ouderschapsverlof, mn onderwijs

• machteld

Onze werkgever- onderwijs, middelbare school-, zegt dat ouderschapsverlof doorloopt in de zomervakantie, is dat juist?

Dus: als verlof start voor de zomervakantie, en je wilt na de verlof ook weer verlof, parttime of fulltime, dan telllen de vakantieweken door.

Is dat juist?

bedankt

• Elly

Dat geldt ook voor andere sectoren. Ouderschapsverlof loopt ook door tijdens ziekte.

• Annalies

Ja dat klopt.

Tijdens mijn adoptie verlof viel de pinkstervakantie.

Het adoptie verlof zijn 4 aaneengesloten weken. toevallig vrije/feest dagen tijdens het verlof komen er aan het einde van het verlof niet nog eens bij. (helaas)

• elly

adoptieverlof is iets anders dan ouderschapsverlof. Ouderschapsverlof stelt je in staat om gedurende een bepaalde periode minder te gaan werken, waarbij de baas dan de helft van de uren doorbetaald.

• Mei

Was het maar altijd zo. dat doorbetalen tijdens ouderschaps verlof is CAO gebonden en vooral de ambtenaren komen daar gunstig af.

ik krijg niks uitbetaald tijdens mijn ouderschaps verlof.

er zijn dus zeker verschillen bij het ouderschaps verlof, afhankelijk van waar je werkt.

• vivianne

Ook in de gezondheidszorg wordt het ouderschapsverlof niet doorbetaald helaas.

Ik werk nu full time en kan 50 weken minder gaan werken (3 dagen per week)

waarbij mijn sociale lasten enz afgedragen worden als zijnde een full time werkend iemand. Dit is iets gunstiger voor bv later het pensioen. Ook mag ik na het ouderschapsverlof evt weer terugvallen op mijn oude full time dienstverband of krijg ik een nieuw contract waarbij het te werken aantal uren veranderd wordt.

Ik ga 70 % werken wat bij ons inhoud 1 week werken ( 7 dagen) en 1 week vrij .

Lijkt me goed te doen.

succes allemaal

vivianne

• machteld

bedankt voor jullie reacties. Nog een vraag dan weer:

klopt het dat je je ouderschapsverlof wel mag opnemen zoals je wilt, uiteraard in overleg met werkgever? dus bv eerst fultime thuis zijn en daarna parttime verlof nemen?

Als het dan in de zomervakantie doorloopt, kan je dus berekenen op welke manier je het “minste uren verliest ” . Of is dat niet juist?

groetjes, machteld

• Ann

Mijn adoptieverlof ging in op 1 maart. Daarna heb ik ouderschapsverlof opgenomen. Het maximale bij 2 dagen werken. Ik kreeg eerst een periode 70% doorbetaald en daarna onbetaald. Mijn verlof liep tot 16 augustus. Dus na de zomervakantie. I

k heb het ingekort en per 3 juli kreeg ik weer doorbetaald. Dat was dus de zomervakantie. Ik had hier zelf niet aan gedacht maar een medewerker van het Onderwijs Service Bureau gaf me deze tip.

• A

Hallo,

Ik werk zij een kantoor wat ook personeelsadministratie doet voor onderwijs. Het ligt ten eerste aan de sector waarin je werkt en de leeftijd van je Kind (zie CAO-PO pagina 48 t/m 50). In het PO heb je recht op een gedeelte betaald en een gedeelte onbetaald ouderschapsverlof. De duur is je totale werktijdfactor in een half jaar of alles verspreid over het hele jaar. De duur van je verlof wordt berekend over de lesgebonden uren (dus je normjaartaak minus de taakuren en dergelijke; de ongebonden lesuren). Omdat de duur hierop is berekend, loopt het ouderschapsverlof en dus ook de korting door in de vakantie, echter deze weken tellen dan niet mee voor de duur van je verlof. Het verlof dien je wel aaneengesloten op te nemen. Voor de andere sectoren geldt ongeveer hetzelfde maar zijn er kleine verschillen. Verder dien je als je daarna binnen een bepaalde periode minder gaat werken of ontslag neemt, dat je een deel of je gehele vergoeding tijdens het verlof terug moet betalen.

Ik zou als ik jou was even de stukken hierover bij je directeur opvragen en verder kan je de regeling opzoeken in de gele katern (deze geldt nl. ook naast je CAO) op de volgende website: http://cfi.kennisnet.nl/

Groetjes van A