Louise
Jeetje wat was ik opgelucht toen ik die etappe had gehad. Het viel zo mee, ze was zo aardig, we kregen helemaal niet het gevoel van controle en beoordeling. Ik hoop dat je zo iemand als haar van de kinderraad op bezoek krijgt.
Verder kun je je goed voorbereiden op de gesprekken. Overdenk en schrijf desnoods op wat belangrijk is, waarom jij en je man goed genoeg bent om een geadopteerd kind op te voeden. Benadruk de sterke kanten. Is het van belang dat je bij een psycholoog loopt? Zoniet vermeld het dan niet. Want zoals hiervoor geschreven, het gaat er niet alleen om hoe Nederlanders er tegen aan kijken. Het gaat er in die landen om dat ze de beste ouders voor een kind zoeken. Bewijs jezelf en die persoon van de kinderraad waarom jij zogoed geschikt bent.
Onvrijwillig kinderloze echtparen krijgen heel wat knauwen te verwerken, je kan diep vallen maar als je er weer uit ben, ben je sterker dan een ander. Dit geld voor veel aspirant-ouders, misschien ook wel voor jou?!
Ook ik dacht bij elke etappe uit te vallen en waarom, alleen maar omdat anderen bepalen of wij wel kinderen mogen opvoeden. Nu zit ik jaren verder met drie prachtige kinderen en niemand had het beter kunnen doen dan ik bij deze kinderen.
Eerlijkheidshalve heb ik vaak gedacht hoe het zou zijn als ik aan de andere kant zou staan en mijn kinderen moet zien vertrekken. Als ik het dan voor het zeggen had zou de procedure nog zwaarder worden.
Het is dus maar aan welke kant je staat.
Bovenal is de overtuiging dat jij het aankunt en het goed zult doen. Bewijs jezelf dat en andere zullen vanzelf hierdoor worden overtuigd.
Groetjes en sterkte