help onderzoeksvraag.

• markk

Wie wil/ kan mij helpen

Voor de opleiding pedagogiek te Nijmegen zijn wij opzoek naar een aantal personen die mee willen doen aan een enquête. Deze enquête zal plus/min 15 min van je tijd in beslag nemen (waarschijnlijk nog minder). volgens Prof. R hoksbergen wat dit het beste medium om ons doel te bereiken…..!

Onze doelgroep bestaat uit adoptie kinderen of adoptie-ouders binnen Nederland. Met binnen nederland bedoelen we adoptiekinderen- ouders die zijn geadopteerd binnen Nederland met een nederlandse afkomst.

Wat wij onderzoeken is dat “openheid” heeft geleid tot een “beter welbevinden”?

De reden dat wij kiezen voor openheid binnen Nederland komt omdat hier nog geen tot weinig onderzoek naar verrciht is. Daar komt bij dat er momenteel binnen Nederland nog maar zo'n 50 kinderen worden geadopteerderd met een Nederlandse nationaliteit. Erg interessant dus!

Wij hopen dat u ons kunt helpen. Alles wordt anoniem verwerkt!

• Triangle

Wat mij wederom ten zeerste verbaasd binnen deze vraagstelling cq onderzoek is dat er wéér (!) niet gekeken annex rekening gehouden wordt met de geboortemoeder!

Hoe zit het met het welbevinden van de deze afstandsouder. Per slot is dat óók een belangrijk onderdeel als je al een onderzoek gaat doen inzake openheid rondom adoptie ………. EN dus ook afstand! Waarom worden zij niet binnen dit onderzoek betrokken?

Het is dus weer een erg eenzijdig, eenkennig onvolledig onderzoek. Ik zou het derhalve eerder de halve openheid en een halve welbevinden willen geven.

vr. gr. Triangle

http://www.adoptietrefpunt.nl

• Mei

Je schrijft:

Onze doelgroep bestaat uit adoptie kinderen of adoptie-ouders binnen Nederland. Met binnen nederland bedoelen we adoptiekinderen- ouders die zijn geadopteerd binnen Nederland met een nederlandse afkomst.

Geboren in nederland is dat het zelfde als van nederlandse afkomst?

Als je je verdiept in binnelandse adoptie zul je merken dat het vooral om allochtone kinderen gaat.

Neem je dit mee in je onderzoek?

Adoptie ouders die zijn geadopteerd binnen nederland?

Verder schrijf je:

Daar komt bij dat er momenteel binnen Nederland nog maar zo'n 50 kinderen worden geadopteerderd met een Nederlandse nationaliteit. Erg interessant dus!

Geen idee wat je daarmee bedoelt? dat er tot nu toe maar 50 kinderen zijn geadopteerd? want dat is niet waar. Dat dit jaarlijk gebeurd? ook niet schokkend want uit veel landen wordne maar weinig kinderen geadopteerd.

Ik vind je vraagstelling onduidelijk, je omschrijving verwarrend, etc.

Als je een onderzoek op wil zetten lijkt me dat je in de eerste plaats moet hebben verdiept in de materie en een duidelijke vraagstelling moet hebben.

• markk

Even een reactei op mei,

Sorry dat het in jou ogen niet goed overkomt. Wij hebben zo'n 3 maanden voor onderzoek gedaan dus we weten waar we over praten. Wanneer je de statestieken bekijkt in het boekje“ 50 jaar adoptie binnen nederland” (R Hoksbergen) leest zul je inderdaad zien dat er momenteel <50 mensen per jaar worden geadopteerd binnen Nederland. Vergeleken met andere landen is dit beduidend minder…… op je andere vraag dat het ook gaat om allochtone kinderen. Ja, wij weten dat het ook om veel allochtone kinderen gaat. Maar het gaat om ons kinderen met een blanke huidskleur, die vroeger zo in het gezin mee konden draaien. Dit zonder dat je als buitenstaander direct zag dat het een geadopteerd kindje was. Wanneer je de literatuur door spit, blijkt dat veel van deze kinderen niet is medegedeeld dat ze waren geadopteerd (gesloten adoptie). Veel later werd dit opener.

Waar wij naar kijken in dit onderzoek is naar de adoptie driehoek "adoptie-ouders, afstandouders=biologische ouders, en het geadopteerde kind.

Wat ik jammer vind is ik dat je zo veroordelend bent, of alsof je alles weet……en niet open staat voor mensen die geintereseerd zijn in dit soort zaken. Anders gezegd negetief beladen ondertoon.Toch bedankt…..

