Hechtingsstoornis

• Renske

'k hoor net van iemand dat 75% van de adoptiekinderen last heeft van bodemloosheid / hechtingsstoornis?

Klopt dit percentage, en betreft dit allemaal permanente problemen bij de kinderen?

• Anoniempje

75% lijkt mij sterk. Heeft diegene het wel goed gelezen?

Renske,

Ik raad je aan op adoptie.pagina zelf even te zoeken naar het onderwerp bodemloosheid en hechtingsstoornis. Er zijn sites en betrouwbare boeken genoeg over dit onderwerp.

• Nancy mama van Sen en Jurre

75% ?? PPfffffff lijkt me erg onwaarschijnelijk. Maar goed ik weet het natuurlijk ook niet zeker.

• Renske

Ik las vanmiddag op een website dat het 25% moet zijn. Maar ik vind het nog heel veel eigenlijk.

• Meta

Hoi,

Tijdens de VIA cursus werd verteld dat ook onder bio kinderen een flink aantal een hechtingsstoornis heeft. Dit is dus niet iets exclusiefs voor adoptiekinderen!

Groeten,

Meta

• kareltje

Hoi

inderdaad, ik werk in een kindertehuis, en bij ons (er wonen en logeren in totaal zo'n 35 kinderen) heeft een groot aantal een hechtingsstoornis.

En helemaal niemand is geadopteerd.

Ook ik heb dat gehoord van die biologisch-eigen-kinderen en hechtingsproblemen.

Als een van je ouders, of het kind zelf, langdurig opgenomen moet worden in ziekenhuizen etc. / schippersinternaten, noem maar op, is de kans zeer reeel dat er hechtingsproblemen op gaan treden.

Groeten

• Renske

Ja het lijkt mij eigenlijk ook wel logisch dat kinderen in een kindertehuis een hechtingstoornis hebben. Of zijn ze vanwege die hechtingstoornis in het tehuis terecht gekomen?

Een kind die geen vaste verzorger heeft zal zich ook niet zo snel aan iemand hechten dat bedoel ik dus met dat het mij logisch lijkt dat de kinderen waar jij het over hebt last van hechtingstoornis hebben.kareltje schreef:

>

> Hoi

>

> inderdaad, ik werk in een kindertehuis, en bij ons (er wonen

> en logeren in totaal zo'n 35 kinderen) heeft een groot aantal

> een hechtingsstoornis.

> En helemaal niemand is geadopteerd.

>

> Ook ik heb dat gehoord van die biologisch-eigen-kinderen en

> hechtingsproblemen.

> Als een van je ouders, of het kind zelf, langdurig opgenomen

> moet worden in ziekenhuizen etc. / schippersinternaten, noem

> maar op, is de kans zeer reeel dat er hechtingsproblemen op

> gaan treden.

>

> Groeten

• Anneke

Hoe hoog het persentage is, is dat van belang? Bagataliseer niets. Wanneer je adopteerd weet je dat je een kind met een verhaal hebt. Daar heb je rekening mee te houden. De oudste vindt een kus geven en knuffelen moeilijk (wordt aan gewerkt) de jongste kan niet alleen zijn. De details zijn privé, vooral naar de kinderen toe. Dat kan natuurlijk ook bij natuurlijke eigen kinderen. Het kan ook bij het afgestaan horen. Wij houden overal rekening mee.