Wachttijden, oorzaken

• Gerrit-Jan

Beste allemaal,

Allom bespeur ik geregeld de logische en herkenbare fustraties inzake de lange wachttijden, maar naar oorzaken (anders dan -heel plastisch- vraag en aanbod) wordt zelden gezocht. Ik vraag me af hoe dat komt in onze toch wel kritische samenleving. Ik heb daar wel een idee over, maar dat terzijde.

In 2002 is er door onderzoeksburo KPMG in opdracht van de nationale ombudsman een onderzoek verricht naar de lange wachttijden bij adoptie. Op dat moment was er sprake van een wachttijd van 29 maanden vanaf de inschrijving bij Justitie tot beginseltoestemming. In onderstaande link het -inmiddels ietwat gedateerde- rapport met de bevindingen van het onderzoek naar de mogelijkheden om dit terug te dringen tot 14 maanden!

Het rapport beschrijft enkele aanbevelingen inzake o.a. doelmatiger werken en capaciteits aanpassingen bij de diverse instanties. Het meest optimale scenario geeft een doorlooptijd van 10 maanden!!!: http://www.justitie.nl/Images/11_22403.pdf

Ik weet niet of er inmiddels een update op dit onderzoek heeft plaatsgehad. Op dit moment worden er wel al taken tussen de instanties herverdeeld (justitie/VIA). Van enige doelmatigheid heb ik persoonlijk echter nog niets mogen merken. Wat zijn jullie ervaringen? Hebben jullie het gevoel dat dit rapport nog actueel is of sterker nog, als er medewerkers van de genoemde instanties op dit prikbord komen, kunnen jullie het bevestigen of ontkennen? Wat zijn de oorzaken en wat zijn de acties die ondernomen worden om aan de wachttijden te werken?

Hartelijke groet.

Gerrit-Jan

PS: Dit is overigens de wachtijd aan de voorzijde van het traject (tot beginseltoestemming). Mijn boeren verstand zegt dat als er inderdaad ‘slechts’ 10 maanden doorlooptijd is tot een beginseltoestemming, het wachten bij de vergunninghouder langer wordt (inderdaad door vraag/aanbod, maar wel versterkt door het verschijnsel dat er minder uitval van adspirant-adoptie ouders gedurende het traject zal zijn dan nu het geval is). Toch lijken de huidige wachttijden duidelijk onnodig te lang.

• Bar

Beste Gerrit,

Heel herkenbaar wat je allemaal schrijft. Zijn zaken die wij ons ook vaak hebben afgevraagd en er zijn zaken waar wij ons gedurende de procedure ook over hebben verbaasd. Het rapport heb ik nog niet gelezen, maar ik wilde toch even alvast reageren. Ik zal het zeker gaan lezen, maar was tot nu toe niet op de hoogte van dit rapport. Ik kan wel toevoegen dat ik enige maanden geleden een stuk over een internationaal rapport over adoptie in Nederland heb gelezen en dat toen onze minister zelfs bekritiseerd is door een internationaal adoptiedeskundige vanwege de lange wachttijden. Over de tweede helft van het traject stond daar dat Nederland er dan maar meer vergunninghouders bij moest creeeren, dat er nu kinderen onnodig lang in tehuizen blijven. Ik weet alleen helaas niet meer waar ik dit heb gelezen, al surfende over het web kom ik zoveel tegen. Ik kan me overigens wel voorstellen dat mensen hier niet over beginnen, wellicht bang om ergens in het proces al een slechte aantekening te krijgen? Het gaat toch maar om die beginseltoestemming. Daarom zijn we met z'n allen bereid met veel mee te gaan, zoals ook de verhoging voor het cursusgeld voor de VIA cursus deze zomer (van 380,– naar 900,–), de op zich beledigende IBO toets voor mensen ouder dan veertig, verschillende regels bij verschillende vergunninghouders, etc.

Ben erg benieuwd naar het verdere verloop van deze discussie en zal zeker nog verder reageren na lezing van het rapport, ik ben zeer benieuwd naar de inhoud.

• Michiel

Gerrit-Jan schreef:

>

> In 2002 is er door onderzoeksburo KPMG in opdracht van de

> nationale ombudsman een onderzoek verricht naar de lange

> wachttijden bij adoptie. Op dat moment was er sprake van een

> wachttijd van 29 maanden vanaf de inschrijving bij Justitie

> tot beginseltoestemming. In onderstaande link het -inmiddels

> ietwat gedateerde- rapport met de bevindingen van het

> onderzoek naar de mogelijkheden om dit terug te dringen tot

> 14 maanden!

Het Ministerie van Justitie verwacht voor 2004 uit te komen op een gemiddelde wachttijd van 27 maanden en voor 2005 en verder op 21 maanden. Volgens Justitie: "De gemiddelde wachttijd voor het in behandeling nemen van een

aanvraag beginseltoestemming is afhankelijk van het slechts in zeer

bescheiden mate te beïnvloeden aanbod van adoptiekinderen uit het

buitenland."

• Gerrit-Jan

Beste Michiel,

Dit is m.i. dus slechts ten dele waar. We hebben het hier immers over het verkrijgen van een beginseltoestemming, niet over het wachten op een voorstel.

