culureelerfgoed bij adoptiekinderen

• Mirjam

Ik ben een 1e jaars studente Sociaal Pedagogisch Werker, en wij ( een groepje met 3 mede studenten) willen voor een opdracht op school onderzoeken wat er bij adoptie kinderen nog terug tezien is van hun land van herkomst, of er nog bepaalde kenmerken zijn die typisch zijn voor dat land. Wij hebben diverse stichtingen en organisaties geschreven, maar die zijn niet zo vlot met reageren vandaar dat wij het op deze manier willen proberen.

We hebben een aantal vragen opgesteld, en als je daar aan mee zou willen werken dan sturen we ze graag per mail naar je toe.

Alvast bedankt.

Groetjes Mirjam

• Mei

Wat is het doel van jullie onderzoek?

Ik vind het nogal onduidelijk geformuleerd.

Wil je weten of er in de gezinnen nog aandacht wordt besteed aan de culturele aspecten van het land van herkomst van de kinderen? en aan welke leeftijdsgroep denk je dan? Want als kinderen jong zijn, kunnen ouders deze keuze maken, maar als de kinderen wat ouder worden, gaan ze daar misschien zelf weer anders mee om.

Of wat bedoel je anders met “kenmerken”.

Als ik het zo lees zou je bijna kunnen denken aan: dat kinderen uit Afrika zo´n goed gevoel hebben voor muziek en dat soort uitspraken?

Daar kan ik personlijk weinig mee, want dat leidt alleen maar tot stigmatiserende uitspraken

• Mirjam

Als voorbeeld. Een andere studend uit ons groepje heeft 2 geadopteerde jongens uit Brazilie, zij zijn als 3 en 7 jarige jochies hier naar toe gekomen. Ze hebben geen tot weinig intresse in hun land van herkomst, maar trekken wel naar de Brazilieaanse keuken. Soms met vlagen zijn ze geintreseerd in hun eigen land, maar dat is ook zo weer over. En hebben nog steeds de houding, dat komt morgen wel.

Ook willen we kijken of kinderen en op wat voor leeftijd ze geintreseerd raken in hun geboorteland, cultuur, muziek, taal, tv programma´s, enz.

• marian