Waarom is adoptie zo duur?

  • Ellen

    Wij hebben drie mooi gezonde kinderen en een vierde kindje zou heel erg welkom zijn. Op zich maakt het ons niet uit of onze kinderen uit mijn buik of uit een andere buik komen, maar onze eerste drie kinderen hebben geen ? 10.000,- gekost en dat is maar goed ook, want anders hadden ze er helaas niet kunnen komen.

    Ik vind ? 10.000,- echt ontzettend veel geld en denk dat hiermee heel veel kinderen in niet-westerse landen een paar jaar met een gevulde broodtrommel naar school kunnen. Hoe kan het dat het schenken van een méér belovendere toekomst aan een kind met weinig toekomstperspectief zo veel geld kost? Is dit niet ontzettend oneerlijk? Is het niet zo dat heel veel potentiele adoptiefouders wegen hoge kosten moeten afhaken?

    Ellen

  • anoniem

    helaas is het wel iets duurder dan 10.000 denk eerder tussen de 15.000 en 25.000 hangt ook van het land af.

    ja mensen die geen kinderen kunnen krijgen en met een miniumloon leven zullen helaas niet kunnen adopteren, of die niet genoeg verdienen

  • B

    Goedemorgen,

    Als een adoptie zoveel geld kost is er dan ook iemand die mij kan vertellen wat er met die centjes gebeurd, komt dat ten goede van het te adopteren kind of zijn dit de kosten vanwege het juridische gedeelte wat bij adoptie hoort. Ben wel nieuwsgierig en hoop dat iemand hier het antwoord op weet.

    Groet B

  • anoniem

    er zijn veel stappen in een procedure, je hebt kosten voor de via cursus, voor het legaliseren van de papieren , mediche keuring, bemiddeling van de vergunninghouder, donatie aan het kindertehuis, kosten in het land zelf voor de procedure en je eigen levens onderhoud, rondje den haag als dit voor toepassing is etc de bedragen moet je over een paar jaar uitspreiden maar dan kom je toch aan de bedragen die hierboven genoemd zijn en kijk maar eens op de website`s van de vergunninghouders en sommige mensen houden een kosten plaatje bij op hun website of webloge moet je maar eens gaan surfen op het internet.

    wij hebben het kunnen betalen door de overwaarden uit ons huis, heel goed sparen geen dure vakantie`s niet elk seizoen nieuwe kleding of de auto wegdoen, ken ik ook mensen die dit doen.

    je moet er wat voor doen, maar op het eind wacht wel een prachtig wonder op je

  • ikkus

    Ja het is duur. Een mensenleven is weliswaar niet in geld uit te drukken.

    Ik heb de kostenplaatjes bekeken samen met mijn moeder. Deze kwam met een hele mooie opmerking.

    “Je vliegt tegenwoordig voor een habbekrats naar een land toe, china zit ook tussen die aanbiedingen, waarom dan zoveel meer kwijt zijn (qua reiskosten) bij een vg?”

    Tja, …….

    Met vriendelijke groet,

    Ikkus

  • Debby m/v Finn en Yuna

    De meeste adoptie bureau's kiezen ervoor om de ouders in een luxe hotel onder te brengen, dit zodat je je zo goed mogelijk om je kindje kan concentreren en je niet druk hoef te maken over bepaalde dingen.

    IK kan je zeggen dat ik het het geld meer dan waard vond, je hoefde maar te roepen en ze zorgde overal voor.

    Daarnaast zitten er in de kosten van de reis ook excursies bij (bij het China kanaal via K&T in ieder geval), transport kosten en de gids.

    Verder moet je ook denken aan dat je bijna altijd met een groep reist, als je via een aanbieding boekt heb je dus de kans dat je niet als groep kan reizen en dat maakt het voor China heel moeilijk om de procedure goed te laten verlopen.

    Tuurlijk is het een hele hoop geld, maar ik vind alle kosten echt wel na te trekken.

    Alle kosten krijg je zwart op wit en alles klopt.

    In Nederland is het trouwens zo geregeld dat als je zoals wij ook een kindje uit Nederland adopteerd, de staat dit betaald. (behalve de adoptie uitspraak na 1 jaar, maar dat is ongeveer 700 euro).

    Groetjes Debby

  • p&p

    Duur impliceert voor mij dat het meer kost dan dat het waard is. Ik vind adoptie dan ook niet DUUR. Ik ben het er wel mee eens dat je keuzes moet maken. Iedereen kan zijn geld maar één keer uitgeven.

    Zoals al in andere antwoorden is aangegeven bestaat een flink gedeelte van de kosten uit juridische procedures en vertaalkosten. Een ander flink gedeelte zijn de reis en verblijfkosten in het buitenland. In sommige landen moet je wel 2 maanden verblijven. Dit kost natuurlijk geld.

    Groeten,

    Bas

  • Karin

    Hallo Debby,

    Ik lees iets nieuws. Je schrijft dat in Nederland de staat het betaald.

    Waar kan ik hier meer over lezen?

  • Debby m/v Finn en Yuna

    Ik weet niet waar je dat precies kan lezen, maar wij hebben een ned kind geadopteerd en hebben alleen de adoptie procedure betaald nadat we 1 jaar voor Finn gezorgd hadden. Dat was dus ongeveer 700 euro.

    In nederland hoef je er verder niets voor te betalen, maar goed de kans op een Nederlands kind is heel erg klein!

    Groetjes Debby

  • Soraya

    Hoi allemaal,

    Adoptie = duur …..

    Ja, het kost een hoop geld en wij zijn dan ook heel erg blij ( en dankbaar ) dat we het kunnen betalen. Wat dat betreft zijn wij blij dat we hier een paar jaar voor kunnen sparen.

    Naast het feit dat de adoptiekosten hoog zijn hebben wij - en helaas velen met ons - al veel geld uitgegeven aan vruchtbaarheidsbehandelingen. Na 6 mislukte inseminaties en 4 mislukte IVF behandelingen is onze portomonee ook een stuk lichter geworden. Nu hebben we besloten om geen geld meer uit te geven aan IVF, maar alleen nog voor adoptie. En sinds we die beslissing hebben genomen zijn we helemaal blij ! We gaan hard sparen, maar hebben het ervoor over …..

    Groetjes Soraya