Verlof/thuisblijven na thuiskomst

• Ellen

Hallo

graag zou ik willen weten hoelang jullie zijn thuis gebleven na thuiskomst met jullie kindje?

Ik ben al een aantal jaar bezig met extra verlof te sparen en ik ga betaald ouderschapssverlof opnemen.

Hoe het er nu uitziet kan ik maximaal 5 maanden thuis blijven.

En dan zal ik weer moeten werken 3 dagen per week.

Is 5 maanden voldoende? Of veel te weinig voor het vormen van een goede basis( hechting).

Natuurlijk is het bij iedereen anders maar ik ben benieuwd hoelang iedereen is thuis gebleven?

Hopelijk krijg ik een aantal reacties.

Gr. Ellen

• Nicole70

5 Jaar geleden bij de eerste ben ik 3 maanden thuis geweest. Hij kwam met 11 maanden bij ons.

Nu, als we hopelijk dit jaar een sibling krijgen, raadt de raadsmedewerkster aan om minimaal een half jaar thuis te blijven. En dat ben ik ook zeker van plan. Mijn man zal na 4 weken adoptieverlof weer gaan werken.

Verder heb ik altijd gezegd dat ik kijk naar de kinderen, in hoeverre de ontwikkeling gaat en in hoeverre hebben ze nog één van ons nodig de hele dag. Dat verschilt natuurlijk per kind. En in welke leeftijd zit het kind, mss kun je onder schooltijd al weer een paar uurtjes beginnen.

Succes en de groetjes, Nicole

• Y

Hoi Ellen,

Ik ben 3,5 maand thuis geweest na de komst van onze zoon van toen bijna 6 maanden. In die tijd is er een goede basis gelegd, maar ik had graag nog wat langer thuis gebleven. Helaas is dat hier financieel niet haalbaar. Ook dat is iets waar je rekening mee moet houden, want niet iedereen is in de positie naar het kind te kijken en indien gewenst langer thuis te blijven of veel minder te gaan werken. Nu werk ik weer 24 uur per week.

• Kaatje76

Onze zoon was 13 maanden toen hij bij ons kwam. Ik heb een jaar verlof gehad, waarbij ik de eerste 5 maanden volledig thuis was en daarna 1 dag in de week heb gewerkt. Die dag was mijn man thuis. Die laatste oplosing hebben we bedacht omdat we merkten dat na 5 maanden de hechting nog niet voldoende was. We hebben natuurlijk het geluk gehad dat ik op mijn werk veel begrip en medewerking heb gekregen. Bovendien moet het in je functie mogelijk zijn om 1 dag in de week te kunnen werken. Misschien is het een idee om na 4 maanden te evalueren en dan alsnog verlof te regelen als dat nodig is.

• pepe

Hoi,

wij reizen deze week af om onze dochter (2 jr) op te halen. Mijn verlof is gisteren begonnen (even tijd om te pakken) Ik maak gebruik van de adoptieregeling (4 weken) en dan de ouderschapsregeling (een half jaar) Vervolgens kan ik er nog een vakantie achter plakken en al met al ben ik dan 8 maanden bij haar thuis. Die 8 maanden zijn financieel natuurlijk wel een stuk minder aantrekkelijk, maar dat hebben we meegerekend in het sparen. Vanaf september ga ik dan weer 50% werken, als het nodig is kan mijn man dan nog gebruik maken vande ouderschapsregeling en een jaar lang ook 50% gaan werken (die werkt nu gewoon fulltime)

Daarna gaat ze al bijna naar school en hoop ik net als voorheen te werken; 50% onder schooltijden. Maar dat is nog héél ver weg.

Het hangt volgens mij van je cao af of er ouderschapsverlof in is geregeld en zo ja , hoe, betaald voor een deel of onbetaald. Wel de moeite waard om uit te zoeken.

Succes!

• sanne

Ellen,

wij hebben in 2008 een dochter gekregen van bijna 5 jaar.

Mijn man en ik zijn allebei 3.5 maanden fulltjme thuis geweest, daarna hebben we het 1.5 jaar samen gedaan. Dit is haalbaar omdat ze na 4 maanden naar school ging. Die beginperiode samen thuis is heel goed geweest voor de hechting, en wij hadden ook nioet het gevoel dat het anders had gekund. Maar dat hangt natuurlijk van het kind af!

