nederlandse adoptie

  • BG

    Als de familie het kind zou willen vinden is dat toch op zich prima? Als je echt wilt lukt lukt dat daarvan ben ik overtuigd. Of laten jullie dan indien aan de orde via officiele instanties (FIOM) lopen? Ik denk dat in het huidige digitale tijdperk het onmogelijk is om onvindbaar te zijn in Nederland. Daar kun je maar beter op anticiperen lijkt me. Ik dacht overigens (nergens op gebaseerd) dat als ouders in Nederland hun kind ter adoptie aanbieden dat er dan meestal wel contact zou blijven.

  • Lennie

    Hoi,

    Heel vaak is het zelfs zo dat de bio-ouder(s) van een Nederlands adoptiekind de naam en adres gegevens krijgen als de adoptie wordt uitgesproken. Die staan namelijk meestal gewoon in de stukken.

    Dan kun je nog zo je best doen om alles geheim te houden, maar de rechtbank heeft daar iets minder moeite mee, blijkbaar. Dat zou anders moeten zijn, maar het gebeurt vandaag de dag nog steeds. Daar waar jij als adoptieouder denkt anoniem te zijn, ben je dat dus vaak niet.

    Nederlandse adoptie is inderdaad wel iets privacy gevoeliger, al is het maar dat je moet wennen aan het idee dat de bio-familie in de buurt woont. Maar als iemand hier in Nederland wil weten waar een kind woont, dan is dat niet zo heel moeilijk achter komen, inderdaad. Waar een wil is, is in deze absoluut een weg…

    Maar goed, dat hoeft inderdaad geen probleem te zijn. Helaas wil het overgrote deel van de Nederlandse afstandsouders geen contact….

    Lennie

  • anitazwier

    hoi Bianca,

    Jullie zijn nu meer dan een jaar verder. Hoe is het gegaan met de uiteindelijke adoptie?

    Hoe ging het met het vinden van een advocaat?

    Hoe makkelijk / moeilijk was de procedure?

    Hoort jullie kind nu echt officieel bij jullie?

    Wij kunnen in november de adoptieprocedure starten, dan is ons kindje een jaar bij ons.

    Op internet kan ik nergens informatie hierover vinden en ik heb zoveel vragen!

    groetjes

    Anita

    je mag me ook prive mailen: anitazwier@home.nl

  • Marja

    Lieve mensen, ik ben een afstandsmoeder uit de jaren 70.

    Mijn zoon is door een Nederlands echtpaar geadopteerd en sinds kort heb ik contact met hem, op zijn initiatief. Dit is een heel bijzondere beleving. Zowel voor mij als voor hem en onze gezinnen. Het heeft onze levens verrijkt. Sinds vorige week heb ik ook zijn adoptieouders leren kennen. Nu is het plaatje compleet voor alle betrokkenen.

    Wat ik mee wil geven is dat het voor de afstandsmoeder erg belangrijk kan zijn dat het kindje de naam behoudt, mocht deze door haarzelf gegeven zijn. 

    Verder ervaar ik dat hechting altijd een issue zal zijn in het leven van het adoptiekind. Wat mij het meest bijgebleven is, is de uitspraak van mijn zoon bij onze eerste ontmoeting: “dit is voor het eerst in mijn leven dat ik iemand aan mag raken waar ik een bloedband mee heb”. Dat heeft mij enorm geraakt, er sprak eenzaamheid uit die paar woorden.

    Mochten er mensen zijn die specifieke vragen hebben, mogen jullie die zeker stellen.

  • Samantha

    Anonymous

    Beste Bianca,

    Wij staan op de nederlandse lijst. Dus er is een hele geringe kans dat wij een kindje uit nederland kunnen adopteren. Nu hebben we ons daar redelijk op voorbereid maar ik heb nog nooit iemand gesproken over hoe het nu werkelijk verloopt bv:

    conact met de biologische familie

    Contact met de biologische moeder

    Hebben jullie het eerste jaar met de angst geleefd dat de moeder het kindje weer terug wil.

    Het zijn voor mijj vooral emotionele vragen.

    Groeten,

    Petra

    Hallo contact (asngweh@gmail.com) als u geïnteresseerd bent in adoptie van kinderen, mijn man en ik hebben van hieruit privé geadopteerd. Bedankt

    ​Samantha

  • Samantha

    Anonymous

    hoi Bianca,

    Jullie zijn nu meer dan een jaar verder. Hoe is het gegaan met de uiteindelijke adoptie?

    Hoe ging het met het vinden van een advocaat?

    Hoe makkelijk / moeilijk was de procedure?

    Hoort jullie kind nu echt officieel bij jullie?

    Wij kunnen in november de adoptieprocedure starten, dan is ons kindje een jaar bij ons.

    Op internet kan ik nergens informatie hierover vinden en ik heb zoveel vragen!

    groetjes

    Anita

    je mag me ook prive mailen: anitazwier@home.nl

    Hallo contact (asngweh@gmail.com) als u geïnteresseerd bent in adoptie

    van kinderen, mijn man en ik hebben van hieruit privé geadopteerd.

    Bedankt

    Samantha

     

  • Wendy

    Ik heb als afstandskind ervaring met nederlandse adoptie. Pm mogelijk.