Advies?

• Lodewijk

Mijn vrouw (en ik) zijn op dit moment in verwachting van ons eerste kindje. Als alles goed gaat zal het in oktober ter wereld komen.

Wij hebben al een tijdje geleden besloten dat we graag een tweede kindje willen adopteren. Nu heb ik begrepen dat de hele procedure zo 3 a 4 jaar kan duren.

Ik wil graag weten of het aan te raden is om nu al de procedure te starten (toestemming van Justitie) of dat het beter is te wachten tot na oktober (als ons eerste kind er is).

Daarnaast las ik dat je moet kunnen aantonen dat je al minstens drie jaar samen bent…. Dat zijn wij wel (al ruim 4 jaar), alleen wonen we pas een half jaar samen en zijn we pas drie weken geleden getrouwd.

Wat kunnen we het beste doen, of kunnen we nog niets omdat we wettelijk gezien nog niet lang genoeg bij elkaar zijn?

Wij hopen dat jullie ons wat gerichte adviezen kunnen geven. Alvast bedankt!

Lodewijk

• mamawannabe

Beste Lodewijk,

Jullie kunnen gewoon alvast toestemming aanvragen hoor. Daarna duurt het nog bijna twee jaar voordat je toe bent aan de voorlichting en tot die tijd staat alles stil. Je kunt het formulier aanvragen bij bureau VIA of downloaden van de site van justitie. Die vul je in en stuur je op en dan heb je je aanvraagformulier ingediend en krijg je een nummer toegekend en sta je op de wachtlijst. M.b.t. hoelang je samen bent hangt af van de eisen die de landen stellen zo'n probleem zal dat niet worden.

Groetjes

Anita

• froukje

Hallo

net zoals mamawannabe al zegt zou ik me wel al vast aanmelden bij mvj

ivm de lange wachttijden

groetjes froukje

• carola

Hallo,

Ik weet niet hoe het precies zit met het aanvragen van een BKA Maar ik weet wel dat je pas wanneer je eigen bio kindje een jaar is je het traject in kan gaan.

Succes

Groetjes Carola

• Lodewijk

Maar ik kan dus wel al toestemming vragen. En als het traject minstens 2 jaar duurt dan is ons eerste kind al 1,5 jaar oud.

Dan gaan we nu in ieder geval maar zo snel mogelijk toestemming aanvragen.

• claudia

Hoi,

snel aanvragen dat BKA nummer, dat kun je alvast maar op zak hebben, want vervolgens duurt het inderdaad nog 1,5 jaar ofzo voordat je de eerste stap, de VIA voorlichting, kan gaan nemen.

Ik weet eigenlijk niet of het klopt, dat je minstens 3 jaar samen moet zijn……

Je kunt namelijk ook in je eentje adopteren. Dus waarom zou je dan als stel pas samen kunnen adopteren wanneer je al 3 jaar samen bent? Als dat wel zo is, kun je in eerste instantie in je eentje het BKA nummer aanvragen en dit vervolgens naar een tijd (jaren) omzetten in een aanvraag voor samen.

Tegen die tijd wonen jullie al 3 jaar samen.

Succes

• claudia

Geen toestemming vragen, een BKA nummer aanvragen. Dat nummer is belangrijk en kun je alvast op zak hebben.

Er moet volgens mij 1 jaar zitten tussen je eerste en tweede kind. Dus tegen de tijd dat je tweede zou komen is jullie kind al 4.

Groetjes

• froukje

het aantal jaren samen heeft niks te maken met het bka nummer aanvragen

kan wel een eis zijn bij een bepaald land maar dat is nog lang niet aan de orde

froukje