Invloed van rechtse stroming op onze adoptie kinderen

• *Marjo*

Noemen we het toch anders?

Mijn kinderen, ehhhh adoptie kinderen….. maken zich zorgen over oa de PVV en diens standpunten.

Zij zien zich zelf als buitenlanders.

Die mogelijk uitgezet kunnen worden?

En ik maak me zorgen met hen.

Om hun toekomst maar ook over de toekomst van velen wiens ouders hier niet geboren zijn, die zelf hier wellicht niet geboren zijn…

En ik verbaas me…..

Nee ben meer verbijsterd vanwege het feit dat adoptie ouders van buitenlandse kinderen mede verantwoordelijk zijn voor de opkomst van rechts…

• BG

Ook ik maak me grote zorgen over deze rechtse stroming (ik doe het nog voorzichtiger en noem de partij niet want censuur alom) en wat dat met onze adoptiekinderen doet. Ik vind de titel van het blog van Michiel zo mooi: de wereld is van iedereen. Daar word ik nou warm van. Gelukkig groeien mijn kinderen op in een warme omgeving (familie, vrienden) die tolerant zijn en geen etnische groepen willen buitensluiten en gelukkig hun verstand goed gebruiken en weten dat tegenslagen, het gegeven dat niet iedereen hetzelfde te besteden heeft en het gegeven dat er altijd mensen zijn die hele rare dingen doen bij het leven horen en dat je daar geen akelige maatregelen jegens een groep mensen met een andere geloofsovertuiging of ander kleurtje voor in het leven moet roepen.

Past het toepassen van censuur ook niet binnen deze hele tendens?

• Anja

Mijn dochter vraagt zich na de verkiezingsuitslagen af of haar klasgenootje met hoofddoek nu het land uit moet, omdat er een partij schijnt te zijn die niet-zo-van-de-hoofddoeken is. En hoe het met haar zit, een meisje met een tintje. Een meisje wat trots is op haar land van herkomst en waarvan het me nog altijd spijt dat het behouden van twee nationaliteiten niet mogelijk was, vanwege regels in dat land van herkomst. Een meisje van twee culturen, wat haarscherp de parallel ziet tussen de geschiedenisstof over WOII die ze onlangs moest leren en de situatie van nu.

Ach, ze zal wel spoken zien….?

Groetjes,

Anja

• Anja

Hoi Marjo,

Heb jij dat gedicht nog voor me? Want nu is het al weer weg… voordat ik het kon kopieren… Met dank!

Anja

• *Marjo*

Toen de nazi’s de communisten arresteerden heb ik gezwegen;

Ik was immers geen communist.

Toen ze de sociaaldemocraten gevangen zetten heb ik gezwegen;

Ik was immers geen sociaaldemocraat.

Toen ze de syndicalisten kwamen halen heb ik gezwegen;

Ik was immers geen syndicalist.

Toen ze de Joden opsloten heb ik gezwegen;

Ik was immers geen Jood.

Toen ze de katholieken arresteerden heb ik gezwegen;

Ik was immers geen katholiek.

Toen ze mij kwamen halen

…was er niemand meer die nog kon protesteren

• *Marjo*

Martin Niemöller (Lippstadt, 14 januari 1892 - Wiesbaden, 6 maart 1984) was een Duits militair, lutherse theoloog en verzetsstrijder.

Later sloot hij zich aan bij een pcifistische beweging.

Censuur op dit gedicht lijkt mij bijzonder ongepast

• Mirjam1

Prachtig.

Ik kan me niet voorstellen dat er PVV-stemmers onder (aspirant) interlandelijke adoptie-ouders zijn. Of vergis ik me?

• *Marjo*

De kat van annie MG S scheen wel rechtse sympathien te hebben…

• Anja

Ja Mirjam, je vergist je, want in de verwijderde topic was een adoptiemoeder die op die bewuste partij stemde omdat de zorgmaatschappij wordt afgebroken en de taakstraffen te licht zijn…. Wat op zich dan wel zaken zijn waarvan ik me kan voorstellen dat je je daar zorgen over maakt, maar waarvoor andere stemmogelijkheden waren zal ik maar zeggen….

Tja… voor mij rijmt het niet, iedere dag in de ogen van je (andersgetinte adoptie)kind kijken, het kind waarvoor je door het vuur zou gaan, en dan toch een dergelijk stemgedrag.

Groetjes,

Anja

• Anja

Hoi Marjo,

Thanks!

Zo, eerst maar gekopieerd, dingen verdwijnen soms zo snel… Als dat met die rechtse stroming nou eens net zo snel gaat….

Groetjes,

Anja