Ik ga een gevoelig punt aansnijden ben ik bang, en toch doe ik het maar wel; ik zie veel leed en pijn in mijn dagelijks werk bij geadopteerde kinderen met bijv. hechtingsproblematiek/ (ontwrichte) gezinssituaties. Ik zie niet alleen soms leed bij de kinderen maar ook bij adoptief ouders. Ik vraag me daardoor wel eens af of adoptie soms niet meer verdriet teweeg brengt dan dat het goed doet. Ik ontmoet ook (en gelukkig maar!) gezinnen waar het wel goed gaat maar (waarschijnlijk heel erg gekleurd door mijn werk) moet ik helaas toch zeggen dat ik een (misschien wel heel erg vertekend) negatief beeld ervan heb gekregen.
Ik ben voorzichtig in mijn uitspraken omdat ik ervan overtuigd ben dat mensen uit goede bedoelingen adopteren, maar ik zie in de praktijk zeer veel trieste “gevallen” bij wie de goede bedoelingen niet voldoende waren….en dat ik me soms zelfs afvraag of de kinderen niet beter af waren in hun eigen land?
Mag ik vragen wat jullie mening daarover is, op welke manier je nadenkt over de toekomst van en met je kinderen? Wat, als het niet verloopt zoals je zou willen voor je kind of jezelf?
Begrijp me niet verkeerd, het is geen aanval op adoptie, ik zie alleen vanuit mijn werk ook hele donkere schaduwkanten waardoor ik deze vraag stel.
Charlie