vraag over prentenboek

• Hanneke

Hallo,

Ik heb onlangs het prentenboek Morgen ga ik naar China in handen gekregen van Imme Dros. Leuk dacht ik, maar ik heb toch wat moeite om dit verhaal voor te lezen aan mijn kleuter. Het verhaal: Het jongetje Jan is boos en zegt naar China te gaan want daar zijn de kinderen de baas. Dan blijkt uit het verhaal dat dat komt omdat de mensen daar maar 1 kind hebben. Tja, daar heb ik dus een beetje moeite mee, want dat is nou ook meestal de reden dat de kinderen te vondeling worden gelegd. Aan de andere kant is het ook de waarheid en die moet ook worden verteld. Ik vraag me alleen af of je dit met dit boek moet doen. Bovendien wordt even verderop verteld dat het hondje Waf niet meemag naar China want daar worden hondjes opgegeten. Wat vinden jullie? Voorlezen of wegleggen?

Overigens heb ik nog een leuke boekentip: Ping Li en zijn vlieger. Daar genieten we al een jaar van. Gaat niet over adoptie of zo, maar speelt zich af in China.

Hebben jullie overigens nog tips van leuke boekjes waarin speels de term adoptie wordt uitgelegd?

Heel erg bedankt alvast,

Hanneke

• Annalies

Ik heb dat boekje van Immer Dros via de bibliotheek gelezen.

Ik vond de toon van het verhaal niet leuk. en heb het snel teruggebracht.

Het is een boek dat de vooroordelen over China bevestigd en daar had ik geen trek in. Het klopt ook niet meer want als de beide ouders zelf uit een 1 kind gezin komen mogen ze nu 2 kinderen hebben.

Wel een leuk prentenboek over adoptie is Molletje Kangaroe.

Hebben wij via Meiling gekregen maar ik weet dat je het ook kunt bestellen. Op een adoptie startpagina staat een link naar dit boek. (weet even zo snel niet welke start pagina)

• Annalies

http://www.molletjekangoeroe.nl/

• machteld

Hai hanneke,

Ja ik vond het ook een wonderlijk boekje eigenlijk en zou het zelf niet voorlezen.

Leuke boekjes: gouden boekjes reeks : de poes die dacht dat hij een muis was, Prik in je bil -geen gouden boekje- / Wachten op Timoun.

Er zijn vast nog veel andere boekjes, maar die komen nu niet zo gauw bij me op:)

• adoptievader

Hallo Hanneke,

Wat ook een erg leuk en leerzaam boek is: een zusje uit een ver land.

Timo krijgt in dit boek een zusje en er wordt heel duidelijk verteld hoe alles gaat, de foto samen bekijken, de koffers inpakken, in het vliegtuig, de overdracht enz enz.

Echt een leuk boekje voor kinderen. Onze zoon van bijna 4 kan er geen genoeg van krijgen en het heeft hem zeker alles beter doen begrijpen toen hij een paar maanden geleden een broertje erbij kreeg.

echt een aanrader.Hanneke schreef:

>

> Hallo,

> Ik heb onlangs het prentenboek Morgen ga ik naar China in

> handen gekregen van Imme Dros. Leuk dacht ik, maar ik heb

> toch wat moeite om dit verhaal voor te lezen aan mijn

> kleuter. Het verhaal: Het jongetje Jan is boos en zegt naar

> China te gaan want daar zijn de kinderen de baas. Dan blijkt

> uit het verhaal dat dat komt omdat de mensen daar maar 1

> kind hebben. Tja, daar heb ik dus een beetje moeite mee, want

> dat is nou ook meestal de reden dat de kinderen te vondeling

> worden gelegd. Aan de andere kant is het ook de waarheid en

> die moet ook worden verteld. Ik vraag me alleen af of je dit

> met dit boek moet doen. Bovendien wordt even verderop verteld

> dat het hondje Waf niet meemag naar China want daar worden

> hondjes opgegeten. Wat vinden jullie? Voorlezen of wegleggen?

> Overigens heb ik nog een leuke boekentip: Ping Li en zijn

> vlieger. Daar genieten we al een jaar van. Gaat niet over

> adoptie of zo, maar speelt zich af in China.

> Hebben jullie overigens nog tips van leuke boekjes waarin

> speels de term adoptie wordt uitgelegd?

> Heel erg bedankt alvast,

> Hanneke

• Hanneke

Dank voor jullie tips! Heb een aantal titels op mijn lijstje gezet.

Het boek Morgen ga ik naar China heb ik inderdaad weggelegd. Ik begon een beetje te twijfelen omdat de persoon die mij dit boek gaf de inhoud kent en ik haar welbewust en intelligent genoeg acht. Je vraagt je dan toch snel af of je niet snel een overbezorgde ouder bent.

groetjes

Hanneke