wachttijd...

• rebekka

Hoi,

Wij willen in de toekomst een 4de kind adopteren… We hebben een pleegkind van 11, een bio-kind van bijna 2 en ik ben weer zwanger… Wij zouden daarna nog 1 kind willen. Maar het liefst met niet te veel leeftijdsverschil… Ik wil wel het liefst een baby adopteren… Onze oudste kwam namelijk met 5 a 6 jaar bij ons wonen. Leuk, maar anders…

Ik ben zo benieuwd hoelang de procedures duren. Vanaf welk moment moeten we ons gaan inschrijven… Hoor soms verhalen van een wachttijd van 7 jaar…

Verder nog een andere vraag… Een vraag die ik moeilijk vind te stellen, omdat hij zo anders geinterpreteerd kan worden…

Ik zou het liefst een blank kindje willen… Onze oudste is een marokkaan… Mijn supermannetje..:D Ik heb daar totaal geen moeite mee, waar ik wel heel veel moeite mee heb is al die, voor mijn gevoel uit zijn verband getrokken positieve reacties… Stuk voor stuk spreekt men over zooooooveeeeeel respect en zoooooo knap van ons enz,… (speelt ook nog eens mee dat hij behoorlijk gehandicapt is) Dat vind ik dus het moeilijkste van alles… Hoewel ik er geen geheim ofzo van wil maken dat het een adoptie kind is, vind ik het erg prettig als het niet helemaal gelijk te zien is… Dat scheelt al een hoop voor alle vreemden… Is dat heel raar??

((een niet blank kindje die geen baby meer is, is ook meer dan welkom hoor..:D, maar ik ben wel aan het bedenken wat ik graag zou willen…dan kom ik daar uit))

groetjes, rebekka

• anne

Hoi Rebekka,

Zover ik weet moet je jongste kindje minimaal 1 jaar zijn voordat je de procedure kan beginnen.

Wat betref je andere vraag . Ik snap heel goed dat het verkeert opgepakt kan worden maar dat kan net zo goed positief in mijn ogen . Ik ga er vanuit dat elke ouder het beste wil voor haar/zijn kind en als dat in jouw geval een blank kindje is dan moet dat toch geen probleem zijn. Ik heb bewust een land gekozen waar donkere kinderen vandaan komen met als gevolg dat ze heel snel kunnen zien dat de oudste een bio kindje is en de jongste niet.

Als jij een minder goed gevoel heb bij een donder kindje zal je het overbrengen op je kind en daar heeft niemand wat aan.

Je moet je hart volgen en genieten van het nu al bijzondere kindje dat in je buik groeit.

Succes met je zwangerschap en met je keuze.

anne

• Mei

Hoi,

eerst even over de duur van de procedure. als je nu een BKA nummer bij justitie aanvraagt, zijn jullie over 1,5 a 2 jaar aan de beurt voor de VIA cursus. Deze duurt een aantal maanden, daarna moet je wachten op het raadsonderzoek. afhankelij van waar je woont ben je of binnen enle weken of na een half jaar pas aan de beurt. Vervolgens gaat de wachttijd tot intake bij de vergunninghouder in, de lengte is afhankelijk van je keuze voor het land en vergunninghouder. Daarna mag je je papieren in orde gaan maken, worden deze verstuurd en begint het wachten op een voorstel.

ik denk dat het gemiddeld zo´n 4 jaar duurt tot je je kindje thuis hebt ( heel kort door de bocht)

dat houdt in dat , als jullie niet een al te groot leeftijdsverschil willen, jullie een ouder kindje zullen moeten adopteren. ook je eigen leeftijd speelt hierbij een rol, althans die van de oudste partner als jullie zijn getrouwd.

Persoonlijk vind ik dat huidskleur helemaal niet moet moet spelen bij het adopteren. Reacties krijg je toch wel. Welke kleur ze ook hebben. Zelf heb ik kinderen die door hun huidskleur en verschijning opvallen. Ik zie het als onze taak om onz ekinderen dara weerbaar in te maken. en mezelf overigens ook.

Tegenwoordig kun je ook uit een aantal oostblok landen adopteren, maar een specifiek voorkeur voor een “blank” kind kun je volgens mij nergens opgegeven,. ook uit die landen komen vaak getinte kinderen, zigeuner kinderen etc.

• Annalies

Rebekka,

Je kunt je nu gelijk aanmelden bij het Ministerie van Justitie.

Dan krijg je een BKA nummer en dan duurt het nog anderhalf à twee jaar voordat je aan de Via voorlichting toe bent. Je hoeft dus niet te wachten tot je jongste kind een jaar oud is voor je je opgeeft voor adoptie.