Groet Mark

• Mei

Hoi Mark,

nou snap ik het nog niet

bedoel je dat er momenteel 1 kind per jaar wordt geadopteerd?

of is dat het gemiddelde. Maar ook dat kan ik me niet voorstellen, want er is een tijd geweest dat het veel meer per jaar was dan nu en nu worden er jaarlijks ongeveer 50 kinderen geadopteerd. Per regio zeer verschillend en helaas met een stijgende lijn.

verder zijn de huidige adoptie kinderen dus over het algemeen niet blank en kan men ( gelukkig) dus niet doen alsof een kind niet geadopteerd is.

omdat de huidige groep adoptie kinderen zeer verschilt van de vroeger adoptie kinderen lijkt het me moeilijk om ze in 1 onderzoek mee te nemen.

is de openheid een keuze of is het gedwongen omdat de kinderen nu immers niet meer allemaal blank zijn……….

ik vind overigens niet dat ik veroordelend ben, ik vind dat als je iets doet en om medewerking van anderen vraagt, je je verhaal beter moet kunnen onderbouwen.

groetjes

mei

• Triangle

In je vorig gegeven reaktie benoem je ineens wel de afstandsmoeders die binnen dit onderzoek alsnog mee mogen doen.

Waar wij naar kijken in dit onderzoek is naar de adoptie driehoek "adoptie-ouders, afstandouders=biologische ouders, en het geadopteerde kind.

Erg opvallend is dat in al je alhier gedane oproepen nergens de afstandsmoeder genoemd worden. Het lijkt er op dat nadat je her en der op de vingers getikt werd nu ineens wel deze groep gaat benoemen en betrekken. Maar kijkende naar je totale gegeven reakties en schrijven lijkt de klemtoon vooral te liggen op de geadopteerde(n) en niet op de andere betrokken partijen. Afijn…….

Dan nog even verder ingaande wat betreft de adoptiekinderen en het onderzoek. Mijn inziens rammelt het aan alle kanten. Sterker nog er mag gerust gesteld worden dat het geheel behoorlijk tegenstrijdig is. Daarin deel ik de mening van Mei.

Even een resumé:

"Oproep:

Wat wij onderzoeken is dat “openheid” heeft geleid tot een “beter welbevinden”?

Vervolgens reageer je op Mei:

“Wanneer je de statestieken bekijkt in het boekje” 50 jaar adoptie binnen nederland“ (R Hoksbergen) leest zul je inderdaad zien dat er momenteel អ mensen per jaar worden geadopteerd binnen Nederland. Vergeleken met andere landen is dit beduidend minder…… op je andere vraag dat het ook gaat om allochtone kinderen. Ja, wij weten dat het ook om veel allochtone kinderen gaat. Maar het gaat om ons kinderen met een blanke huidskleur, die vroeger zo in het gezin mee konden draaien. Dit zonder dat je als buitenstaander direct zag dat het een geadopteerd kindje was. Wanneer je de literatuur door spit, blijkt dat veel van deze kinderen niet is medegedeeld dat ze waren geadopteerd (gesloten adoptie). Veel later werd dit opener.”

————————–

Mijn hemel wat onderzoeken jullie nou toch in hemelsnaam. Welke vorm/soort van openheid? In welk adoptieprocedure/opvoed-stadium? Welke jaargangen? De zichtbare of onzichtbare afstand/adoptie?

Het wordt er allemaal niet veel duidelijker op Markk. Kritiek kun je dus verwachten!Dit heeft niets te maken met een niet openstaan voor of weet ik welke invulling je hier aan wilt geven, maar met de ervaringen van deskundigen die dag in dag uit direct en praktisch met deze materie te maken hebben. Zich in hebben gelezen en weet ik wat allemaal niet meer en van wie jij juist informatie wilt hebben.

Met de aangereikte kritieken zou je natuurlijk ook iets positiefs kunnen doen!

