slecht slapen

• marianne

wij hebben sinds een ruim jaar een geweldige koreaanse dochter, alleen het slapen is een drama, ze slaapt soms 5 a 6 uur op een nacht, en dan niet eens aan 1 stuk door, ze gilt en krijst alles bij elkaar, ze is erg onrustig, we hebben al van alles geprobeerd, maar niets helpt, nu heeft ze in 1 jaar tijd al diverse artsen/zh gezien, dus ws zijn het traumatische ervaringen geweest, en heeft ze nu verlatingsangst, waardoor ze heel slecht slaapt, op de dag slaapt ze ook maar 1 uurtje, en op de dag is het een schat van een kind, echt het tegenovergestelde van de nacht, nu moeten we hiervoor weer over 1 maand naar de kinderatrs, maar voordat we gaan, heeft er iemand nog slaaptips die wij niet weten, reacties erg welkom, bedankt alvast

• poula

Heb je wel eens aan muziek gedacht. Of de radio maar daar zijn de geluidnivo's zo verschillend. Gewoon leuke muziek die ze herkent.

• claudia

Toevallig zag ik gisteren op tv een programma over slecht slapen van kinderen.

Maar in jullie geval is het denk ik geen machtspelletje vh kind zoals het op tv wel was.

Bij jullie laten slapen zodat ze, als ze angstig wakker wordt, meteen een van jullie ziet?

Radio/kinderliedjes/lampje aan laten de hele nacht.

Niet de donker en te stille kamer.

Overdag veel regelmaat en overzicht/duidelijkheid bieden, en rust, niet teveel indrukken geven.

Troosten, benoemen dat je er bent.

Benoemen dat ze bang is (ik weet niet hoe oud ze is?) zodat ze weet dat jij weet dat ze bang/verdrietig is.

Rollenspelletjes doen, herbeleven/naspelen van de angstige ervaringen bij de artsen (met poppen, tekeningen maken, samen een situatie naspelen)

Misschien hebben jullie dit alles al lang uitgeprobeerd maar wellicht zit er toch iets bruikbaars tussen?

Heel veel succes hoor.

• meggy

Hoi Marianne,

Ook wij hebben een schat van een kind dat bijzonder slecht slaapt en meerdere malen per nacht heel verdrietig wakker wordt, en dan moeilijk bereikbaar is.

Je schrijft dat je van alles hebt geprobeerd maar je noemt geen voorbeelden. Wat bij ons echt helpt is dat hij tussen ons inligt. Hij houdt ons dan erg stevig vast. Hij probeert het eigenlijk al vanaf zijn naar bed gaan, maar dat gaat ons toch echt te ver. Alleen dus als ie 't nodig heeft. Onze dokter stimuleert onze actie, omdat onze zoon veilige hechting zoekt.

Verder wil hij 's avonds niet overgeven aan de slaap. Hij wordt drie jaar en ik heb al geprobeerd zijn middagslaap af te bouwen.Maar dan nog ligt ie tot tien uur wakker. Zonder slaap overdag holde ie zichzelf helemaal voorbij. Onze arts adviseerde juist het middagslaapje te verlengen, temeer omdat veel kinderen met avondlicht moeilijk vroeg gaan slapen. En inderdaad; hij is veel rustiger overdag en hij heeft ook al een paar nachten tot half zes doorgeslapen. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

• marianne

het inslapen is geen probleem, alleen ze word gillend op verschillende tijden wakker, ze is dan niet meer te sussen, ook het tussen in in bed nemen, heeft weinig zin, ze is dan wel stiller, maar ze wil dan spelen, ik heb de laatste nachten naast haar geslapen op haar kamer, dit ging aardig, verder een vast ritme, geen tv meer aan voor het slapen gaan, homeopatische slaapdruppels, rust, slaapplan consultatiebureau, licht aan enz het heeft geen enkele zin, wij hebben echt het idee dat ze heel erg droomt, door de vele bezoekjes dokters en ziekenhuis, maar het is wel wisselend het slaapprobleem, vannacht bijv was er niets aan de hand, dus het is bijv 5 nachten van de 7 dagen dat het slaapprobleem zich voordoet, we blijven volhouden, maar iedereen bedankt voor de tips, erg lief!!!

• een moeder

ik heb een reactie geschreven onder “slapen”, ik hoop dat je er iets mee kan