culureelerfgoed bij adoptiekinderen

• Mirjam

Ik ben een 1e jaars studente Sociaal Pedagogisch Werker, en wij ( een groepje met 3 mede studenten) willen voor een opdracht op school onderzoeken wat er bij adoptie kinderen nog terug tezien is van hun land van herkomst, of er nog bepaalde kenmerken zijn die typisch zijn voor dat land. Wij hebben diverse stichtingen en organisaties geschreven, maar die zijn niet zo vlot met reageren vandaar dat wij het op deze manier willen proberen.

We hebben een aantal vragen opgesteld, en als je daar aan mee zou willen werken dan sturen we ze graag per mail naar je toe.

Alvast bedankt.

Groetjes Mirjam

• Mei

Wat is het doel van jullie onderzoek?

Ik vind het nogal onduidelijk geformuleerd.

Wil je weten of er in de gezinnen nog aandacht wordt besteed aan de culturele aspecten van het land van herkomst van de kinderen? en aan welke leeftijdsgroep denk je dan? Want als kinderen jong zijn, kunnen ouders deze keuze maken, maar als de kinderen wat ouder worden, gaan ze daar misschien zelf weer anders mee om.

Of wat bedoel je anders met “kenmerken”.

Als ik het zo lees zou je bijna kunnen denken aan: dat kinderen uit Afrika zo´n goed gevoel hebben voor muziek en dat soort uitspraken?

Daar kan ik personlijk weinig mee, want dat leidt alleen maar tot stigmatiserende uitspraken

• Mirjam

Als voorbeeld. Een andere studend uit ons groepje heeft 2 geadopteerde jongens uit Brazilie, zij zijn als 3 en 7 jarige jochies hier naar toe gekomen. Ze hebben geen tot weinig intresse in hun land van herkomst, maar trekken wel naar de Brazilieaanse keuken. Soms met vlagen zijn ze geintreseerd in hun eigen land, maar dat is ook zo weer over. En hebben nog steeds de houding, dat komt morgen wel.

Ook willen we kijken of kinderen en op wat voor leeftijd ze geintreseerd raken in hun geboorteland, cultuur, muziek, taal, tv programma´s, enz.

• marian

Het is flauw om te zeggen, maar jullie moeten toch echt nog eens goed nadenken over wat je van mensen vraagt. Wat willen jullie precies? Overleg eerst met jullie docent of jullie vraagstelling goed is. Doe er je vragenlijst dan bij. In het kader van wat is jullie onderzoekje. Veel mensen hebben een soort ongezonde nieuwsgierigheid t.a.v adoptie. Daar riekt jullie onduidelijke vraagstelling een beetje naar. Tenslotte, wanneer je serieus genomen wilt worden, controleer dan goed je spelling. Sterkte ermee.

• Claudia

Wat ze precies willen weten staat dan toch in de vragen die ze hebben

opgesteld?

En hoezo is nieuwsgierigheid naar adoptie dan ongezond, het ís toch ook iets heel bijzonders. Ik kan me heel erg goed voorstellen dat mensen er meer van willen weten.

We pluizen zelf toch ook allerlei homepage´s uit, kijken allerlei docu´s op tv?

Het is eerste jaars SPW, het zijn geen onderzoekers met jarenlange ervaringen

en een goed in elkaar gezette doelstelling.

Groet

Claudia

• Inky

Nee, het zijn geen onderzoekers maar je mag wel verwachten dat ze het probleem hebben afgebakend en een doel met die opdracht hebben. Anders kun je ook geen goede vragenlijst maken en mag je geen conclusies trekken. Je moet toch duidelijk weten wat je wilt onderzoeken? En als ze dat nog niet goed weten moeten ze inderdaad eerst maar eens met docenten gaan praten over hoe dat moet.

• Gaby

Wat een gezeur over een opdracht zeg, ze geeft toch aan wat ze willen onderzoeken: “ wat er bij adoptie kinderen nog terug tezien is van hun land van herkomst, of er nog bepaalde kenmerken zijn die typisch zijn voor dat land.”

Als het je niet aanstaat dan doe je er toch gewoon niet aan mee?!?