adoptie door lesbisch paar

• marijke

Als het goed is krijgen mijn vriendin en ik binnenkort toestemming om een kindje te mogen adopteren.Wij zijn natuurlijk dol blij.Nu is het voor ons nog iets moeilijker want wij zijn namelijk een vrouwenstel.

Het liefst willen wij een kindje adopteren uit Brazilie.

Is er iemand die ons meer kan vertellen over dit onderwerp en hoe wij dit kunnen aanpakken.

• Evelien

Hallo Marijke, nu weet ik heel weinig van adoptie door homosexuele/lesbische paren af maar ik betwijfel of Brazilie een optie is. Ik heb weleens gehoord dat er maar heel weinig opties zijn, alleen Nederland en de USA worden hieronder genoemd. De meeste landen waar adoptiekinderen vandaan komen staan afwijzend tegenover homosexualiteit en willen niet dat hun kinderen door een homosexueel paar geadopteerd worden. Wat je kunt doen is verschillende vergunninghouders bellen om te vragen naar de mogelijkheden. Wereldkinderen bemiddelt voor Brazilie. De verschillende vergunninghouders hebben een eigen website waar mogelijk ook iets beschreven staat over dit onderwerp, de links kun je op de adoptiepagina vinden.. Verder zou je aan de raad die jullie gezinsonderzoek afneemt kunnen vragen wat de mogelijkheden voor adoptie binnen Nederland zijn. De raad zal zeggen dat die kans klein is, ik ken echter verschillende mensen die uiteindelijk toch een voorstel binnen Nederland kregen. Volgens mij is het zo dat een Nederlandse procedure naast de buitenlandse procedure kan lopen, ik zou het dus zeker proberen. Succes ermee!

Groetjes, Evelien

• froukje

er is ook een mailinglist voor homosexuele paren volgens mij staat die ook op de adoptie.pagina

froukje

• froukje

hier heb ik nog tweetal links voor je

http://members.lycos.nl/homoouders/

http://groups.yahoo.com/group/homoadoptievaders/

• Mei

In het blad van LAVA ( landelijke vereniging voor adoptie ouders) staat deze maand:

“voorlopig zijn homoparen aangewezen op mogelijkheden uit twee landen : de VS via particuliere adoptie en Zuid Afrika via de erkende bemiddelingsorganisatie.”

Ik heb nog nooit gehoord dat er via de nederlandse adoptie procedure een kindje werd toegewezen aan een homopaar. Heeeel raar , maar waar. Je zou deze gegevens ook op kunnen vragen bij justitie. in theorie mag het , maar volgens mij is de praktijk wel anders.

Denk dat jullie grootste kans de VS is.

Succes

• Jarko

Hoi Marijke,

Jullie kunnen je aanmelden voor de HomoAdoptieVaders discussiegroep (is ook voor moeders, we hebben veel damesleden) door een mailtje te sturen naar HomoAdoptieVaders-subscribe@yahoogroups.com

Er hebben sinds 1991 13 adopties plaatsgevonden door homostellen in Nederland. 12 daarvan vanuit de USA en 1 binnen Nederland.

Het is niet zo dat de meeste buitenlanden tegen adoptie door homostellen zijn, maar toevallig de landen waar de vergunninghouders contacten hebben (althans, dat beweren de vergunninghouders). In de praktijk adopteren bijv. Amerikaanse homostellen ongehinderd kinderen uit diezelfde landen waarvan de vergunninghouders zeggen dat die ertegen zouden zijn. Dat gaat dan wel via een eenouderadoptie (naderhand adopteren ze dan gezamenlijk naar Amerikaans recht). Met een beetje goede wil zouden de vergunninghouders in Nederland dat ook op deze manier kunnen doen, maar die goede wil hebben ze nu eenmaal niet.

Dankzij de nog steeds discriminerende Wobka moet je overigens ook als Nederlands homostel gedwongen een eenouderadoptie doen als je vanuit het buitenland wilt adopteren, ook al ben je gehuwd en ook al ben je al 15 jaar samen. Fijn he.

Op dit ogenblik is het nog niet mogelijk om als homostel uit Brazilië te adopteren, maar Brazilië houdt zich wel volop bezig met de vraag of ze dit ook niet willen openstellen. Er is een reële kans dat Brazilië dus in de toekomst een realistische optie wordt voor Nederlandse homostellen, maar op welke termijn dat zal zijn, durf ik niet te zeggen.

Op dit ogenblik is in de praktijk de USA de meest realistische optie. Op de HomoAdoptieVaders groep tref je tal van mensen die midden in de procedure zitten (in alle stadia) en ook mensen die al hebben geadopteerd.

We verwelkomen jullie graag.

Groeten,

Jarko

• Meta Meulenbelt

Hallo Jarko,

Door Amerikaanse homostellen wordt inderdaad geadopteerd uit bepaalde landen, maar meestal vermelden ze dan niet in hun homestudy dat ze een homo-relatie hebben. Er wordt dus eigenlijk om gelogen…

Als je rechtstreeks gaat vragen aan die betreffende landen dan zijn er veel landen die niet willen dat kinderen geadopteerd worden door homo-stellen.

In het verleden is het bijv. vanuit China gebeurd, China heeft hierop gereageerd door iedereen die als alleenstaande adopteert uit China een verklaring te laten tekenen dat ze niet homo zijn. Ik ben ook op de hoogte van adopties uit andere landen door Amerikaanse homostellen, waarbij het homo-zijn verzwegen is.

Bijna alle landen op de wereld erkennen het homo-huwelijk niet, dus dat je als alleenstaande zult moeten adopteren is eigenlijk logisch.

Let wel: bovenstaande is geen mening, maar het vermelden van feitelijkheden.

Groetjes,

Meta

• Jarko

Zoals ik al zei hebben alle buitenlandse adopties door homostellen vanuit de VS plaatsgevonden. Het feit dat je een stel bent van gelijk geslacht staat expliciet in het gezinsrapport. Dat je vervolgens gedwongen wordt om te adopteren via een alleenaanvraag is niet logisch maar hypocriet.

Groetjes,

Jarko