waarom zo negatief over jonge kindjes en de VS???

  • Anoniem

    Ik lees hier nu sinds kort mee op het forum en vraag me toch iets af: waarom wordt er zo negatief gedaan over de wens naar het adopteren van jonge kindjes (baby's) of adoptie uit de VS. Ik zie verschillende argumenten voorbij komen: er zijn zoveel oude kindjes, VS kost veel geld, waar gaat dat heen?

    Ook wij hebben de wens voor een zo jong mogelijk kindje te gaan, om de reden dat we zoveel mogelijk stappen in een leven van een kindje willen meemaken.

    Een baby uit de VS heeft toch ook recht om geadopteerd te worden? En natuurlijk zijn er oudere kindjes die ook een tehuis verdienen, maar wat als je daar niet goed mee om kan gaan, worden ze daar gelukkiger van?

    Ik heb diep respect voor mensen die een ouder kindje willen en kunnen adopteren, maar heb dan ook respect voor mensen die andere wensen hebben, en iedereen weet, in adoptieland moet je gewoonweg je wensen en eisen neerleggen: welk land, welke special needs, welke leefttijd. Zo is het nou eenmaal!

    Ik post dit anoniem, omdat ik onder een andere inlognaam graag nog actief wil zijn hier zonder hierop aangesproken te worden.

  • Anja1

    Beste Anoniem,

    Misschien is het dan goed als je eens terugbladert op dit forum en wat oude topics doorleest. Daar vind je de antwoorden op de vragen die je stelt, maar ik krijg zomaar het gevoel dat het niet de antwoorden zijn die je wilt horen als je uitgangspunten zijn dat je een jong kindje wilt omdat jijzelf er zoveel mogelijk van wilt meemaken, en dat een ouder kindje er vast niet gelukkig van wordt als jij er niet mee kunt omgaan. Je redeneert zeer vanuit je zelf en wat jij wilt, niet vanuit wat nodig is voor kinderen. Ja, inderdaad wordt je gevraagd tijdens het adoptieproces om keuzes te maken, maar de ‘keuze’ voor een jonge gezonde baby is allang geen realistische keuze meer - die kinderen zijn in heel veel landen namelijk heel goed plaatsbaar.

    Groet,

    Anja

  • pleegkind

    Iedereen redeneert uit zichzelf. Erg naief om te denken dat je kinderen, eigen of adoptie kinderen neemt of krijgt voor het kind. Er zijn heel veel pleegkinderen in Nederland waar niemand voor te vinden is, dit komt omdat je als opvang het kind niet mag “houden”.

  • PinkRose

    Ik vind dat er een tegenstrijdigheid zit in het schermen met “de belangen van de kinderen staan voorop!” enerzijds en de wensen en eisen die sommige/veel (?) aspirant-adoptieouders hebben anderzijds. Zo was het tot niet lang geleden voor sommige landen/bij sommige vergunninghouders mogelijk om een geslachtsvoorkeur op te geven. Resultaat: er kwam een ware run op zo jong mogelijke meisjes, en de wat oudere jongetjes hadden veel minder kans om geadopteerd te worden. In het belang van de kinderen?! Lijkt me niet. Ook nu nog is er voor bepaalde landen zoveel ‘vraag’ naar kinderen jonger dan 2 dat daar lange wachtlijsten voor zijn, terwijl de wachtlijsten veel korter zijn voor wat oudere kinderen. Hebben die oudere kinderen niet net zoveel recht op een liefdevol thuis?