Wij hebben deze periode betaald uit ouderschapsverlof en mijn baas heeft daat 2 weken zorgverlof bij gedaan. Vervolgens heb ik een heel stuwmeer aan vakantiedagen gebruikt (een van de weinige voordelen van het lange wachten) en nu heb ik ouderschapsverlof en werk ik 4 dagen in de week. Mijn man werkt vanuit thuis en is dus altijd thuis als ze uit school komt.

Succes ermee!

Sanne.

• Marièlle67

Onze kids waren 5 en 7 bij aankomst in Nederland. Het was toen net het begin van de schoolvakantie zodat mijn echtgenoot de eerste zes weken (hij is docent) hele dagen thuis was. Ik ben zo'n vier weken na aankomst weer gaan werken.

Acht weken na aankomst in Nederland zijn beide kids naar school gegaan en hebben wij het zo geregeld dat of mijn man of ik ze 's ochtends wegbracht en dat één van ons beiden na schooltijd weer thuis is om ze op te vangen. De weekenden zijn we altijd allebei thuis.

Ik denk dat het van tevoren moeilijk in te schatten is hoeveel tijd kinderen echt nodig hebben. Onze kids wilden graag naar school en dat is ook goed gelopen. Dat maakte dat wij allebei aan het werk konden, mede ook doordat wij het zo konden regelen dat er altijd één van ons beiden voor en na school thuis is èn we met school heel goede afspraken hebben kunnen maken t.a.v. het hechtingsproces en wat school van ons wel en niet mocht.

Maar voor hetzelfde geld is het bij andere kinderen weer heel anders. Moeilijk van tevoren in te schatten dus.

• JS

Hallo Ellen,

Het een en ander hangt ook samen met de medewerking van de werkgever(s) en met je portemonnee.

Wij hebben er voor gekozen dat een van beide zou stoppen met werken bij de komst van onze oudste. Dat had twee redenen: er was bij de werkgevers weinig medewerking bij onze wens om beide parttime te gaan werken en daarnaast wisten we niet hoe het zou gaan lopen na thuiskomst met ons kind wat betreft hechting, maar ook met het ook op de sn. Onze oudste was anderhalf toen hij bij ons kwam en hij heeft er best last van gehad dat ik twee weken na thuiskomst weer ging werken. De eerste paar weken halve dagen, toen 3 weken zomervakantie en daarna hele dagen. Dat was alles wat we bij elkaar konden en mochten sprokkelen. Het was erg prettig dat mijn man thuis was (en is) om zo niet al na zo'n korte tijd aan anderen te moeten wennen.

Bij onze jongsten (7 maanden bij omarming) ging het makkelijker met weer gaan werken, maar ook toen heb ik eerst een paar weken halve dagen gewerkt, zodat iedereen wat makkelijker aan het nieuwe ritme kon wennen.

Zouden we het nu anders doen? Nee, want het is goed geweest zoals het gegaan is. Ja, mogelijk wel, als er medewerking van de werkgever zou zijn geweest voor bijv. verlof na het adoptieverlof.

Groeten,

JS

• MW

Hallo,

Wij hebben vorig jaar onze sibling van 4 en net 2 mogen omarmen. Gelukkig werkt mijn man aan huis. De eerste 3,5 week na thuiskomst ben ik 1 maand 2 dagen gaan werken, daarna 3 dagen. Wij ervaren het als heel positief dat we de zorg het eerste jaar samen hebben gedaan. Onze oudste hechte erg aan mijn man en de jongste aan mij. Had mijn man volledig gewerkt en was ik elke dag thuis geweest, dan was die hechting veel minder goed en snel verlopen.

We merkten dat de afgelopen tijd weer, omdat ik ziek was en een aantal weken thuis was. We merkten dat hij weer alleen maar mama wilde…….

Beide kinderen hebben hun “favoriete” ouder, maar zijn aan ons allebei goed gehecht gelukkig!

Succes! Miranda

• BG

Hier ook een groot voorstander van gedeelde zorg, dus moeder en vader beiden adoptieverlof en (onbetaald)ouderschapsverlof en ook daarna samen de zorg delen. Wij konden zo na de adoptie tussen de 5-8 maanden zelf de zorg voor onze kinderen voor onze rekening nemen. Bij de 2 oudsten waren die 8 maanden echt nodig. Bij jongste (ouder en met sn;-)) gaat alles zo soepel dat hij na 5 maanden naar school kon en naar een oppas.