Sri Lanka met adoptie fout

• Malini

Hallo,

Ik ben een meisje van 19 jaar en ben geadopteerd uit Sri-Lanka samen met mijn zus. Ik heb nog 2 broers uit Sri-Lanka. We zijn allemaal geadopteerd via stichting Flash.

Mijn zus en ik zijn als tweeling gekomen en niemand wist beter dat dat ook waar was. Vorig jaar ben ik voor het eerst naar mijn landje geweest en ik heb het als heel erg leuk ervaren. Dit jaar ben ik er voor de 2e keer geweest nu voor een maand. Natuurlijk erg gaaf weer. Mijn zus voor het eerst gegaan en is in totaal 5 maanden geweest. Zij heeft via stichting Santhosa onze moeder laten opsporen. Nu was de moeder redelijk snel gevonden maar ze had gezegd dat ze maar 1 kind had gekregen en geen twee. Dat was natuurlijk even schrikken in het begin. Mijn zus heeft de moeder ontmoet en dezelfde dag nog een dna test laten doen in Colombo. Dit was ergens in april. Het is gebleken dat het haar moeder is…

Nu heb ik na een paar maanden ook een dna test laten doen maar het is inderdaad niet mijn moeder. Ik baal hier heel erg van omdat ik de gene was die er heel erg mee bezig was en mijn zus niet echt. De moeder heeft gezegd dat ze in het ziekenhuis was bevallen en dat er een andere moeder was die haar een kind gaf en daarna weg was gegaan. Ze wist niet wie de moeder was of hoe ze heette of hoe het kindje heette. Dat was ik dus….

In mijn adoptiepapieren zitten veel fouten…. Al dat mijn zus en ik geboren zijn uit een moeder, de geboorteplaats, geboortedatum, en de geboorteplaats van de moeder ook. Nu heeft ze gezegd dat de advocaat die woont in SriLanka en werkt voor stichting Flash dat heeft geregeld. En dat de stichting geld heeft gegeven om dat zo te regelen. Nu wil ik graag nog steeds weten hoe en wat de waarheid is, daarom ga ik zelf nog de stichting bellen om meer opheldering te krijgen. Maar ik zou ook graag weten of iemand weet wie mij meer kan helpen over hoe ik dit moet aanpakken…

Groetjes Malini

• lies1976

Malini wat een verhaal!!! Ik heb werkelijk geen idee hoe ik je kan helpen.

Durf je contact op te nemen met Flash, met dit verhaal? Daar werken denk ik degenen die je precies kunnen vertellen wat ze wel weten en niet. Alhoewel ik me voor kan stellen dat je vertrouwen in hen beschaamd is.

Heb je al op andere forums een oproep gedaan? Zoals op de site van Wereldkinderen en op het forum van het adoptietrefpunt.

Misschien kan Inesh je helpen (de vereniging voor Sri Lankaans geadopteerden) kijk eens op www.inesh.tk

succes en sterkte!!!

groetjes

Lies

• Froukje

Denk dat je deze vraag inderdaad bij de flash moet neer leggen al werken de mensen van vroeger daar waarschijnlijk niet meer. Maar ze moeten jez zeker verder kunne helpen

Succes en sterkte

Froukje

• Willeke

Hoi malini,

Wat een verhaal zeg en wat een schok moet dat voor jouw zijn geweest. Sorry ik zou niet weten wat je moet doen. Je moet inderdaad bij Flash beginnen denk ik.

Ik wil je even heel veel succes wensen en sterkte

Gr Willeke

• Anja en Luc

Hoi Malini,

Ook voor mij is het een schok.

Maar misschien heb je ook iets aan het volgende: info opvragen/begeleiding krijgen bij het FIOM. Deze instantie is in elke provincie wel te vinden. Succes!

Knuffel,

Anja.

• sarah

hey malini

ondanks dat ik het super erg voor jou vind, dat het is gebleken dat het niet jou moeder is, sta ik absoluut niet verbaasd te kijken over dit soort perikelen. het gebeurt vaker dat er extra adoptie fouten staan in de verslagen en rapporten om adoptie maar mogelijk te maken.

ook bij mij en mijn zus is er heel was mis gegaan waardoor we wel gehoord hebben waarom en hoe. neem inderdaad contact op het stichting flash! maar verwijt hun niets. meestal is het het kindertehuis degene die deze ‘fouten’ maken. juist om adoptie mogelijk te maken. een tweeling wordt namelijk vaker samen geadopteerd omdat ze het onmenselijk vinden om die 2 van elkaar te scheiden.

• Renske

Ik kreeg laatst van iemand een link toegestuurd. Deze link was van een gezin dat een chinees meisje had geadopteerd. Ze zagen foto's van een ander chinees meisje dat een paar maanden later is geadopteerd.

Het bleken zusjes te zijn volgens dna onderzoek. Waarschijnlijk tweeling maar hun leeftijd was ver uit elkaar ingeschat bij adoptie.

Dus andersom kan het ook.

• sarah

in de meeste gevallen is er niets aan de hand maar soms … grrr…

ik zal ook even in t kort vertellen wat er bij ons is foutgegaan

mijn zus en ik zijn apart van elkaar geadopteerd. waarom? het weeshuis wilde dit zo en waarschijnlijk met de gedachte dat we elkaar toch nooit meer zagen

toen mijn ouders me vertelde dat ik een zus had, werd eigelijk verteld dat ik een halfzus had want zo hadden de instanties tegen onze ouders verteld

onze vaders waren verschillend, mijn halfzus woonde nog thuis, onze moeder had mijn zus haar naam verzonnen, zij was 2.5 toen werd ik geboren, was een kind te veel dus adoptie voor beiden….

nu is mijn zus op zoek gegaan naar onze moeder en krijgen wij een heel ander verhaal te horen

mijn zus en ik zijn volbloed zusjes, mijn zusje was -door omstandigheden- al afgestaan aan een weeshuis waar ze haar een naam en leeftijd hebben gegeven, mijn zus is dus niet 2.5 jaar ouder dan ik maar 4 jaar ouder…. - jongere kinderen waren toen erg in ‘'trek’' bij adoptie dus vandaar…

ik ben geboren ook onder verschrikkelijke omstandigheden waardoor ze mij niet kon houden… dus toen is onze moeder weer naar dat weeshuis gegaan waar ze is bevallen van mij en eigelijk 2 weken daarna kwamen mijn ouders hier me al halen… en mijn zus haar ouders haar ook….

14 jaar later vonden we elkaar pas weer…

wat dus wss nooit de bedoeling was geweest….

• Malini

Hey,

Dat is wel erg ja dat het zo is gelopen bij jou en je zus. Ik ben blij dat jullie elkaar weer hebben teruggevonden. Mijn zus en ik waren geen biologische zussen hoor maar dat hebben ze in de adoptie papieren zo gezet dat we tweeling waren.

Uit welk land ben je geadopteerd? En hoe oud ben je nu?

• sarah

hey

ik kom uit sri lanka ook :)

het raarste is nog dat mijn zus en ik dus totaal helemaal niets met elkaar hebben, qua uiterlijk en innerlijk… ons gevoel bij halfzussen was eigelijk goed en bij volbloedzussen niet….

ik ben nu 19 en mijn zus is dus voor de nederlandse wet officieel 21.5 en ze zou dus 23 moeten zijn…. volgens het verhaal van onze moeder…