Hallo Ellen,
Het een en ander hangt ook samen met de medewerking van de werkgever(s) en met je portemonnee.
Wij hebben er voor gekozen dat een van beide zou stoppen met werken bij de komst van onze oudste. Dat had twee redenen: er was bij de werkgevers weinig medewerking bij onze wens om beide parttime te gaan werken en daarnaast wisten we niet hoe het zou gaan lopen na thuiskomst met ons kind wat betreft hechting, maar ook met het ook op de sn. Onze oudste was anderhalf toen hij bij ons kwam en hij heeft er best last van gehad dat ik twee weken na thuiskomst weer ging werken. De eerste paar weken halve dagen, toen 3 weken zomervakantie en daarna hele dagen. Dat was alles wat we bij elkaar konden en mochten sprokkelen. Het was erg prettig dat mijn man thuis was (en is) om zo niet al na zo'n korte tijd aan anderen te moeten wennen.
Bij onze jongsten (7 maanden bij omarming) ging het makkelijker met weer gaan werken, maar ook toen heb ik eerst een paar weken halve dagen gewerkt, zodat iedereen wat makkelijker aan het nieuwe ritme kon wennen.
Zouden we het nu anders doen? Nee, want het is goed geweest zoals het gegaan is. Ja, mogelijk wel, als er medewerking van de werkgever zou zijn geweest voor bijv. verlof na het adoptieverlof.
Groeten,
JS