Adoptie uit Nederland, alleenstaande geen kans.

• Martine

Eigenlijk wel raar dat je als alleenstaande bijna nergels terecht kunt. Zelf Nederland zal geen kindje voorstellen aan een alleenstaande terwijl Nederland het wel toestaat dat alleenstaanden adopteren.

Ik vind dat dus een beetje een vage constructie wel toestaan maar nooit toewijzen.

Martine

• gl.

Hallo Martine,

Er is inderdaad een groot verschil tussen de regels en de realiteit, al zullen ze daar bij de VIA niets over zeggen.

Wij hebben hetzelfde meegemaakt: volgens de regels mag je tot je 40e ‘onbeperkt’ adopteren. Voor Nederlandse adoptie kwamen wij echter niet in aanmerking omdat we 35!! waren. En op die leeftijd al afgeschreven zijn is niet echt leuk….

Succes met je keuzes verder!

• Mei

Het is inderdaad raar dat er binnen nederland geen kinderen aan alleenstanden of homo stellen worden voorgesteld. terwijl de nederlandse wet dus zegt dat dit wel tot de mogelijkheden behoort.

Overigens kun je als alleenstaande wel adopteren hoor.

Uit Amerika, China, Haiti, Rusland, Nigeria, Bulgarije….

• Miranda

Dit is ook nog eens per Raad v.d. kinderbescherming verschillend, bij de een mag je wel adopteren uit Nederland na je 35 ste bij de andere raad niet.

Je kan dan op een wachtlijst komen voor een Nederlandse adoptie naast de buitenlandse adoptie.

• marianne

het is of of hoor, als je voor nederland zou gaan, kom je niet meer op de lijst voor buitenlandse adoptie, dit werd ons zo vertelt door de rvk

• marieke

Dit klopt echt niet hoor wettelijk is het mogelijk om voor NL adoptie te gaan én voor buitenlandse. Dit is de enige manier om twee landen/mogelijkheden re kombineren. In brabant is het trouwens ook wel als alleenstaande mogelijk om inaanmerking te komen voor een in NL geboren kind. Ik spreek uit eigen ervaring met deze mogelijkheden.

• Mei

Hoi Marike

je hebt gelijk dat het en en is.

je kunt voor beiden tegelijk gaan.

En je hebt ook gelijk dat je als alleen staande op de nederlandse lijst kunt staan. Alleen….heb je ook een voorstel gehad?

Op de lijst staan is één ding, maar een voorstel krijgen is naar mijn weten nog nooit gebeurd?

• Miranda

Zelf heb ik wel het idee dat er verschil zit tussen een alleenaanvrager met partner of echt een alleenstaande.

Ook heb ik uit ervaring dat de Raad soms een adres zoekt voor een kindje ver uit de buurt van de biologische ouders als dit nodig is. En daar moet dan maar net iemand beschikbaar zijn. Het aantal adoptieouders die zich aanmelden voor de Nederland lijst schijnt helemaal niet zo groot te zijn. Ik denk ook zeker wel dat de Raad kijkt of ze bepaalde adoptieouders voor een bepaald kindje geschikt vinden en dat leeftijd niet altijd een rol hoeft te spelen. Er werd ons ook gevraagd of wij geen pleegouder wilden worden.

Er zijn weinig Nederlandse kinderen voor adoptie beschikbaar. Soms zijn het kinderen van drugsverslaafde moeders. Met alle gevolgen vandien voor het kind. Het klopt dat je je op twee landen tegelijk kunt richten als een daarvan Nederlandse adoptie is.

• Mei

Ik weet dat er veel meer ouders op de lijst zijn dan kinderen. sommige mensen wachten jaren en er is nooit zekerheid dat je een voorstel zult krijgen

Het aantal verslaafde kinderen is overigens veel lager dan het aantal “gezonde” kinderen.

het zijn heel vaak kinderen van jonge allochtone meisjes.

Overigens zoekt jeugdzorg ouders in de eigen regio

• Renske

De Raad kijkt inderdaad naar een match tussen kind en ouder. En dan hebben gezinnen met 2 ouders grotere kansen dan gezinnen met maar 1 ouder. Er wordt dus altijd voorkeur gegeven aan gezinnen met 2 ouders.

Aangezien ik in een regio zit met een grote populatie (Regio Amsterdam) zal de kans klein zijn dat ik een voorstel van een Nederlands kindje zal krijgen, aangezien hier ook veel meer ouders op de lijst zullen staan. Sommige ouders krijgen binnen een paar maanden al een voorstel, andere ouders moeten echt jaren wachten of krijgen helemaal geen voorstel.