wet over contact met biologische ouders

• spruit

hallo,

ik had een vraagje. ik hou een betoog voor nederlands over adoptie.

hier uit moest ik een deel van kiezen omdat het onderwerp te groot was om helemaal te nemen. ik heb gekozen voor het adopteren van een kind in nederland

nou is mijn vraag: wat is de leeftijd volgens de wet die een kind moet hebben om recht te hebben op contact met zijn/haar biologische ouders?

ik heb al veel gelezen wat er in wetten staat over adoptie, ook over dit recht maar het probleem is dat ik de leeftijd er niet bij kan vinden.

bvd

grt spruit

• Triangle

Dat klopt om de doodeenvoudige reden dat die er niet is.

Overigens is er (bij mijn weten) absoluut geen wet die zegt dat je recht hebt om contact te hebben met je biologische ouder(s). Wel is er een recht om te weten wat je afkomst is, maar dat behelst daarmee absoluut niet óók recht hebt op een contact met je geboorteouder(s) !!

Spruit schreef:

" ik heb al veel gelezen wat er in wetten staat over adoptie, ook over dit recht (..)

wat is de leeftijd volgens de wet die een kind moet hebben om recht te hebben op contact met zijn/haar biologische ouders?"

Ik ben erg benieuwd waar je de wettekst van dit ‘recht op contact met biologische ouders’ gelezen hebt.

vriendelijke groet,

Triangle

• markk

Hoi,

Voor je vraag moet je contact opnemen met het Fiom. Deze bemiddelen eventueel tussen ouders en kind. En wat ik mijn weet te herinneren maakt de leeftijd van het kind niet uit maar is het belanrijk hoe de afstand ouders hier tegenover staan! In de praktijk is dit zware procedure….!

Even een andere vraag.Wij zijn in opdracht van de opleing pedagogiek te Nijmegen ook bezig met een vraag betreft adoptie. Wij hebben gekozen voor het onderwerp “openheid” rondom adoptie binnen Nederland. Wij vragen ons af dat openheid rondom adoptie heeft geleid tot een beter welbevinden van de geadopteerde of de adoptie-ouders.Stel dat je hier informatie over bent tegen gekomen zou je mij daar over kunnen informeren.

Groet Mark

• Triangle

citaat Markk/Marc:

“Even een andere vraag.Wij zijn in opdracht van de opleing pedagogiek te Nijmegen ook bezig met een vraag betreft adoptie. Wij hebben gekozen voor het onderwerp ”openheid“ rondom adoptie binnen Nederland. Wij vragen ons af dat openheid rondom adoptie heeft geleid tot een beter welbevinden van de geadopteerde of de adoptie-ouders.Stel dat je hier informatie over bent tegen gekomen zou je mij daar over kunnen informeren.”

Wat mij wederom ten zeerste verbaasd binnen deze vraagstelling cq onderzoek is dat er wéér (!) niet gekeken annex rekening gehouden wordt met de geboortemoeder!

Hoe zit het met het welbevinden van de deze afstandsouder. Per slot is dat óók een belangrijk onderdeel als je al een onderzoek gaat doen inzake openheid rondom adoptie ………. EN afstand! Waarom worden zij niet binnen dit onderzoek betrokken?

vr. gr. Triangle

http://www.adoptietrefpunt.nl

• suzanne

Triangle, je hebt gelijk want zonder de geboortemoeder was er geen adoptiekind.

We hebben bijna 21 jaar terug het verdriet in de ogen gezien van enkele afstandsmoeders. Het heeft heel veel indruk op mij gemaakt!!

Suzanne

• markk

Hoi, ik wil toch even reageren op het verschil tussen geboorte moeder en afstandmoeder. In mijn beleving en volgens de literatuur spreken we hier over dezelfde persoon. Als ik het niet goed heb hoor ik het graag

Vriendelijke groet..Mark

• Triangle

Dat klopt hehehehhhhh,……………aangezien ik liever het woord geboortemoeder hanteer gebruik ik dat. Sommigen daarentegen weer liever afstandsmoeder en ja ook dàt woord gebruik ik af en toe in mn schrijven, zoals ik soms ook andere woorden met dezelfde inhoudelijke betekenis gebruik.

Maar afgezien daarvan snap ik binnen deze context ansoluut niet het belang waarom je juist dit zo ‘nadrukkelijk’ als reactie geeft. Wat maakt het ten aanzien van jullie onderzoek (of überhaupt ook maar) uit welke term er gebruikt wordt: afstandsmoeder, geboortemoeder, biologische moeder, natuurlijke moeder…..ieder gebruikt dat woord waarbij hij/zij zich het beste gevoelsmatig mee kan identificeren…

Feit blijft staan dat deze partij er wederom niet in betrokken wordt! En op juist dit cruciale aspect blijft een reactie van jouw kant uit.

vriendelijke groet,

Triangle

• markk

Hoi triangel,

Deze partij wordt binnen ons onderzoek betrokken. Ons onderzoek bestrijkt de gehele adoptie driehoek “afstandouders= biologische ouders, adoptie-ouders en het geadopteerde kind”. Helaas stond de afstandouder niet bij mijn reactie. Oorzaak waarschijnlijk dat ik reageerde op het allereerste berichtje. Hierop aansluitend dacht, misschien heeft spruit voor mij nog bruikbare info.

In ieder geval toch bedankt voor je reactie. Ook zo wordt ik meer wegwijs binnen het fenomeen adoptie.

Groet Mark

• Triangle

Markk, niet om het een of ander maar je hebt minimaal 2x dezelfde oproep geplaatst op dit forum. In beiden oproepen wordt met geen enkel woord over de afstandsmoeder gesproken. het betreft dus absoluut niet alleen je gegeven reaktie!!!Hieronder even je geplaatste oproep:

" (..)Onze doelgroep bestaat uit adoptie kinderen of adoptie-ouders binnen Nederland. Met binnen nederland bedoelen we adoptiekinderen- ouders die zijn geadopteerd binnen Nederland met een nederlandse afkomst.

Wat wij onderzoeken is dat “openheid” heeft geleid tot een “beter welbevinden”?

De reden dat wij kiezen voor openheid binnen Nederland komt omdat hier nog geen tot weinig onderzoek naar verrciht is. Daar komt bij dat er momenteel binnen Nederland nog maar zo'n 50 kinderen worden geadopteerderd met een Nederlandse nationaliteit. Erg interessant dus!"

Het onderzoek en daarmee samenhangende oproep bestrijkt dus absoluut niet het hele adoptiegebied. Ik wordt van dit onduidelijke gekonkel nu toch echt een beetje kwaad…..

vriendelijke groet,

Triangle

• pipo

triangle, je bent wel een zeur hoor!!!!