Ik neem aan dat je als nachtmerrie bedoelt dat je een kind geadopteerd hebt wat achteraf geroofd (of op een andere manier tegen de wil van de ouders afgestaan) blijkt te zijn? Ik denk dat dat een gegeven is (dat dat zo zou kunnen zijn) waar je altijd rekening mee moet houden. Sowieso worden kinderen niet vaak “uit liefde” afgestaan denk ik. Er zit altijd een trieste reden achter, armoede, druk vanuit de familie of vader, regelgeving in het land, druk door officials uit dat land. Of nog iets heel anders (verkrachting, overlijden bijv.). In het algemeen denk ik dat de meeste ouders voor hun kind hadden willen zorgen, als die omstandigheden er niet waren geweest. Uitzonderingen zijn er natuurlijk ook.
Wat ik heel triest vind is dat de adoptieouders geen medewerking willen verlenen. Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar als ik ouders was van deze jongen, dan hadden we al lang geprobeerd om de familie hier te krijgen (mijn primaire reactie was dat ik naar India was gereisd met hem, maar misschien had ik dat bij nader inzien toch niet gedaan, omdat het kind bang zou zijn dat hij daar zou moeten blijven), en was die DNA test allang gebeurd. Ik ben al een tijd op zoek naar de ouders van onze kinderen, en zou heel blij zijn als ik ze zou kunnen vinden (waarbij ik wel ook onze kinderen volg). Uiteraard met hulp van instanties die ons en zijn ouders zouden begeleiden. Ik begrijp het kind wel, dat het bang is om teruggestuurd te worden, dat zou ook onmenselijk zijn naar hem toe. Maar het is ook onmenselijk om de ouders van het kind in onzekerheid te laten over of hij nu wel of niet hun zoon is. Ik zou daar met mijn zoon over spreken, dat zijn ouders daar ook recht op hebben.
Ik vraag me ook vaak af hoe onze kinderen adoptabel zijn geworden, wat hun oorsprong was. Ik maak me daarbij nooit zorgen over of haar/zijn ouders hen weer zouden opeisen. Het Trouw artikel heeft een suggestieve titel. Als ik het goed begrijp willen de Indiase ouders zekerheid, en informatie. En persoonlijk vind ik dat ze daar recht op hebben.
Meta