alleenaanvrager bij samenwonen

• Desi

Hallo,

Wij willen een kindje adopteren maar wonen samen. Wie kan ons vertellen wat de nadelen zijn. Wij hebben contact gehad met diverse vergunninghouders, maar steeds krijgen we andere informatie. Zijn er speciale eisen t.a.v. salaris, uren werken en duurt de procedure extra lang?

Wij willen graag meer weten voordat we het gezinsonderzoek krijgen.

Bedankt alvast voor alle informatie!

Groetjes, Desi

• Christine

Hoi Desi,

het is neit makkelijk aan te geven wat de voor- en nadelen zijn. Het hangt meer af van of jullie samen de aanvrager zijn of een van jullie alleen aanvraagt en van jullie leeftijden. Verder heeft elke vregunninghouder zijn eigen regels en daarbinnen heeft weer elk land zijn eigen voorwaarden. Er zijn geen eisen tav salaris en uren enzo voor zovre ik weet.

gr, chris

• Meta

Hoi,

In het algemeen zijn er minder mogelijkheden voor samenwonenden (feitelijk alleenaanvragers) dan voor gehuwden. Er zijn minder landen die kinderen willen plaatsen bij een alleenaanvrager, en bij landen die dit wel willen zijn er vaak langere wachttijden (omdat er soms maar een beperkt aantal dossiers opgestuurd mogen worden van alleenaanvragers).

Als je de sites van de vergunninghouders bekijkt en dan met name de landeneisen zie je welke landen voor alleenaanvragers mogelijk zijn. Tijdens de VIA cursus wordt hierover ook gepraat. Ik ken mensen die aan de hand hiervan toch snel getrouwd zijn (voor het gezinsonderzoek).

Ook omdat als je getrouwd bent beide inkomens meetellen, als je alleenaanvrager bent telt meestal alleen je eigen inkomen mee, dit is voor sommige mensen ook een drempel.

Groetjes,

Meta

• Christine

Trouwen kan ook ongunstig uitpakken, dus je moet er wel goed over nadenken en onderzocht hebben met welke vergunninghouder je in zee gaat en voor welk land. Het hangt ook samen met je leeftijden.

• Yvonne

Omdat mijn partner boven de leeftijdsgrens zat zijn wij juist niet getrouwd en hebben een eenouderadoptie lopen in China.

Wel zijn we gewaarschuwd door Kind en Toekomst dat mijn inkomen alleen misschien een probleem in het land zelf kon geven. Maar onze aanvraag is toch gewoon geaccepteerd in China. In oktober of november hopen we een voorstel te krijgen. Ook heb ik niet begrepen dat het voor ons langer zou gaan duren voor we een voorstel zouden krijgen. Wel mogen de vergunninghouders maar weinig eenouderadopties aannemen per jaar voor China. En mag je als alleenaanvrager niet om een tweeling vragen jammergenoeg.

succes met alles uitzoeken en de groeten van Yvonne.

• Desi

Dank voor jullie antwoorden. Wij zijn beiden 34. De diverse vergunninghouders geven verschillende eisen bij hetzelfde land, bv China. Kan dit per vergunninghouder verschillend zijn? Salaris, wachttijd etc…

• desiree

Hoi Desi,

we zijn het eerste stel samenwonende dat in Nederland een kind heeft geadopteerd. We hebben dit via Wereldkinderen gedaan en hebben onlangs 2 oudere kinderen in Brazilie gehaald.

Je kunt onze ervaringen teruglezen op onze site: www.home.zonnet.nl/desireehomma/brazilia.htm (ook staan we op veel adoptie sites onder de titel ‘ Braziliaantjes’ ).

Als je nog meer vragen hebt kun je altijd mailen.

Mijn ervaringen is dat alle andere vergunninghouders dit niet aandurfde. Bij WK deden ze destijds ook een beetje moeilijk aangezien ze geen ervaring hier mee hadden. Toch geprobeerd bij Brazilie aangezien Brazilie (mn Zuid-Brazilie) erg modern in opvatting is.

Dus wie weet heb je wat aan onze ervaringen. Wel moet je bereid zijn een wat oudere kind op te nemen.

Succes,

Desiree