    Tijdens de VIA stonden we eerlijk gezegd ook versteld van het eisenpakket van het merendeel van onze medecursisten. Ook hier bij de meesten een voorkeur voor een meisje. En dan wel zo jong mogelijk. En natuurlijk (?) helemaal gezond. En dan wilden sommigen het liefst bij het voorstel eerst een foto zien voordat ze met het voorstel zouden instemmen. En dan was vrijwel iedereen ook nog van plan om te liegen tegen de RvdK dat de medische behandelingen allang gestopt waren, maar ondertussen gewoon nog een paar IVF-pogingen te doen. Ik dwaal nu een beetje af, maar ik vind het stuitend dat er zoveel oudere/SN-kindjes zijn die niet geadopteerd kunnen worden of onnodig lang in tehuizen blijven zitten omdat zoveel aspirant adoptieouders zo graag een gezonde baby willen.

  • BG

    Precies, zo zie ik het ook bij veel ouders. En dan zijn we met z'n allen verbaasd dat er misstanden ontstaan in adoptieland zoals kinderhandel? Zijn we verbaasd dat we als adoptieouders die zich als veeleisende consumenten gedragen worden neergezet? Een volstrekt terecht beeld voor een (groot?, gelukkig wel kleinder wordend) deel van de adoptieouders. Nee hoor, hierdoor wordt mede het negatieve image van adoptie bepaald.

    En nog erger, een wachtlijst van kindjes die echt op ouders wachten (ouder of met een sn). Tja blij met je mooie gezonde baby die ook in het land van herkomst een plekje had kunnen krijgen. En dat jongetje van 4 of 5 dat een onderbeentje mist en wellicht nog wat andere mankementjes heeft maar net zo goed de liefste van de wereld kan zijn dat blijft maar wat langer op die lijst staan. Tja, das waarom ik er negatief en boos over ben.

  • Anoniem

    Het is net alsof je je ervoor moet schamen om een zo jong mogelijk kindje te willen…

    Wij stonden op de lijst voor een land waar voornamelijk kindjes rond de 1,5 vandaan komen, geen probleem voor ons. Iedereen weet dat wachtlijsten kunnen sluiten of extreem langer kunnen worden. Ook stonden we open voor diverse special needs, ook geen probleem. Nu de wachtlijsten voor diverse landen (waaronder die van ons) ineens weer dicht of veranderd is, moeten we weer opnieuw kiezen voor een land en het ‘soort’ kinderen die daarbij horen. En ja, we gaan nu voor een jong kindje. Maar verder maakt het me niet uit, huidskleur, special needs (in elk geval de sn waar we toestemming voor hebben, en dat is nogal wat), geslacht (uiteraard maakt dat niet uit), daar is dan toch ook wat voor te zeggen?

  • BG

    “En nog erger, een wachtlijst van kindjes die echt op ouders wachten (ouder of met een sn). ”

    Jonge kindjes met sn's wachten inderdaad ook vaak op ouders maar dat staat toch ook in mijn mail, zie quote? Jonge kindjes met schisis, HIV, Hep B, missende ledematen etc. wachten ook op ouders

  • Marièlle67

    Wat mij persoonlijk het meest tegenstaat aan adoptie van kinderen uit de VS is het feit dat een land als de VS prima in staat is om zelf voor zijn kinderen te zorgen. Dat blijkt wel uit het feit dat Amerikanen de mogelijkheid hebben om kinderen van buiten de VS te halen terwijl er in de VS zelf genoeg kinderen zijn die een goed nieuw thuis nodig hebben.

    Eigenlijk zou een land gewoon geen kinderen uit het buitenland moeten mogen halen zolang er in het land zelf nog kinderen zijn die op een goed thuis wachten.

  • A.

    Toen wij een gesprek hadden met de RvK vertelden wij dat we ook open stonden voor oudere kinderen. Wij hebben hier geen toestemming voor gekregen omdat wij zelf nog relatief jong zijn en dus niet aan een leeftijdsgrens gebonden zijn. Verder is ons ook door de RvK afgeraden om een kindje met een special need te adopteren. Wij zeiden dat we open stonden voor een lichte special need maar de RvK zei dat tegenwoordig een lichte special need betekent dat je dus voor een gezond kind gaat.

  • Simone30

    .