mijn vriend is geadopteerd en heeft ladst van herbelevingen hoe kan ik helpen??

• ylva

Hoi,

Mijn naam is Ylva en ik ben sinds een jaar de trotse vriendin van Eder, een 24-jarige vent die geadopteerd is op 2 jarige leeftijd vanuit colombia.

De laatste maanden heeft hij last van nachtmerries waarin hij (waarschijnlijk) herbelevingen heeft over de eerste 2 jaar van zijn leven.

De belevingen zijn zo heftig dat hij bang is om te gaan slapen, dicht aan het klappen is en zeer prikkelbaar is.

Wie kan mij helpen met tips hoe nu verder en wat ik als vriendin klan doen om hem te helpen zich beter te voelen???

Alvast bedankt,

groetjes ylva

• machteld

Heeft je vriend al professionele hulp gezocht? Of wil hij dat niet?

Wat het ook is dat problemen geeft, adoptie of andere nare dingen in zijn jeugd, het is goed als hij het kan verwerken.

Als hij echt geen prof hulp wil zou ik adviseren om zijn dromen op te schrijven en het zo echt van hem af te schrijven, als hij zich er wat van herinnert.

En jij als vriendin: geduld hebben, er voor hem zijn, maar ook weer niet teveel pushen en en rekening mee houden dat hij daar doorheen moet. Het kan ook zijn dat hij hierbij af en toe even niemand kan verdragen, juist mensen die erg dierbaar zijn niet.

Betrek dat dan niet op jezelf.

Veel sterkte ermee!