Beste allemaal,
Om te beginnen: ik ben een stille meelezer die niet echt de behoefte heeft zich in discussies te mengen. Het is daarom ook bijzonder dat ik nu toch wat schrijf. Het gaat mij om een verhaaltje dat ik recentelijk ergens las over een stel dat zelf vier kinderen heeft en dit een tijdje lang wel voldoende vond.
Nu het zelfdoen verhaal in de USA weer een wending heeft genomen, kwam dit stel tot de conclusie dat het wel weer kriebelde en dat ze het toch eigenlijk wel leuk vonden om nog een kindje te adopteren. Ze vroegen een BKA nummer aan en omdat ze de VIA en de RvdKB gesprekken uiteraard eerder hadden doorlopen, kwamen ze al snel in aanmerking voor een aanvullend gesprekje met de Raad. Dit zal allicht zonder al te veel problemen verlopen en daarmee ontstaat een situatie waar ik persoonlijk moeite mee heb. Ik ben erg benieuwd naar jullie mening hierover.
De situatie heeft aantal kanten:
** door de snelheid van deze procedure haalt het stel in een paar weken tijd zo'n beetje iedereen in die in de afgelopen twee jaren een BKA nummer heeft aangevraagd, heeft zitten wachten op de VIA, heeft zitten wachten op de medische keuring, heeft zitten wachten op de Raadsgesprekken en uiteindelijk op de felbegeerde BT.
** dit stel moet ook weten dat er een tendens is dat er minder kinderen naar NL komen terwijl het aantal adoptieouders niet of nauwelijks afneemt. Er is al een tekort aan adoptiekinderen en dit tekort wordt alleen nog maar groter onder de huidige omstandigheden
Mijn conclusie is dus dat dit stel voor een marginaal eigen voordeel (wat is je winst als je van vier naar vijf kinderen in een gezin gaat ?) een hele serie toekomstige adoptieouders in de wielen rijdt. Niet alle ouders met een BT zullen uiteindelijk een kindje mogen adopteren om zo een gezinnetje te gaan vormen, want voor een relatief groot deel van deze groep speelt de leeftijdsgrens een grote rol. We mogen dus aannemen dat een geslaagde adoptie van een vijfde kindje nagenoeg zeker leidt tot een definitief kinderloos stel ergens anders.
Dit probleem heeft niet veel te maken met ‘het belang van het kind’ maar alles met de juiste spelregels in de wereld van adoptie. Is het nodig om grenzen te stellen aan dit soort adoptie-verslaafde ouders of hebben alle (toekomstige) ouders evenveel recht op geluk. Aangezien er geen regels bestaan voor dit soort voorrangs- of toewijzingsproblemen, geldt er hooguit een ethisch besef. Vandaar mijn vraag aan jullie allemaal: wat is jullie mening ?
Groet,
Charles