tweede procedure

• Marloes

Als je een tweede procedure wil starten mag dat pas als je je eerste kind een jaar verzorgd hebt. Mijn vraag is gezien mijn leeftijd, of je ook al sneller na aankomst van je eerste kindje een BKA nummer aan kunt vragen. En als het om de tweede procedure gaat moet je dan als je 42 of 43 bent toch een IBO test doen of alleen een aanvulling op je vorige raadsonderzoek? Hoe lang duurt het voor je daadwerkelijk je tweede BT hebt? Ik stel deze vragen om te kijken of het wel zin heeft om nog een tweede procedure op te starten gezien mijn leeftijd.

Ik doe een een-ouder adoptie.

• Mei

Je mag meteen na thuiskomst een BKA nummer aanvragen. Doe je dat voor je 42e dan hoef je geen IBO te doen. Wel mag je pas echt verder gaan als je kind een jaar thuis is, maar je hoeft dan alleen nog maar je BKA nummer te activeren door rodnd die tijd een berichtje naar het ministerie van Justitie te sturen

• Evelien

Zoals Mei al schreef mag je het BKA nummer direct na thuiskomst aanvragen. Wij mochten bij onze tweede procedure een jaar na het voorstel van onze oudste verder gaan, wij hadden deze tip van iemand gekregen en het lukte! Ik heb geen idee of dit nog zo is. Voor ons was het belangrijk om dat wij ook met leeftijd zaten. De IBO toets vond toen 4 x per jaar in Utrecht plaats. Doordat wij een jaar na het voorstel van onze oudste door mochten konden wij de IBO toets een kwartaal eerder maken. De IBO procedure geeft je voorrang bij de Raad van de Kinderbescherming, wij waren gelijk aan de beurt. Het is wel zo dat het onderzoek erg uitgebreid is en dat je er veel langer mee bezig kan zijn dan een regulier gezinsonderzoek voor een tweede kindje en het is pittig. Het lijkt me verstandig als je vantevoren informeert bij de Raad van de Kinderbescherming hoe ze tegen alleenstaande adoptie in combinatie met het IBO onderzoek aankijken. Bij het IBO onderzoek moet je speciale geschiktheid voor het opvoeden van een kind boven de twee aantonen, het kan zijn dat alleen adopteren een aandachtspunt hierin is. Er zijn een paar websites van adoptieouders waar veel info over de IBO opstaat. Groetjes, Evelien

• froukje

In het laatste adoptietijdschrijft stond dat de aanvragen van de bka nu via het Via gaat

Dus ik zou me wenden tot Via

froukje

• Mei

Er staat onder dit artikel in het adoptietijdschrift dat het nog niet duidelijk was of de tweede kamer accoord zou gaan met deze veranderingen. Op de site van de VIA is nog niks terug te vinden over deze wijziging en wordt nog verwezen naar het ministerie van justitie voor het aan vragen van een BKA nummer

www.adoptie.nl

• froukje

ok