Hallo allemaal,
Ik ben Annemieke en deze maand 27 geworden. Ik heb sinds mijn 2e levensjaar chronische (jeugd)reuma. Dit wil zeggen dat ik last heb van mijn gewrichten, o.a. handen en voeten. Langere afstanden lopen (bijv. even de stad in) doe ik in de rolstoel en ik kan niet al te veel doen met mijn handen i.v.m. te weinig kracht en pijn. Mijn vriend en ik zijn op dit moment allebei nog niet toe aan kinderen, maar om ons heen krijgen steeds meer vrienden kindjes. En dat zet mij aan het denken over onze toekomst… Zouden wij later kinderen willen en kunnen krijgen en als het antwoord daarop “ja” is, zou ik een zwangerschap, bevalling en de opvoeding van een kind lichamelijk aan kunnen? Alléén in ieder geval niet, maar ik zie samen met mijn vriend qua opvoeding / verzorging daarvoor wel mogelijkheden en oplossingen. Het samen-zijn-we-sterk-gevoel overheerst. Gewoon om de dingen voor mijzelf wat helderder te krijgen ben ik nu aan het surfen naar informatie over reuma en zwangerschap etc., maar ook over adoptie… Hoe meer ik me er in verdiep, hoe meer de volgende vraag zich op de voorgrond dringt: kom ik door de medische keuring heen? Enerzijds denk ik: het moet toch mogelijk zijn… Mijn vriend is prima gezond en opvoeden doe je immers samen en niet alleen (althans: in ons geval). Anderzijds denk ik: als ze naar mij als ouder alleen kijken, dan is onze case snel closed. Zijn er mensen onder jullie die hier ervaring mee hebben?