Leeftijdsverschil eerste en tweede kind?

• Willeke

Hallo allemaal,

Mijn vraag is de volgende:

Onze oudste zoon komt uit Taiwan en is nu twee jaar en drie maanden. Zelf wordt ik in Januari 40 jaar. Nu heb ik begrepen dat er wordt gekeken naar de leeftijd van het eerste kind om te kijken voor welke leeftijd wij in aanmerking komen. Het schijnt zo te zijn dat er bij voorstel tussen het eerste en tweede kind niet meer dan twee jaar mag zitten. Dus afhankelijk van de wachttijd wordt ook de leeftijd van het kind bepaalt voor mijn gevoel. Nu moeten wij waarschijnlijk nog ongeveer een jaar wachten, dus dat zou betekenen dat onze zoon dan drie jaar en drie maanden is en wij een kind krijgen voorgesteld van ruim een jaar. Heeft iemand hier ervaring mee. Misschien is het een regel van de vergunning houder. Ik hoop dat het duidelijk is en iemand mij hier antwoord op kan geven.

Gr Willeke

• Margreet

Hoi Willeke

In eerste instantie wordt gekeken naar de leeftjd van de oudste ouder. Tussen hem/haar en het te adopteren kind mag niet meer dan 40 jaar leeftijdsverschil zitten. Indien er reeds een adoptiekind aanwezig is en tussen dit kind en de oudste ouder zit meer dan 38 jaar leeftijdsverschil, dan wordt bij de leeftijd van het 2e kind ook gekeken naar de leeftijd van het 1ste kind. Daar mag dan maximaal 2 jaar leeftijdsverschil tussen zitten.

Indien jij de oudste ouder bent dan zal jullie 2e geboren moeten zijn voor Januari 2005, omdat in jullie situatie de eerste regel geldt.

Dit zijn regels van Justitie

• Willeke

Hoi Margreet,

Bedankt voor je antwoord. Het is mij wel weer wat duidelijker. Maar tussen mij en mijn zoontje zit 37 jaar en 5 maanden, dus zou die regel niet gelden. Maar hoe zit het dan? Ik ben de oudste ouder.

Gr. Willeke

• Annalies

“er mag niet meer dan 40 jaar tussen oudste ouder en kind zitten”

Jullie kunnen er dus vanuit gaan dat jullie toekomstig kind voor feb 2005 geboren zal zijn.

Meiling heeft niet de regel dat er maximaal 2 jaar tussen de leeftijden van de kinderen mag zitten. De landen intake voor een tweede of volgend kind vindt pas plaats als het laatste in het gezin opgenomen kindje twee jaar oud is geworden.

Bij ons zit tussen het eerste kind en tweede kind 3 jaar en 3 maanden.

Wij hebben onze eerste via WK (Zuid-korea) en de tweede via Meiling. (Taiwan)

ook ik ben de oudste ouder.

• Willeke

Hoi Annelies,

Meiling heeft ons tijdens de centrale intake verteld, dat er maximaal twee jaar tussen de twee kinderen mag zitten. Op dat moment was de verwachte wachttijd wat langer en wij dachten vanaf april nog twee jaar te moeten wachten. Nu zal dat ws. toch wat sneller gaan. En nu hoop ik toch op een kindje van rond een jaar. Onze tweede zal uit China komen omdat ik te oud ben voor Taiwan helaas. Toch hoor ik, over het leeftijdsverschil, steeds andere verhalen. Ook bij Meiling, daarom de verwarring bij ons.

Gr Willeke.

Annalies schreef:

>

> "er mag niet meer dan 40 jaar tussen oudste ouder en kind

> zitten"

>

> Jullie kunnen er dus vanuit gaan dat jullie toekomstig kind

> voor feb 2005 geboren zal zijn.

>

> Meiling heeft niet de regel dat er maximaal 2 jaar tussen de

> leeftijden van de kinderen mag zitten. De landen intake voor

> een tweede of volgend kind vindt pas plaats als het laatste

> in het gezin opgenomen kindje twee jaar oud is geworden.

>

> Bij ons zit tussen het eerste kind en tweede kind 3 jaar en 3

> maanden.

> Wij hebben onze eerste via WK (Zuid-korea) en de tweede via

> Meiling. (Taiwan)

>

> ook ik ben de oudste ouder.

• Annalies

Hoi Willeke,

Gek he, Meiling heeft bij ons absoluut niet gezegd dat er maar twee jaar tussen mag zitten. Een leuke vraag voor Meiling op hun forum bord.

En wat betreft je leeftijd ik ben net 40 sinds juli en ik heb gehoord van onze landen contact persoon dat wij nog een keer uit Taiwan mogen adopteren als wij zouden willen.

Wel is dan alleen het special needs traject van toepassing.

dus een tweede of derde is mogelijk als je ouder bent dan 38 maar dan alleen een special needs.

Ik weet niet wie jullie hadden als contact persoon maar wij zaten bij Wijnie Roosendaal. Mocht je meer info willen dan kan je het best je contact persoon weer even bellen. Die weten toch meer specifiek vragen te beantwoorden als diegenen die de wekelijkse info. telefoon bemannen.

• Willeke

Hoi Annelies,

Ik vind dit ook wel gek. Ik heb besloten om zaterdag eerst bij de Meilingdag eens te gaan vragen of iemand weet hoe het zit. Misschien dat ik dan precies hoor hoe het zit. ik ben benieuwd!.

Gr Willeke