Als 37 jarige vrouw, zou ik graag het volgende kwijt willen.
Ik ben direct na mijn geboorte afgestaan.
Opgegroeid in een adoptiegezin waarin een hoop problematiek was.
Graag wil ik kwijt, wanneer men de wens heeft een adoptiekind te adopteren, bedenk dan wat de reden daarvan is.
Sta stevig in je schoenen, probeer geen leegtes te laten opvullen door het ‘adoptiekind’.
Ken jezelf, weet wie je bent, verwerk eerst evt. kinderloosheid, onvruchtbaarheid.
Verwacht niet teveel van het adoptiekind, maar geef, geef alles wat je te geven, onvoorwaardelijk.
Alle liefde en warmte die je in je hebt, gevende liefde.
Ikzelf zit met de verwerking nu van een behoorlijke emotionele chantage.
Vnl. veroorzaakt door mijn adoptiemoeder.
Zij verwachtte van mij, mijn broer, dat wij haar leegtes invulden, dat wij haar compleet maakten. Veiligheid, warmte, liefde heb ik niet gekend.
Nee, ik gaf. Ik moest dankbaar zijn.
Uiteindelijk was mijn overlevingsmechanisme om te overleven in dit gezin. Ik werd omschreven als het zonnetje in huis. Daar voldeed ik aan.
Mijn jeugd kenmerkte zich door angst. Aanpassen, aanpassen en nog eens aanpassen.
Maar wie ben ik? Ik mocht niet zijn zoals ik was.
Helaas is ons hele gezin hierdoor uiteengevallen, mijn adoptiebroer koos voor zichzelf en brak met het gezin al 12 jaar geleden.
Het is verbrokkeld, ik ben verbrokkeld geweest, maar ik knok om compleet te zijn. Want, zo ben ik wel bedoeld.
Ik wilde dit even kwijt.
Het verleden heb ik verwerkt ja, alleen ik zit nu met de gevolgen van die enorme emotionele chantage, die ook heeft doorgewerkt in belangrijke beslissingen in mijn leven, weer koos ik mensen uit die mij emotioneel chanteerden, manipuleerden. Ik had het niet door, ik was gewend het anderen naar de zin te maken, rekening te houden met gevoelens van anderen, Nu wel, maar nu ben ik 37 jaar en zit met de gevolgen, nog.
De gevolgen voor ‘geadopteerden’ die ook nog eens emotioneel gechanteerd worden, zijn dubbel zo zwaar
en dubbel zo hard knokken dus. Toch die bodemloze put?
Mvrgr.
Syl.