voornaam veranderen

• R.V.

Mijn vriendin is geadopteerd en heeft toen een andere voornaam gekregen. Ze wil nu haar geboortenaam als voornaam. Ze denkt erover om een kaartje te maken om dit bekend te maken. Ze weet niet goed wat ze hier op moet zetten omdat niet iedereen op de hoogte is van haar voorgeschiedenis. En het moet allemaal niet te “zwaar” worden. Wie heeft hier ervaring mee of ideeen over?

• Renske

Ik denk dat dit typisch een topic is welke je beter op een site kunt stellen voor geadopteerden. Wij zijn allen (toekomstige) ouder(s) van een adoptiekind.

• mar29

nou dat vind ik niet hoor, volgens mij is dit een site voor alles wat met adoptie te maken heeft, dus ook dit, maar een antwoord op haar vraag heb ik niet, misschien iemand anders???

• Claudia

Hoi,

ik ken een jongen die het gedaan heeft, hij was niet geadopteerd maar wilde een andere voornaam om bepaalde redenen.

Ik moet zeggen dat het erg snel wende voor iedereen.

Hij heeft het tegen iedereen verteld, niet via een kaartje dus, en zoiets gaat zo rap van mond tot mond dat binnen no-time zijn hele omgeving wist hoe ie aangesproken wilde worden.

Dat dat even wennen is voor iedereen is logisch.

Maar nu weten we niet beter.

Groetjes

R.V. schreef:

>

> Mijn vriendin is geadopteerd en heeft toen een andere

> voornaam gekregen. Ze wil nu haar geboortenaam als voornaam.

> Ze denkt erover om een kaartje te maken om dit bekend te

> maken. Ze weet niet goed wat ze hier op moet zetten omdat

> niet iedereen op de hoogte is van haar voorgeschiedenis. En

> het moet allemaal niet te “zwaar” worden. Wie heeft hier

> ervaring mee of ideeen over?

• Annalies

Ze zou misschien een soort van “verhuis” kaartje kunnen maken.

Je geboortenaam als roepnaam is toch wel heel speciaal. En mensen wennen snel aan een andere roepnaam. Dus als zij zich meer aangesproken voelt door haar geboortenaam dan zou ik die, als ik haar was inderdaad gaan gebruiken.

Mijn beide zoons hebben hun geboortenaam gehouden. Het is even wennen voor de omgeving maar de meesten waren zo aan hun aziatische namen gewend.

En als later blijkt dat zij liever een nederlandse voornaam hadden gekregen, nou dan zoeken we alsnog samen een nederlandse roepnaam uit waarin zij zich kunnen vinden.

Ik vindt overigens dat hun namen fantastisch bij ze passen en ik hoop dat ze later trots op hun naam zullen zijn!