Ik merk dat ik steeds meer moeite krijg met de veel gehoorde opmerking : “(…) maar willen een kindje een eerlijke tweede kans op een zo normaal mogelijk gezinsleven geven.”
Als geadopteerd zijnde struikel ik wederom hard over de uitlating: ‘2e kans geven aan een adoptiekindje’. Sorrie dat ik het misschien wat fel zeg, maar ik word een beetje kriegel van die vermeende 2e kans die mij middels adoptie geboden zou worden/zijn. Hoezo 2e kans? Als baby/kind zijnde heb ik helemaal geen eerste kans gehad!
Waarom wordt er steeds vanuit de geadopteerde positie over een ‘2e kans geven’ gepraat en niet vanuit de adoptieouders? Vanuit mijn beleving zijn het eerder de adoptieouders die een 2e kans krijgen om hun lang gekoesterde kinderwens in vervulling te zien gaan. Vaak hebben de ouders eerst een traject van ivf en weet ik wat niet meer om te proberen de wens van een eigen biologisch kind te verwezenlijken. Als dat uiteindelijk niet lukt is adoptie de laatste mogelijkheid.
Adoptie heeft haar positieve en negatieve kanten. En ja, beiden mogen zeker belicht worden. Maar…..Zoals dat met en voor alles geldt: daar waar iets goed gaat hoor je er weinig over. Wanneer iets minder goed gaat hoor je dat wel. Eigenlijk ook niet zo vreemd omdat vanuit deze roep vaak hulp/contact/ervaringen met lotgenoten wordt gezocht. Hierdoor krijg je ook vaak een vertekend beeld over welk onderwerp dan maar ook.
Ook ik vind dat het nog altijd beter is om een kind in haar eigen omgeving op te laten groeien. De realiteit leert echter dat dit helaas en vooralsnog niet altijd en overal mogelijk is. Derhalve beschouw ik adoptie als een noodzakelijk kwaad.
Het feit dat ik zo over adoptie denk staat volkomen los van mijn al dan niet positief persoonlijk adoptieverhaal/ervaring.
Dat geadopteerden regelmatig zeggen liever in hun geboorteland te zijn opgegroeid komt veelal voort uit een gevoel. Dit gevoel hoeft absoluut niets te maken te hebben met een negatieve adoptie ervaring. Ik vind dat hier ook vaak wat te stigmatiserend tegen aan gekeken wordt.
Vriendelijke groet,
Triangle