nationaliteit

• Vesi

hallo; eerst even voorstellen wij zijn henk en vesi,

kinderen krijgen is voor ons niet mogenlijk (veel ivf geprobeerd maar van dat kwam niks) nu willen we dus een kindje adopteren en graag van andere mensen wat info over waar te gaan?

mijn tweede vraag is; ik heb een dubbele nationaliteit, nederlandse en bulgaarse moet ik nu even zo goed in nederland een procedure volgen?

ik heb namelijk contact gehad met mensen in bulgarije en daar is het niet te moeilijk heb ik begrepen, graag wat advies van u allen en alvast bedankt vesi

• Meta

Hallo Vesi,

Je moet altijd de procedure volgen van het land waarin je woont, ongeacht je nationaliteit. Het is misschien wel mogelijk voor jullie om “gemakkelijker” een kindje te adopteren uit Bulgarije vanwege jouw dubbele nationaliteit, maar je moet toch eerst beginseltoestemming krijgen.

Op de site http://www.adoptie.nl vind je heel veel informatie over de procedure.

Groeten,

Meta

• Annalies

Allereerst aanmelden bij het Ministerie van Justitie (te vinden op de adoptiepagina zoals hiervoor genoemd) voor een BKA nummer.

BKA is buitenlands kind ter adoptie.

De rest wijst zich vanzelf dan.

Uit Bulgarije kan je adopteren via Kind en Toekomst.

www.kindentoekomst.nl

hierbij vast even wat info van de site

Adoptie, Bulgarije

Wie mag vanuit Bulgarije adopteren?

Zowel echtparen als alleen aanvragers mogen in Bulgarije adopteren. Ook alleen aanvragers binnen een huwelijk of heteroseksuele samenlevingsrelatie zijn welkom.

De kinderen die voor interlandelijke adoptie in aanmerking komen zijn vaak zigeunerkinderen. De leeftijden variëren van circa 18 maanden tot 6 jaar. Ook kinderen met een (operabele) handicap komen soms beschikbaar voor adoptie. De wachttijd om een kindje te kunnen adopteren zal afhangen van uw wensen ten aanzien van het te adopteren kind.

De verblijfsduur in Bulgarije bedraagt in eerste instantie vijf dagen: de kennismakingsperiode met het kind. Daarna begint de procedure die u in Nederland afwacht. Circa vier tot zeven maanden later mag het kind vervolgens worden opgehaald.

De kosten worden naar uw gezamenlijk inkomen berekend en variëren € 12.750,- tot € 14.750,-. Daarnaast komen de reis en verblijfskosten.

——————————————————————————–

• Vesi

mooi we zijn alvast een stukje wijzer, bedankt alvast en nu maar de eerste stappen nemen we laten wel horen hoe het verder gaat,

groeten vesi&henk