Allereerst zal ik mij even voorstellen. Ik ben Joni ten Dam, studente Algemene Sociale Wetenschappen. Ik doe in het kader van mijn afstuderen samen met het Verwey-Jonker Instituut een onderzoek naar sociale aanpak van de preventie van jeugdcriminaliteit. Voor dit onderzoek zoek ik adoptie-ouders met buitenlandse adoptie kinderen in de leeftijd van 9-18 jaar die willen meewerken aan interviews van ongeveer een uur. De interviews zullen vanaf week 20 plaatsvinden.

Voor verdere informatie heb ik een korte beschrijving gegeven van het onderzoek.

Beschrijving onderzoek ¡¥Sociale aanpak van de preventie van jeugdcriminaliteit¡¦

Inleiding

Tegenwoordig wordt er veel aandacht besteed aan jeugdcriminaliteit. Dit blijkt uit het grote aantal krantenkoppen, tv-programma¡¦s, beleidsstukken en wetenschappelijke onderzoeken dat aan dit onderwerp is gewijd.

De regering heeft allerlei programma¡¦s en maatregelen ontwikkeld om delinquent gedrag tegen te gaan. Doel van deze programma¡¦s en maatregelen zijn onder meer het voorkomen van (herhaling van) probleemgedrag. Het beleid van de overheid ten aanzien van jeugdcriminaliteit richt zich op het voorkomen (of uitstellen) van het optreden van gedragsproblemen (primaire preventie), op het voorkomen dat vroegtijdig, niet ernstig probleemgedrag zich ontwikkelt tot ernstig probleemgedrag (secundaire preventie) en op het reduceren van de ernst van geconstateerd probleemgedrag (tertiaire preventie) (Junger-Tas, 2002). De preventie richt zich vooral op het opvoedkundig klimaat waarin jongeren opgroeien. Een goede opvoeding is een eerste voorwaarde voor preventie en ouders vervullen daarbinnen een cruciale rol. De overheid investeert veel in de ondersteuning van ouders in de vorm van opvoedingsondersteuning en ontwikkelingsstimulering (O&O).