De blanke nederlands geadopteerde kinderen die nu volwassen zijn (dus feitelijk dè groep waar geen sprake is van openeheid) en hoe de openheid in hun tijd heeft geleid tot een beter welbevinden? Zoals jezelf al te kennen geeft was er vroeger geen openheid mbt afstand/adoptie. Deze groep ouders/kinderen/geboorteouders kunnen derhalve nauwelijks iets zeggen of openheid bij hun heeft geleid tot een ‘beter welbevinden’. Je spreekt namelijk over een totaal andere generatie! Als je goed om je heen had gekeken en gelezen zie je dat juist binnen deze groep geadopteerde het feit dat hier altijd zo gesloten over werd gedaan pas sinds kort mondjesmaar naar buiten treden en trachten hun ‘beter welbevinden’ te vinden! Datzelfde geldt voor deze groep adoptieouders. Over de geboorteouders (afstandsmoeders) zullen we het maar niet hebben want daarin is vooralsnog weinig veranderd.

Of spitst jullie onderzoek zich toe op hede ten dagen (laatste 10 jaar)? Dit is namelijk absoluut niet duidelijk. Dan kun je de autochtone (wat dus nederlandse kinderen zijn) alsook de allochtone kinderen niet buitensluiten. In beide gevallen zijn ze in Nederland geboren en bezitten dus de Nederlandse nationaliteit. Tegenwoordig zijn veel gezinnen mix gezinnen n.a.v. mix huwelijken en dus mix kinderen. Een blanke met een ietwat gekleurd kind naast zich is niet meer vreemd en betekent dan echt niet bij voorbaat dat iedereen dan maar denkt dat dit vast een geadopteerd kind moet zijn! Ik vrees dat daar al een verkeerd vooroordelende klemtoon op wordt gelegd.

Ik ken een gezin, vader&moeder, die 2 roetgekleurde kinderen hebben geadopteerd. De enige blanke in dat gezin is de moeder! Wie is hier nou de geadopteerde?

Als je de ‘openheid’ en een ‘beter welbevinden’ mbt. afstand en adoptie in en binnen Nederland wilt gaan onderzoeken zul juist ook de 3 betrokken partijen van de groep autoch-/allochtonen moeten meenemen. Waarom? Eenvoudig: omdat zich in en binnen Nederland een geschiedenis herhaalt betreffende de geslotenheid ten aanzien van afstand en adoptie.

Zou het onderzoek zich alleen richten op die enkele daadwerkelijk rasechte (arghhh) in nederland afgestane, geadopteerde, afstandsouder(s) en adoptieouder(s) krijg je een erg vertekend beeld.

Medelanders zijn ook nederlanders!

Zelf ben ik al meerdere jaren erg actief binnen de wereld van afstand en adoptie. Vanuit mijn persoonlijke adoptiestatus richt ik mij meer op de binnenlandse afstand en adoptie. Opvallend detail is dat maar erg weinig adoptieouders van nederlandse (in nederland geboren) kinderen naar buiten (durven) treden. Het hoe en waarom is vooral giswerk. Al vermoed ikzelf dat het feit dat de geboortemoeder uit nederland komt/verblijft (al dan niet autoch-/allochtoon) met het oog op de privacy van kind en moeder men daarom voorzichtiger is.

Aantekenen wil ik dat er vroeger ook kinderen uit Duitsland, Griekenland, Oostenrijk werden geadopteerd. De laatste paar jaren worden er tal van kinderen uit landen als Roemenie, Rusland ed. geadopteerd. In de beide gevallen zijn dit veelal ook blanke kinderen en daardoor dus onzichtbaar. Je ziet aan de buitenkant niet dat ze geadopteerd zijn en draaien zo in het gezin mee.

Een nadenkertje! :-)

Mijn advies is: Lees je/jullie nog beter in, (er is meer literatuur/publicaties/scripties/onderzoeken waarop niet de naam Hoksbergen prijkt maar die zeer zeker van belang is!) Neem contact op met de verschillende instellingen waaronder een Fiom, St. Afstandsmoeders, Mulock Houwer bibliotheek en zet dan nog eens exact en vooral duidelijk op papier wat/wie/hoe/waar/wanneer jullie nou daadwerkelijk willen onderzoeken op het gebied van afstand en adoptie.

Verlies daarbij niet uit het oog dat onderzoeken op dit gebied altijd precair blijven. Je gaat namelijk in iemands privéleven graven.

Vriendelijke groet,

Triangle

• Evelien

Om goed onderzoek te doen dien je een concrete, eenduidige, toetsbare en afgebakende onderzoeksvraag en doelgroep te hebben lijkt me. Geen van deze zaken is van toepassing op de onderzoeksvraag van Marc. Ik vraag me dan ook zo langzamerhand af hoe de studenten in Nijmegen voorbereid worden op hun onderzoek. Verder lijkt het me dat grote terughoudendheid bij deze vraag geboden is!!