zwaar gehandicapt?

• Annalies

Quote Bram “ En het ging hier om een kindje bij het afhalen.”

Ja, dat klopt maar ik reageerde op Marlieke. zie quote.

Quote “Je kunt geen zwaar gehandicapt kindje krijgen als je dat hebt uitgesloten uit je voorwaarden en het kindje wordt medisch getoetst.”

Je kunt dus wel een ernstig gehandicapt kind krijgen ook al is het medisch getoetst. Quote van mijzelf “Hij bleek toen hij ouder werd zwaar autistisch te zijn.”

Dus Bram, je opmerking was overbodig. Quote “Autisme is trouwens bij de jongste kinderen niet te zien dat merk je pas op latere leeftijd! ” Dat was juist wat ik bedoelde. Je kunt bij jonge kinderen niet altijd zien wat ze later zullen krijgen.

Ziekte van Huntington of schizofreen (beide geen ziekte verwant aan het autistische spectrum) om maar enkele voorbeelden te noemen zijn ook niet echt prettig om te hebben..

Natuurlijk zijn de lichtere autistische gevallen goed met het dagelijkse gezinsleven verenigbaar te zijn. ik noem ADHD ,(vroeger MBD genoemd) syndroom van Asperger en alle lichtere vormen in het PDD en PDD-NOS (Not Otherwise Specified) spectrum. Maar er zijn behalve de lichtere en gemiddelde ook zwaardere gevallen waar in het geheel geen contact mee mogelijk is. Dat noem ik toch zwaar gehandicapt als je er in het geheel geen emotionele band mee kunt aangaan.

• Bram

Ik snap wat jij bedoelt maar de vraag ging over het al dan niet weigeren van een kind dat zwaar geestelijk gehandicapt is. En autisme zie je nou eenmaal niet zo snel bij baby's. Ik neem aan dat mensen niet zo koud zijn een kind welke al een paar jaar bij hen woont weer terug te brengen naar het kindertehuis of wel soms??/

• Mei

Wat een veroordelende woordkeuze Bram. “ Niet zo koud zijn”

“Terug te brengen naar het kindertehuis”

Spreek je ook zo tegen mensen die na jaren moeten besluiten dat ze hun biologisch eigen kind met een zware autistische stoornis niet langer kunnen bieden wat hij nodig heeft en die dus besluiten om een kind residentieel te plaatsen?

hoop het toch niet he.

Op het moment dat je thuis bent is alles anders, ook officieel. Dus terug naar hetzelfde kindertehuis kan al nooit. Ik blijf vinden dat je anderen niet moet veroordelen om hun keuze.

• Bram

Ik vind dat een kind dat autistisch is in hetbeste huis moet komen wat voor het kind geschikt is. Maar als het kind in een verzorgingshuis terecht komt waar de adoptie ouders het kind kunnen (en zullen) bezoeken iets anders dan het kind terug te brengen naar een tehuis in het ontwikkelingsland waar het vandaan komt.

Ik vind het slechts een formaliteit anders als het kind in Nederland is of als je het kind juist gaat ophalen. Je hebt gekozen voor een kindje en je hebt dat kindje geaccepteerd dus ik vind dat je dat kindje de zorg moet geven. Als je zwanger bent weet je toch ook nooit zeker of je een gezond kind ter wereld brengt.

• Mei

Adopteren en zelf baren zijn twee totaal verschillende zaken.

Als je jouw verhaal zou doortrekken , dan kun je ook dit zeggen: als je zwanger bent wil je dat je kind gezond is. Dus: bij adoptie kies je voor een zo gezond mogelijk kind.

Nou gelukkig werkt het zo niet en kiezen mensen soms bewust voor de adoptie van een SN kind.

Ik heb SN afdelingen in tehuizen in china gezien. En ik durf voor mezelf te zeggen dat, wanneer ik adopteer, ik dat ook doe om een kind een betere toekomst te geven, maar zeker ook omdat ik zelf heel graag moeder wil zijn. en dus dagelijks voor mijn kind wil zorgen. Als ik dan moet kiezen tussen een kind dat dat niet bewust meemaakt en een kidn dat wel gelukkiger kan worden door adoptie, kies ik voor het laatste. ik hoop nooit voor die keuze te staan, maar ik ken mijn eigen grenzen en ik heb meer kinderen om voor te zorgen.

Daarbij: op het moment dat het tijdens de adoptie daar duidelijk wordt dat het kind verstandelijk gehandicapt is, mag je het kindje officieel niet adopteren

.

• Bram

Inderdaad is adoptie iets heel anders dan zelf baren…bij adoptie kies je nog bewuster ervoor om een kind te helpen…daarom vind ik de vraagstelling ook vreemd.

NB ik heb bewust een in Nederland geboren zwaar gehandicapt kindje geadopteerd omdat ik vind dat het zorg nodig heeft, het is 2 jaar terug helaas overleden. Ik ben nu bezig met een jongetje uit angola te adopteren wat extra zorg nodig heeft, inverband met een verstandelijke en lichaamelijke handicap.

• Annalies

Quote Bram: “iets anders dan het kind terug te brengen naar een tehuis in het ontwikkelingsland waar het vandaan komt.”

Er komen ook kinderen uit andere landen, niet alleen uit ontwikkelingslanden.

Quote Bram: “Ik ben nu bezig een jongetje uit Angola te adopteren die extra zorg nodig heeft, in verband met een verstandelijke en lichamelijke handicap.”

Geweldig dat je dat doet, maar je bedoelt volgens mij een financiële ondersteuning en niet een daadwerkelijke adoptie. Zoals Mei al gezegd heeft, mogen kinderen uit het buitenland met een verstandelijke handicap (als die handicap al geconstateerd is) niet geadopteerd worden.

• Peter

Quote Peter; volgens mij bedoelen jullie allemaal hetzelfde !!

Peter

• Sleepin' Bird

ADHD is geen vorm van autistme, het kan een gevolg zijn van een pervasieve ontwikkelingsstoornis….