Van belang is verder hoe oud jullie zelf zijn. Er mag maar 40 jaar tussen oudste ouder en kind zitten. Ik neem voor het gemak even aan dat julllie getrouwd zijn.

Zo niet dan vallen er wel wat landen af waaruit je kunt adopteren.

Als je biologisch eigen kinderen hebt vallen er ook landen af die als eis hebben onvruchtbaarheid van een van de partners.

Een licht/blank kindje kan ook een probleem worden. De meeste “lichte” kinderen komen uit zuid-europese landen. Uit Polen komen veel zigeunerkinderen en die zijn ook donkerder getint.

Uit Nederland zelf komen ook adoptie kinderen (hoogstens 30 per jaar een zeer kleine kans dus) maar zoals je misschien wel weet zijn dat vaak kinderen van ouders die uit een andere cultuur komen en waarbij ongehuwd zwangerschap niet geaccepteerd wordt. Kinderen van jonge asielzoeksters etc. Natuurlijk zijn er ook andere redenen van afstand maar het gaat mij erom dat in Nederland ter adoptie afgestaande kinderen vaak een kleurtje hebben.

En je wilt deze keer graag een baby. of zo jong mogelijk. (hoewel je een ouder kindje niet uitsluit)

Met deze voorkeuren is misschien niets mis mee maar je keuze is erg beperkt.

Stel je kiest voor Colombia. Daar komen lichte tot donkere kinderen vandaan.

Je kunt je niet alleen beperken tot de lichte kinderen uit dat land en een negroide kind niet accepteren.

Bovendien ik ken een echtpaar dat bij WK aangaf geen negroide kind te willen adopteren die geweigerd zijn bij WK. WK wenste niet te bemiddelen bij een paar dat discrimineerde. (Ik begrijp heus wel dat jij het anders bedoelt) maar dat echtpaar was bang dat hun kindje gepest zou worden in hun woonomgeving. Ze wonen bij ons in de buurt in een zeer landelijke omgeving waar nagenoeg nog geen donkere mensen wonen.

Geniet van je tweede zwangerschap en bedenkt nog maar eens rustig wat jullie eigenlijk willen. Jullie hebben nog even de tijd.

Moeder van een licht èn een donker getint Aziaatje.

• rebekka

wij zijn nog vrij jong… nl 28 en 30 jaar… dus de leeftijd is het probleem niet…

Ik vind een donker gekleurd kindje absoluut niet minder prettig doordat ik denk dat ik niet mijn kinderen gelijkwaardig kan opvoeden ofzo… nee, het gaat puur en alleen om mezelf, Ik vind het moeilijk hoe men nu naar mij reageert met onze oudste… Bekenden weten het wel maar onbekenden…ik vind dat zooooo moeilijk… Wordt steeds weer in verlegenheid gebracht, Ik vind het zelf namelijk helemaal niet zoooo byzonder…

Ik kan me niet goed hierin verwoorden… vind het heel moeilijk om het uitteleggen….

Ik ben bezig, met hoe ik het het meest ideaal vind, en dat zal w.s. wel aangepast worden in de loop der tijd naar wat haalbaar is…

• Annalies

Hoi Rebekka,

Ik begrijp best hoe je het bedoelt. Het is dan ook niet een persoonlijk aanval op je voorkeuren.

Ik wil alleen duidelijk maken dat het niet (moeilijk) realiseerbaar zal zijn om tegen een vergunninghouder te zeggen dat je afziet van een bepaald land om de tint. Ook al is de bedoeling die erachter zit goed.

• Mei

Precies, zo bedoelde ik het ook.

weet je, met dergelijke dingen zul je nou eenmaal om moeten leren gaan. ik heb zelf kinderen met een lich. handicap ( althans in de ogen van anderen). dat zorgt dus elke dag voor opmerkingen. inderdaad ook van: wat knap etc.

ik zie het als mijn taak om die mensen dan maar bij te brengen dat het zo niet werkt, dat het een voorrecht is ipv een opgave,

maar deze reacties mogen er toch niet de reden van zijn om niet te kiezen voor kinderen met een lich. aandoening. Hetzelfde vind ik gelden voor huidskleur.

• rebekka

Daar heb je ook wel weer gelijk in…

• monica

Reactie op kleur kindje ?

Hoi allemaal,

Ik begrijp volkomen wat Rebeka bedoelt. Het valt mij op dat veel adoptiekinderen blanke ouders hebben. Wij zijn een gemengd stel, hij blank, ik zwart. Hebben andere gemengde stellen ervaring met het adopteren van bijvoorbeeld een Aziatisch kind ? En hoe gaan instanties daarmee om ?

Monica