Ik kan me wel voorstellen dat men niet iedereen in de malle molen van VIA en RVK wil hebben als je al kunt voorzien dat door een laag aanbod van adoptiekinderen niet iedereen op korte termijn te bemiddelen is, dan wel men op een bepaalde (logische) uitval tijdens het wachten anticipeert. Maar waarom duurt het traject vanaf start VIA tot verkrijgen beginseltoesteming dan nog zo lang? Als je de capaciteit van de betreffende instanties inderdaad zou afstemmen op het aanbod (zoals ik uit je citaat van justitie denk te mogen opmaken), moet dit traject in maximaal 3 maanden gepiept kunnen zijn (uitzonderingen daargelaten). Max 6 weken voor VIA, 2-3 weken voor gesprekken RVK, 1 week voor het rapport, 1 week tot toestemming. Volgens mij wordt er op dit moment alleen al een wachttijd van 3 maanden tussen einde VIA en begin RVK gesprekken gecommuniceerd. Wat er gerealiseerd wordt is dan nog eens de vraag.

gr. Gerrit-Jan

• Gerrit-Jan

Het aloude adagium: je moet niet de hand bijten, die je voedt…….Dat was ook precies mijn gedachte.

• Hanneke

Ik vind dat wel een heel krappe planning die je daar neerzet.

Zelf heb ik 't zeer prettig gevonden dat de VIA cursus niet wekelijks plaatsvond maar tweewekelijks. Er komen heel veel indrukken op je af en je mag daar best even de tijd voor nemen vind ik. Tussen laatste cursusdag en eerste RVK-gesprek zat circa twee maanden, ook in verband met onze zomervakantie. Vond ik ook vrij vlot. Tussen eerste gesprek en rapport zat ongeveer vier weken en onze BT ontvingen we twee weken later. Ik moet er bij zeggen dat dit in 2002 speelde, dus ik weet niet of er heel veel veranderd is - ik vermoed dat de bottleneck zit tussen aanvraag en VIA-cursus. Maar al met al vond ik het wel meevallen.

• Claudia

Hallo allemaal,

ik heb het precies zo ervaren Hanneke.

(speelde bij ons ook in 2002).

Wachten heeft ook voordelen denk ik, je hebt alle tijd om je in te lezen/ info te verzamelen over hetgeen je gaat doen: adopteren.

Ja het eerste jaar, dát ervaar ik als nutteloze wachttijd.

Het zal wel een reden hebben?????

(niet “teveel buitenlandse kindjes naar Nederland halen”???????????????)

Groetjes

Claudia

• Michiel

Claudia schreef:

>

> Ja het eerste jaar, dát ervaar ik als nutteloze wachttijd.

>

Dit is inderdaad een idiote vorm van betutteling. Een aanvraag gaat eerst een jaar de la in, zodat de aspirant-ouders de tijd hebben om er nog eens rustig over na te denken. Wat denkt men eigenlijk wel? Dat een aanvraag voor adoptie een plotselinge impuls is???

99%, en wellicht wel 100% van de aanvragers heeft echt wel langdurig nagedacht over alle consequenties. Bovendien heeft de VIA en de RvdK ook zo z'n doorlooptijd en geeft stof tot overdenken. Aangezien de aspirant ouders de VIA-cursus tegenwoordig zelf in z'n geheel betalen, ligt er voor de overheid dus ook geen risico meer dat het van het budget van de overheid af gaat.

• marian

Wat herkenbaar, die drang dat het zo snel mogelijk moet. Het wachten tot de VIA cursus vonden wij ook waanzinnig lang. Wij waren toendertijd de eerste groep die starte met de VIA cursus. Ik heb het over dertien jaar geleden. Je bleef toen twee jaar “in de la” bij justitie liggen, voor de cursus begon. Die tijd was zinloos. Op de VIA cursus heb ik gemerkt dat er een flink aantal stellen op “twee paarden” aan het wedden was. Dus nog aan het dokteren en zich opgeven voor adoptie. Nu is daar ook niets mis mee, gezien de lange wachttijd. Echter, gaan adopteren is niet het zelfde als een biologisch kind krijgen. Wanneer je gaat adopteren vind ik het een goede zaak om je daar ook volledig op te richten, omdat er heel andere dingen komen kijken bij het krijgen van een adoptief kind. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat wachten, hoe moeilijk ook te verteren, in het proces van “waar zijn we nou helemaal mee bezig!” zin heeft. De drang snap ik heel goed en kan ik ook billijken. De wachttijd kan wat mij betreft voor jullie ook echt korter. Sterkte allemaal

• karel

Hallo,

In 2002 ging het blijkbaar sneller dan nu.

Ik vind het zelf ook prettig dat er twee weken tussen de cursussen zit.

Bij inschrijving moet je inmiddels bijna twee jaar wachten voordat je aan de beurt bent.

Na de cursus is het in sommige provincies niet vreemd dat je 6 maanden moet wachten op je 1e gesprek met de RvK. Op de cursus is ons verteld dat het gemiddeld twee maanden duurt voordat je klaar bent met de gesprekken en dan nog wachten op je BT.

Gelukkig zijn er ook nog plaatsen waar het wel een kwartaal na de curcus plaatsvind. Maar langere wachttijden bestaan zeker.

vero

Hanneke schreef:

>

> Ik vind dat wel een heel krappe planning die je daar neerzet.

> Zelf heb ik 't zeer prettig gevonden dat de VIA cursus niet

> wekelijks plaatsvond maar tweewekelijks. Er komen heel veel

> indrukken op je af en je mag daar best even de tijd voor

> nemen vind ik. Tussen laatste cursusdag en eerste RVK-gesprek

> zat circa twee maanden, ook in verband met onze

> zomervakantie. Vond ik ook vrij vlot. Tussen eerste gesprek

> en rapport zat ongeveer vier weken en onze BT ontvingen we

> twee weken later. Ik moet er bij zeggen dat dit in 2002

> speelde, dus ik weet niet of er heel veel veranderd is - ik

> vermoed dat de bottleneck zit tussen aanvraag en VIA-cursus.

> Maar al met al vond ik het wel meevallen.