wie legt me de leeftijdsregels eens goed uit?((

• p harmsen

Hallo !,

Mijn man is 43, ik ben 34, we doen nu een gezamelijke aanvraag en komen daardoor in de versnelde procedure. Het gaat nu dus om het eerste kindje.

En daarna? dat snap ik toch niet helemaal precies..

waarschijnlijk willen we graag een tweede kindje ook, of zelfs een derde.

Dan zijn er een aantal mogelijkheden:

1. we krijgen zelf een baby

2. ik doe alleen een aanvraag, dat kan volgens mij omdat ik nog de ‘goede’leeftijd heb.

Maar! wat is dan het verschil met een gezamelijke aanvraag, voor rechten van de ouders/vader? Stel dat mijn man dan 46 zou zijn al, wat maakt dat precies uit ? Ik bedoel: we gaan er natuurlijk van uit dat hij mijn partner blijft ((, dus dan is het toch gek om alleen aan te vragen? Welke beperkingen geeft dat?

machteld

Als iemand dat weet: hartelijk dank!

• Mei

Bij de eerste dienen jullie een aanvraag in voor een kindje boven de 24 maanden. Stel dat je kindje dan 3 jaar is.

Als jullie dan nog een keer adopteren, ook al vraag jij het alleen aan, dan nog houdt men rekening met de leeftijd van je partner.Volgens mij geldt dan wat voor iedereen geldt die boven de 42 is en al een keer geadopteerd heeft. namelijk: tussen het oudtste kind en het kind dat daarop volgt mag niet meer dan 2 en niet minder dan 1 jaar leeftijdsverschil zitten.

Dus tegen de tijd dat je weer verder mag is je kind 4 jaar. Dan de wachttijd. erbij optellen…en daar 1 tot 2 jaar aftrekken.

Simpelweg kun je dus zeggen dat je kinderen steeds wat ouder zullen zijn als je ze krijgt.

ook zijn er maar weinig landen die alleen doen binnen het huwelijk accepteren. volgens mij momenteel alleen maar Haiti.

beperkingen voor je man zijn er niet, maar anders mag je vanaf zijn 46e niet meer adopteren

het is dus gewoon omzeilen van de wet.

• machteld

Dankjewel Mei! Maar nu nog een vraag: wat maakt het voor het kindje zelf uit, qua rechten ed? Tweede kind is dan toch net zo goed kind van mijn man, niet van mij alleen oid?

• Meta

Hoi Machteld,

Jij mag de adoptie naar NL recht meteen na aankomst aanvragen, het kind wordt op dat moment legaal van jou. Pas na drie jaar mag je man dit dan doen, vanaf dat moment is het kind legaal ook van hem. (Overigens weet ik niet zeker of die drie jaar nog steeds geldt, dit was voor 1 januari 2004 wel het geval.)

Voor die periode ertussen moet je juridisch gezien wel wat voor je kind regelen, voogdij in ieder geval.

Overigens is er net een land bij gekomen, Bulgarije, vanwaar ook kinderen geadopteerd mogen worden naar alleen-adopterenden binnen het huwelijk.

Groetjes,

Meta

• astrid

Voor ieder land waarvoor de uitgesproken adoptie niet automatisch wordt omgezet naar een nederlandse adoptie geldt de wachttijd van 1 jaar (vaak langer, gelet op de wachtlijsten bij de rechtbanken). Als je getrouwd bent geldt 1 jaar wachttijd, ook als je gebruik maakt van de mogelijkheid van eenouderadoptie. Als je als alleenstaande adopteert (ook al woon je samen) is de wachttijd drie jaar. (raar maar waar; schijnt in het belang van het kind te zijn). De gehuwde -oudere- vader hoeft dus niet te wachten tot de dire jaar om zijn. Hij kan het kind van de vrouw waarmee hij getrouwd is zondermeer erkennen en adopteren. Daar zich juridisch gezien een fractie van een seconde tussen (de vrouw, sorry, jongste partner, kan natuurlijk ook de man zijn) op wiens naam de adoptie is uitgesproken

adopteert naar nederlands recht, en vervolgens vindt de adoptie door de huwelijkspartner plaats. De leeftijdsgrens is er namelijk alleen voor het verkrijgen van de beginseltoestemming, niet voor de adoptie zelf.

Het belangrijkste verschil voor jullie toekomstige kinderen zal de achternaam zijn. Daar waar je nu gezamenlijk adopteerd krijgt je kindje (waarschijnlijk) de achternaam van de man. Bij eenouderadoptie wordt de achtenraam van het kind de achternaam van de partner op wiens naam de adoptie is uitgesproken. Als dat de vrouw is, dus haar meisjesnaam. Maar ook dit kun je rechtzetten bij de Nederlandse adoptie.