Beste allemaal,
Allom bespeur ik geregeld de logische en herkenbare fustraties inzake de lange wachttijden, maar naar oorzaken (anders dan -heel plastisch- vraag en aanbod) wordt zelden gezocht. Ik vraag me af hoe dat komt in onze toch wel kritische samenleving. Ik heb daar wel een idee over, maar dat terzijde.
In 2002 is er door onderzoeksburo KPMG in opdracht van de nationale ombudsman een onderzoek verricht naar de lange wachttijden bij adoptie. Op dat moment was er sprake van een wachttijd van 29 maanden vanaf de inschrijving bij Justitie tot beginseltoestemming. In onderstaande link het -inmiddels ietwat gedateerde- rapport met de bevindingen van het onderzoek naar de mogelijkheden om dit terug te dringen tot 14 maanden!
Het rapport beschrijft enkele aanbevelingen inzake o.a. doelmatiger werken en capaciteits aanpassingen bij de diverse instanties. Het meest optimale scenario geeft een doorlooptijd van 10 maanden!!!: http://www.justitie.nl/Images/11_22403.pdf
Ik weet niet of er inmiddels een update op dit onderzoek heeft plaatsgehad. Op dit moment worden er wel al taken tussen de instanties herverdeeld (justitie/VIA). Van enige doelmatigheid heb ik persoonlijk echter nog niets mogen merken. Wat zijn jullie ervaringen? Hebben jullie het gevoel dat dit rapport nog actueel is of sterker nog, als er medewerkers van de genoemde instanties op dit prikbord komen, kunnen jullie het bevestigen of ontkennen? Wat zijn de oorzaken en wat zijn de acties die ondernomen worden om aan de wachttijden te werken?
Hartelijke groet.
Gerrit-Jan
PS: Dit is overigens de wachtijd aan de voorzijde van het traject (tot beginseltoestemming). Mijn boeren verstand zegt dat als er inderdaad ‘slechts’ 10 maanden doorlooptijd is tot een beginseltoestemming, het wachten bij de vergunninghouder langer wordt (inderdaad door vraag/aanbod, maar wel versterkt door het verschijnsel dat er minder uitval van adspirant-adoptie ouders gedurende het traject zal zijn dan nu het geval is). Toch lijken de huidige wachttijden duidelijk onnodig te lang.