vakantie in buitenland

• Hanneke

Onze dochter uit China heeft wel een verblijfsdocument, maar de aanvraag adoptie naar Nederlands recht is nog niet afgerond. Ze staat dus niet bijgeschreven in ons paspoort.

Ik begin opeens even te twijfelen over reizen naar het buitenland. Kunnen we gewoon met het vliegtuig naar Spanje?

Hartelijk dank alvast,

Hanneke

• Jolande

Ik zou voor de zekerheid even informeren bij de Spaanse ambassade. Toen onze jongste dochter (ook afkomstig uit China) nog niet geadopteerd was volgens NL recht, hadden we voor Frankrijk een visum nodig voor haar.

Groetjes en een fijne vakantie

• Hanneke

Dank je. Ik heb inderdaad het consulaat gebeld. Daar hebben ze me verteld dat verblijfsdocument en Chinees paspoort voldoende zijn. Wel gek dat voor Frankrijk wel een visum nodig is.

groetjes en een fijne zomer,

Hanneke

• Mei

voor frankrijk s geen visum nodig hoor, voor geen enkel Schengenland

• Jolande

Misschien is het veranderd nu, ik praat alweer over een aantal jaren geleden.

Maar onze dochter had een Chinees paspoort en dat viel dus niet onder de Shengenlanden, vandaar dat het visum nodig was (niet dat het gekontroleerd is bij de grens, maar goed beter het zekere voor het onzekere).

groetjes van Jolande

• Mei

Haar verblijfsvergunning is nederlands en die geldt momenteel voor alle Schengen landen, vandaar