Hallo Mei, wat er met jou is gebeurd vind ik echt heel erg, de raadsmedewerker had nooit zo op jouw verhaal mogen reageren. Omdat je er open over ben geweest ben je juist geen “risicogeval”. Het risico zit 'm bij de mensen die niet bewust bezig zijn met negatieve jeugdervaringen, hier niet over (willen) praten en bij de mensen die vinden dat ze een geweldige jeugd hebben gehad terwijl er sprake was van mishandeling (en geloof me die mensen zijn er!). Ik ben me er terdege van bewust dat wij ontzettend veel geluk hebben gehad dat wij bij diezelfde raad een andere raadsmedewerker toegewezen kregen, ik denk dat onze tweede adoptie anders niet doorgegaan was. Het open kunnen praten over je achtergrond tijdens een gezinsonderzoek is in het belang van het kind, een raadsonderzoeker zou dit juist moeten stimuleren en eventueel adviezen geven. Ik ben overigens ook erg voorzichtig geweest met het bespreken van de gegevens uit mijn jeugd want ik wist niet hoe de raadsonderzoeker hierop zou reageren, ik heb dan ook geen dingen uit mezelf verteld maar gewacht tot ernaar gevraagd werd. In ons eerste gezinsonderzoek is er niet doorgevraagd (was een ja, mits procedure), in ons tweede gezinsonderzoek des te meer (was een nee, tenzij procedure). Wat ik hier nog aan wil toevoegen is dat door de gebeurtenissen in mijn jeugd ik mij heel erg bewust ben van de kwetsbaarheid van kinderen en mijn rol als moeder daarin. Adoptiekinderen zijn nog kwetsbaarder doordat zij al heel wat meegemaakt hebben. Groetjes, Evelien