Bemiddelings bureau's

• Martijn Slings

Hallo, Ik ben Martijn, getrouwd met Ietje en wij zijn net de adoptie procedure aan het opstarten. Ik moet zeggen, heel erg spannend. Misschien erg egoistisch maar ik ben erg geschrokken van de kosten die worden berekend door die bemiddelings bureau's (volgens de folder van ministerie van justitie tussen de 4,5 en de 20 duizend euro.)Wat ik een hele hoop geld vind, het voelt (bijna) als een kind kopen! Let wel dat is voor mij persoonlijk een gevoel! ik wil daarmee niemand voor zijn of haar schenen schoppen!! ik was alleen benieuwd of er meer mensen zijn die dat zo voelen en of iemand weet waar dat bedrag op gebaseerd is. Zijn die bureau's bijv direkt betrokken bij kindertehuizen of kinderbescherming, ik persoonlijk zou het gek vinden als dat iets commercieels zou kunnen zijn?!

• Mei

Hoi Martijn,

je kunt gewoon een overzicht opvragen van de kosten hoor, per vergunninghouder verschilt het niet zo veel, per land wel.

Er zijn landen en bedragen waar ik ook mijn vraagtekens bij heb.

Een vergunninghouder berekent de bemiddelingskosten:salaris medewerkers, vertaalkosten, tolk, gids etc.

Verder gaat een groot gedeelte van dat bedrag op aan reis en verblijfkosten in het land van herkomst. Procedure kosten daar en vaak een donatie aan het kindertehuis.

ja het is best een aardig bedrag, maar de procedure is lang en daardoor hebben de meeste mensen veel tijd om te sparen.

Het is ook een kwestie van prioriteiten stellen natuurlijk.

• suzanne

Bij ons werd er ook een bedrag in rekening gebracht voor kinderen die niet voor adoptie in aanmerking kwamen door een handicap en voor een nieuw kindertehuis, wat ook wel nodig was.

Succes verder Suzanne

• froukje

De bedragen liggen bij sommige vergunninghouders erg hoog ,maar het is maar net waar je een goed gevoel bij hebt en waar je voorkeur naar uit gaat

Het enige wat je kan doen is de komende jaren goed sparen dan kom je al een heel eind. ik vindt het persoonlijk belangrijk te weten waar de genoemde bedragen voor zijn dit kan ik bij de meeste vergunninghouders niet terug vinden.

froukje

• Louise

Hoi Martijn

Wij zijn ook pas begonnen met de adoptieprocedure, hebben inmiddels ons Bka-nummer.

Inderdaad, als je net begint en aan het rondsurfen bent schrik je behoorlijk van die bedragen. Mijn man had inderdaad het zelfde gevoel.

Per land verschilt het wel, en of je 1 of meer kinderen wilt adopteren mocht dat mogelijk zijn bij het land waar jullie uiteindelijk uit willen adopteren.

Als je bijv. op www.kindentoekomst.nl kijkt zie je de bedragen per land.

Veel succes bij het lange wachten op de VIA cursus en de rest natuurlijk.

groet L

• Martijn Slings

Bedankt voor de geruststelling, wij dachten dat kosten van reis en vertaling etc er los van stonden maar als dat zeg maar inclusief is verandert dat het beeld behoorlijk. Tuurlijk prioriteiten stellen is leuk gezegd maar het moet natuurlijk wel (finacieel) reeel haalbaar zijn, voordat je aan zo'n verantwoording gaat nemen, toch?

Bedankt voor je reactie, het is interesant hoe verschillende mensen zo'n proces ervaren, groeten martijn.

• Martijn Slings

Hoi louise,

Bedankt voor je reactie, het is zeker een geruststelling dat ik niet de enige ben en ik begreep uit de reactie van “mei”dat er een hoop inclusief is om het maar bot te zeggen. Dat was voor mij persoonlijk wel een geruststelling, bedankt voor de info we zijn al wezen kijken, erg veel wijzer geworden we blijven vrolijk surfen naar info en inderdaad wachten op ons nr./en de cursus.

Heel veel sucses de komend tijd en nogmaals bedankt

Groeten Martijn.

Louise schreef:

>

> Hoi Martijn

>

> Wij zijn ook pas begonnen met de adoptieprocedure, hebben

> inmiddels ons Bka-nummer.

> Inderdaad, als je net begint en aan het rondsurfen bent

> schrik je behoorlijk van die bedragen. Mijn man had inderdaad

> het zelfde gevoel.

>

> Per land verschilt het wel, en of je 1 of meer kinderen wilt

> adopteren mocht dat mogelijk zijn bij het land waar jullie

> uiteindelijk uit willen adopteren.

> Als je bijv. op www.kindentoekomst.nl kijkt zie je de

> bedragen per land.

>

> Veel succes bij het lange wachten op de VIA cursus en de rest

> natuurlijk.

>

> groet L

• machteld

Martijn, je kan ook een groot deel terugvragen bij belastingen, dat scheelt daarna weer wel!