oooh dat verlof.. weer paar vragen

• machteld

Wij moeten voor onze werkgever zwart op wit zetten hoelang we in land van herkomst kindje moeten zijn en wat we ervoor aan voorbereiding moeten doen, en wat erna.

Ik bedoel dus: administratieve dingen voor vertrek en vlak erna.

Kan iem. die al ervaring heeft dat lijstje voor mij maken?

Veel dank weer!

PS: We gaan naar en voor China!

• rjb

Waarom wil de werkgever dit weten ?

Het UWV zeg op haar side het volgende

Hoe vraag ik een uitkering aan?

Voor uw medewerker kunt u met een formulier een uitkering wegens adoptie of pleegzorg. Het verlof wegens adoptie of pleegzorg meldt uw werknemer bij u 3 weken voordat hij het verlof wil laten ingaan. De werknemer moet bijvoegen of vermelden:

documenten waaruit blijkt dat een kind ter adoptie of pleegzorg is/wordt opgenomen;

de datum waarop dit is gebeurd, of zal gebeuren;

de datum waarop de werknemer het verlof wil laten ingaan;

de periode waarover de werknemer verlof wil hebben.

U vraagt de uitkering aan voor uw werknemer uiterlijk 2 weken voordat de werknemer met verlof wil gaan

Wat houdt het verlof in?

Als uw medewerker een kind adopteert of langdurig in zijn gezin opneemt in het kader van pleegzorg, heeft hij recht op maximaal 4 aaneengesloten weken verlof. De werknemer vraagt dit verlof bij u aan. Gedurende dit verlof bent u niet verplicht loon door te betalen. Het verlof kan de werknemer opnemen vanaf 2 weken vóór de feitelijke adoptie of de opname in het gezin in verband met pleegzorg tot uiterlijk 16 weken erna. De opbouw van vakantierechten loopt wel door tijdens het verlof.

• machteld

we werken allebei in het onderwijs. in onze cao staat: adoptieverlof is 4 weken. In geval van een buitenlands kind heeft werknemer TEVENS recht op 6 weken verlof om eea in buitenland te bewerkstelligen.

Maw: onze werkgever is nu bereid om ons meer dan 4 weken verlof te geven, waarschijnlijk 8 weken, maar dan moeten we wel aantonen/een lijstje hebben van wat we die 4 weken- extra- denken- te gaan doen.

Dat gaat dus om de reis zelf, voorbereidding en nazorg zeg maar.

• Meta

Hoi Machteld.

Ok, even nadenken…

Voor vertrek:

Visum regelen (naar Den Haag)

Vaccinaties regelen

Ziektekostenverzekering voor je kind regelen (kan een heel gedoe zijn)

Alvast een aanvraagformulier voor kinderbijslag aanvragen bij de SVB

Alvast een afspraak maken bij de kinderarts

Na terugkomst:

Melden bij de gemeente

Opsturen van documenten naar de VP

Naar de kinderarts

Kinderbijslag aanvragen

Verzekeringen laten wijzigen (begrafenis, wa etc.)

Naar de advocaat voor de adoptie naar NL recht

Aankomstkaartjes verzenden

Aankomstfeestje houden

Ok, ik draaf door misschien.

Zijn er nog aanvullingen?

Groeten,

Meta

• Alexandra

Helaas,

Vandaag de nieuwe ziekenhuis CAO gezien.

De belangrijkste wijziging was dat bij adoptie van een sibling niet 8 maar 4 weken verlof wordt gegeven. Erg jammer.

Groet Alexandra

• machteld

wat jammer Alexandra, bij onze cao krijg je voor sibling sowieso maar een keer verlof.

Meta: hartelijk dank weer! Ik dacht bij mezelf: ik zet t op prikbord, niet weer Meta lastig vallen, maar dan reageer je toch:)

Dit is inderdaad lijstje zoals ik het bedoelde.

Ik had ook nog voor vertrek: infobijeenkomst bij vergunninghouder- voor ons bv een heel eind weg-.

Mischien is dit lijstje ook handig voor andere aspirantouders?

Of zijn jullie werkgevers allemaal erg gemakkelijk?

• Annalies

Wij hebben standaard gewoon 4 weken. niet meer of minder.

CAO ziekenhuiswezen.

Voor de aanvraag of toekenning adoptie verlof heb ik kopie uit het paspoortje van het kind moeten opsturen naar de uitkerende instantie

• machteld

nou als ik dat hoor dan loont een beetje moeite doen wel voor extra weken verlof. Lang leve het onderwijs!

• Meta

Hoi Machteld,

Graag gedaan hoor :-)

Ook ik krijg vier weken (plus de vorige keer twee dagen - stond in onze KPN CAO) adoptieverlof. Ik denk dat de meeste mensen die vier weken krijgen, en dat je inderdaad geluk hebt als je werkgever je meer geeft of als er meer in je CAO staat.

Maar ik ben al blij met die vier weken, want toen wij begonnen met ons adoptietraject toen was er helemaal nog niets, en ik was al begonnen met verlof te sparen. Het scheelde toch enorm dat dat niet meer hoefde!

Groetjes,

Meta