voorstel vertellen

• Alexandra

Hoi,

Als er een biokindje geboren wordt, weet bijna niemand hoe het gaat heten, waar het geboren wordt en of het een hij of een zijn is.

Adoptieouders vertellen van alles zodra zij een voorstel binnen hebben. Begrijpelijk, men heeft zo lang op een kindje moeten wachten.

Zijn er ook adoptieouders die dit niet gedaan hebben. Dus geen naamen leeftijd vertellen aan de familie. Wij zijn hier erg benieuwd naar. Het speelt namelijk al een tijdje in ons hoofd, om niets te vertellen. Des te groter is dan de verrassing op Schiphol. Ook vertellen wij de familie niet dat wij heel graag voor een sibling gaan, dit mede gezien de leeftijd van mijn man.

Graag hoor ik van jullie

Groet Alexandra

• Meta

Hoi Alexandra,

Nee, wij hebben dat niet gedaan. Toen we ons voorstel kregen (per e-mail inclusief een aantal foto's) hebben we één van de foto's uitgeprint, zijn langs de Hema gegaan voor een paar lijstjes, hebben de foto's ingelijst en zijn toen bij alle opa's en oma's langs gegaan. Ik kan me haast niet voorstellen dat je dat overweldigende gevoel dat je voor dit specifieke kindje mag gaan zorgen niet direct zou willen delen met anderen. Wij waren zo trots! Het hangt er ook vanaf hoe lang je moet wachten tussen voorstel en reizen, bij ons zat daar 7 weken tussen. Om dan je mond dicht te houden…. Lijkt me heel moeilijk!

Groetjes,

Meta

• Annalies

Hoi Alexandra,

Zodra wij de voorstel foto's hadden, hebben wij gelijk afdrukken laten maken voor de oma's en opa's.

Bij ons zat bij beide kinderen tussen voorstel en aankomst ruim 4 maanden en om je dan stil te moeten houden met eindelijk positief nieuws. Nee, wij schreeuwden het nieuws van de daken bij wijze van spreken.

Onze familie heeft al die jaren zo met ons meegeleefd en onze ouders waren zo dolenthousiast van onze adoptie plannen dan wij gewoon dat YES! gevoel met ze wilden delen.

Bovendien denk ik dat voor de hechting van de grootouders aan het adoptiekindje het wel zo belangrijk is dat je het nieuws en de foto's deelt. Niet alleen het kindje moet wennen maar ook de familie moet een kans krijgen een band met het toekomstig kindje op te kunnen bouwen.

Wat jullie natuurlijk wel prive kunnen houden is de achtergrond en afstandsgegevens van het kindje zelf. Dat is voor hem/haar later wel fijn om te weten dat niet de hele familie, kennissen en/of vrienden buren etc alles over hem/haar weten.

• Mei

Als je eindelijk, eindelijk een voorstel krijgt, dan is dat zo´n overweldigend gevoel. je weet ineens wie je kind is, hoe oud, naam etc. En ik wilde niet anders dan dat met iedereen delen. Alle drie de momenten waarop wij het voorstel kregen staan in mijn geheugen gegrift.De felicitaties die we hebben gekregen zijn ook een dierbaar aandenken voor later. zo zien onze kinderen hoe gewenst en welkom ze waren, ook toen ze nog niet thuis waren.

Overigens hebben wij tijdens onze reizen ook veel gedeeld met de thuisblijvers, intensief gemaild en ook foto´s gestuurd.