groet, Patrick

• Marcel

Hoi, wij, mijn vrouw en ik zijn net op de helft van de VIA-cursus dus eigenlijk nog langniet bij het station waar je moet beslissen wat met de naam te doen maar toch hebben wij al besloten de naam te houden waar ons kindje mee op de wereld kwam, en waarom niet, het past bij het kind, is al uitgekozen en het kindje word er niet beter of slechter van als wij haar/zijn naam zouden veranderen.Maar goed dit is onze mening.Groetjes Marcel

• Mei

Hoi Marcel,

dat was ik ook van plan en zo hebben we het bij ons eerste kind ook gedaan. Maar de tweede had een naam die niemand fatsoenlijk uit kon spreken en als ze dat wel konden, leek het op een raar woord. Tja, wat doe je dan.

Nu hebben we de naam met 1 letter aangepast, dat is de roepnaam, de hele oorspronkelijke naam staat er nog achter als tweede en derde naam.

Maar ik blijf het zo jammer vinden en soms twijfel ik nog of we er goed aan gedaan hebben. Maar dat zal ik later wel horen:)

• sarah

mijn ouders hebben 2 letters van mn roepnaam afgehaald. opzich denk ik nu dat het wel beter is anders had ik zo'n ‘'rare’' naam gehad. maar over dat soort dingetjes hoef je je niet echt druk te maken. wat soms wel verstandig is, is om de betekenis van de naam op te zoeken. nu wil het zo zijn dat mijn naam lotus bloem betekend maar voor het zelfde geld had ik het iets negatiefs kunnen zijn:) kwam ik ook pas sinds gisteren achter via google hehe:)

groetjes sarah

• Mei

Ik heb inderdaad eerst gekeken wat de betekenis werd van de naam als ik er een letter achterplakte. En laat dat nou juist helemaal kloppen: Schoonheid.

Mooier kan toch niet:)

• sarah

gaaf! hihi….