Goedemorgen,
Ik denk dat de angst het kind te ‘verliezen’ uiteindelijk ongegrond is. Maar ook dan weer komt het erop neer, wat zijn de motieven om een kind(je) te adopteren.
Wanneer je gedaan hebt wat in je vermogen ligt, (wanneer doe je het goed? dat geldt ook voor ‘normale’ gezinnen) dan is die angst te verliezen niet nodig.
Angst hiervoor zegt uiteindelijk alles over jezelf. (Teveel angst) voor verlies kan uiteindelijk leiden zelfs voor verlies.
Wanneer men de belissing neemt een kindje te adopteren vanuit een situatie dat het onmogelijk is biologische ouders ooit te achterhalen, met hierbij de achterliggende gedachte dat dat wel zo prettig voor de adoptie-ouder is, dan ben je naar mijn idee verkeerd bezig en wil of kun je de eigenlijke situatie niet onder ogen situatie. Handelen uit eigenbelang, bezit.
Het kind hierin de ruimte geven, juist DAT getuigt van liefde voor het kind, omdat dat belangrijk is voor het kind.
Zo niet, dan wordt het kind met schuldgevoelens opgezadeld die de adoptie-ouders onbewust neerleggen bij het kind.
Hoeveel kinderen/volwassenen durven of gaan niet op zoek naar de biologische familie? Omdat het niet bespreekbaar, omdat ze aanvoelen dat het voor de adoptie-ouder(s) moeilijk is. Rekening houden met de gevoelens van adoptie-ouder(s) uit een sterk gevoel van loyaliteit naar hen toe. Maar zij doen zichzelf te kort. Angst, schuldgevoel enz enz, terwijl het gaat om je roots, belangrijk om te weten, voor anderen zo normaal, voor adoptiekinderen harder knokken.
Wat ik hiermee wil zeggen, dat het nog zwaarder kan worden voor adoptiekinderen wanneer die ruimte niet gegeven worden. Ze staan er ‘tussenin’. Er wordt ‘getrokken’ maar ze kunnen geen kant uit. Stellen uit enz. enz.
Tot het ‘misschien’ te laat is. Dit is te pijnlijk wanneer dit gebeurd door het ‘sparen’ van adoptie-ouders.
Voor mij persoonlijk, is die zoekactie, hoe moeilijk het ook was binnen het adoptiegezin, nooit ter vervanging geweest. Maar iets wat ERBIJ komt.
Dat heb ik vaak moeten zeggen tegen mijn adoptiemoeder, mezelf bijna moeten verantwoorden. En dat is te gek voor woorden eigenlijk, maar ook hier, het is zoals het is.
Syl