zwaar gehandicapt?

• anna

Weet iemand dit ook als blijkt dat je een voorstel hebt en je gaat naar china om je kindje op te halen en het blijkt zwaar gehandicapt, op geestelijk gebied krijg je dan een nieuw voorstel in china of ga je voor dit kindje.

Het zou veel pijn doen als dit zou gebeuren en je moest je kindje achter moeten laten/

groet van anna

• Marlieke

Je kunt geen zwaar gehandicapt kindje krijgen als je dat hebt uitgesloten uit je voorwaarden en het kindje wordt medisch getoetst.

Maar stel je raakt zwanger en je krijgt een zwaar gehandicapt kindje….laat je dat dan achter in het ziekenhuis en ga je dan voor een volgende zwangerschap??

• Chris

Volgens mij mogen geestelijk gehandicapten niet geadopteerd worden volgens NL wetgeving. Ik weet niet of dit nog per land anders is.

• anna

Ik hoorde laatst een verhaal van mensen die dit overgekomen is en die moesten het kindje achter laten en kregen een ander kindje ik bedoelde er niet raars mee, maar wilde toch even vragen

anna

• Mei

Het gebeurt niet zo heel vaak, maar het gebeurt wel. Ik heb het de afgelopen jaren een paar keer in mijn omgeving gehoord.

Je komt er dan pas achter als je het kindje ziet. In principe mogen kinderen met een duidelijke verstandelijke henadicap inderdaad niet in Nederland worden geadopteerd. het is de bedoeling dat elk kind dat geadopteerd wordt later zelfstandig zal kunnen functioneren in de maatschappijar van te voren over na te denken. Wat doe je dan? Oordelen is hier niet op zijn plek. Een ieder moet naar zijn eigen draagkracht kijken. Als je besluit om het voorstel als nog niet te accepteren, kan het zo zijn dat je als nog na een paar dagen een nieuw voorstel krijgt. Dit geldt voor china, voor andere landen weet ik het niet. ik weet dat dergelijke beslissingen mensen niet in de koude kleren gaan zitten, dat is echt een rouwproces. Vaak kun je dan nog wel dat kindje sponsoren o.i.d

• Marlieke

Ik beoordeel niemand hoor…maar ik vind het zo crue dat er eigenlijk een kindje dat vaak al wel door heeft dat er iets groots staat te gebeuren eigenlijk een beetje in de kou laat. Je weet dat het kindje hulp nodig heeft en in het land van herkomst bijna geen kans heeft op een goed bestaan (daarom worden kinderen namelijk ter adoptie aangeboden). Maja dat zal mijn mening dan alleen zijn.

• claudia

Maar ja, wat doe je he, want als zo'n kindje de rest van zijn/haar leven in tehuizen (in Nederland) komt te wonen omdat de verzorging en begeleiding te zwaar wordt voor het gezin?

Is dat dan wat je beoogd had?

Natuurlijk zijn er veel mensen die een gehandicapt kindje (zo) lang (mogelijk) thuis laten wonen, maar er zijn er ook zovelen die dit door welke omstandigheden niet kunnen.

Ik denk wel dat het in bv. Nederland beter verzorgd zal worden maar zeker weten doe ik het niet. Geen idee hoe de leef-verzorgings- en begeleidingssituatie van een gehandicapt kind/mens in een “ adoptieland” zal zijn.

(en ook in Nederland is echt niet alles koek en ei in de tehuizen).

Het is een bijna-onmogelijke keuze.

Groet

Claudia

• Annalies

Quote Marlieke,

“Je kunt geen zwaar gehandicapt kindje krijgen als je dat hebt uitgesloten uit je voorwaarden en het kindje wordt medisch getoetst.”

Ook dat is niet helemaal waar. Ik ken een gezin die een jongetje,hun derde kind uit Korea kregen. hij was nog erg jong (nog geen jaar) bij aankomst en gezond verklaard.

Hij bleek toen hij ouder werd zwaar autistisch te zijn. Natuurlijk houden ze van hun kind. Maar hij zal later wel in een special tehuis komen te wonen zodra de ouders de zorg niet meer aankunnen.

Als een kind jong is kan het wel gezond verklaard zijn maar dat wil niet zeggen dat het kindje later ook gezond zal zijn. Wie weet wat het onder de leden heeft.

Het leven bied verrassingen zowel positieve als negatieve en bij adoptie kun je het enigzins sturen maar alles uitsluiten lukt niet. Gelukkig niet.

• Mei

De kinderen waar ik het over heb hadden dit besef dus niet, dat was namelijk ook het probleem. We hebben het hier over ernstig meervoudig verstandelijk gehandicapte kinderen, kinderen waar mee de ouders geen contact konden maken, kinderen die hun eigen nanny´s niet herkenden.

Marlieke, er wachten heel veel kinderen met een bepaalde Special Need op ouders. Het gaat vooral om lichamelijk aandoeningen. Kan ik uit je reactie afleiden dat jij via deze SN procedure adopteert? gelukkig kunnen ouders hierbij hun eigen grenzen aangeven, aangezien een kind er niks aanheeft wanneer de draagkracht van de ouders overschreden wordt.

• Bram

De vraag is of autisme tot zwaar gehandicapt hoort. Autisme is trouwens bij de jongste kinderen niet te zien dat merk je pas op latere leeftijd! En het ging hier om een kindje bij het afhalen.