probleem/vraag

• Willeke

Ik zou als eerste naar het kind kijken, misschien is het wel een kind wat het geweldig vindt drukte om haar of hem heen. Wij hebben zo'n zoon. Hij houdt van kleins af aan al van drukte om hem heen. Ik zou echter niet voor drie dagen kiezen, maar 1 dag gaan. Voel je je er toch niet prettig bij of je kind, dan ga je toch gewoon weer. Onze zoon kwam net voor de kerst en kerst is bij ons een echt familie feest. Aangezien hij er toen net twee weken was hebben wij het heel knus met z'n drieen gevierd. Toen hij er echter zes weken was, heb ik me meer druk gemaakt dan hij. Hij vond alles prachtig en is naar mijns inzien prima gehecht. Hij was wel pas zes en halve maand toen hij kwam.

Gr Willeke

• Hanneke

Vier weken na onze thuiskomst hadden we ook een bruiloft van een direct familielid. Wij werden geacht te komen, maar kinderen waren absoluut niet gewenst op het poepsjieke feest. De suggestie was om ons kind bij vrienden onder te brengen. Ik heb met mijn oren geklapperd! Hadden we vooraf brieven uitgedeeld en mensen op de hoogte gesteld over hechting en hoe we dat gingen aanpakken, kregen we zo'n opmerking.

Toen we nogmaals vertelden hoe belangrijk wij dit vonden werd ons gezegd: ach, zo'n bemiddelingsbureau roept maar wat, het gaat toch allemaal goed?

Kortom, ik ben met onze zoon even naar de receptie geweest en na een uurtje vertrokken, en manlief ging naar het feest.

Een goede uitleg is belangrijk en noodzakelijk, maar besef dat het dan nog niet altijd doordringt bij mensen omdat zij 1) zich niet in dezelfde situatie bevonden en 2) omdat er, helaas moet ik het zeggen, geroddeld wordt bij het leven. ‘Ja maar die heeft ook een kind geadopteerd en die mocht/ kon al dit en dat…’

• ano

Hallo hanneke,

wat jij schrijft herken ik meteen, dit soort reactie`s krijg ik ook steeds, nu heb ik al een brief over hechting gemaakt die ga ik met de kerstskaarten vesturen, wij hopen in jan op een voorstel en nu praat ik er maar niet zo veel meer over en als er iemand toch wat zegt slik ik mijn woorden maar in en geef geen reactie. Het is wel eens niet makkelijk zo`n grote familie, maar verder gaat het wel goed gelukkig.

groeten van ano

• Hanneke

Overigens wil ik je nog even moed inspreken wat betreft die opmerkingen. Het gaat over! Ik denk dat het een kwestie van wennen is ook voor de familie. Inmiddels is onze zoon helemaal opgenomen in de familie en niemand maakt meer onderscheid tussen de verschillende kleinkinderen of neefjes en nichtjes.

• Nancy

Ee brief over de hechting bij de kerstkaarten meesturen ????

Meid maak het toch niet zo beladen. Je hoeft een ander toch geen verantwoording af te leggen en dat doe je nu wel. Je geeft iedereen op deze manier weer genoeg of teveel stof om over de kletsen, te oordelen en ga zo maar door.Leef samen met je man je eigen leven en doe je eigen ding. Als je in Januari een voorstel verwacht dan mag je in maart reizen ??? Dan is er toch geen haar op je hoofd die er aan denkt om drie dagen weg te gaan. En dan heb ik het niet eens over de hechting maar over jullie “kraamtijd”. Begrijpt een ander het niet…. nou pech.

Succes