Invloed van rechtse stroming op onze adoptie kinderen

• MCP

voor Marielle,

Marielle, je zegt volgens mij niks verkeerds.

Jij geeft weer hoe “ de wereld” tegen groeperingen aan kijkt.

Die zien een groep donkere oproerkraaiers uit een bep. land en die zien niet het verschil tussen hen en tussen jouw donkere kinderen. Tezamen worden ze over 1 kam geschoren. Nu nog niet, maar mogelijk later wel, dat is waar jij bang voor bent.

Volgens mij is dat wat jij aan probeert te geven of niet? En in dat kader noem jij die groeperingen bij name, niet omdat jij zelf zo denkt. Maar om aan te geven hoe er in het algemeen gedacht wordt.

Of heb ik het nou verkeerd begrepen?

• Marièlle67

Nee hoor, dat heb je helemaal goed begrepen :-)

• lisa11

Exact, en geen catogerie aanwijzen en een beschuldigden vingertje naar bv een rassengroep wijzen. En aangeven dat je kinderen bv erg donker zijn.

Er zullen altijd groepen zijn die buiten de boot vallen: door achtergrond, ras, kleur etc maar ik vind dat ik, als adoptie ouder mij hier van buiten moet houden, in elke laag van de bevolking kan er iets fout gaan en dat is een feit. En niet het groepje Antiliaanse jongeren bij de MAC in X noemen.

• Marièlle67

Dus ik moet de afkomst van mijn kinderen verloochen en vooral net doen of ze niet heel donker zijn?

Mijn kinderen ZIJN heel donker, beseffen dat heel goed, benoemen dat ook regelmatig en ik kan niet anders dan het bevestigen en ze vertellen dat ze daar heel trots op mogen zijn. Mijn kinderen zijn namelijk kinderen die het meer dan waard zijn om op deze wereld te leven, ongeacht hun kleur. Als ik niet hardop zou mogen zeggen dat ze (en dat zijn hun eigen woorden!) erg donker zijn dan doe ik mijn kinderen tekort en verloochen ik hun afkomst. En ze worden echt niet minder donker als ik het niet meer hardop zeg hoor. En vooral, ze hoeven ook niet minder donker te worden, door feiten te benoemen kun je er iets mee. Door dingen te verzwijgen en te hopen dat er vooral niemand ooit iets over zegt doe je kinderen te kort.

Ik vind het echt stuitend dat iemand die zelf kinderen heeft geadopteerd durft te zeggen dat je dat soort dingen niet hardop mag zeggen. Vind je dat ook als het gaat om blonde pijpenkrullen?

Het maakt me boos, heel heel boos….en vooral ook verdrietig dat mijn kinderen in een maatschappij moeten leven waar mensen die toch beter zouden moeten weten dit soort dingen zeggen.

• Nannie

Ik vind dat je het best mag zeggen als een groepje herrie trapt.

En JUIST het negeren van dat soort signalen en hier niets mee doen zorgt voor onvrede onder heel veel mensen, wat weer leid tot het stemmen op bepaalde partijen en discriminatie. Er is namelijk in bepaalde stadswijken een enorme overlast van bepaalde groepen mensen (jongeren) en dat IS zo.

En “je erbuiten houden als er groepen buiten de boot vallen” ???

Voor mij is dat juist ook discriminatie.

Een ieder heeft zijn of haar verantwoordelijkheid als volwaardig burger.

En dat betekent juist ook dat je mensen aan MOET spreken op die verantwoordelijkheden.

Is het niet direct, dan wel indirect (via politie).

En over het niet benoemen van kenmerken. Mag ik dan niet tegen het dochtertje van mijn vriendin zeggen dat ze van dat prachtige kroeshaar heeft? En een prachtig diepbruin kleurtje trouwens op dit moment.

Want dat heeft ze wel…

• BG

Ik denk ook dat zaken bespreekbaar maken en benoemen goed is. Maar dat is niet wat er nu veelal gebeurt, er wordt een zondebok gezocht en hele groepen worden over een kam geschoren en dat is m.i. kwalijk en een mentaliteitskwestie. Vandaar mijn verhaal over mijn ouders die nooit naar anderen hebben gewezen. Dat je een probleem bespreekbaar maakt, de omvang duidt (en niet hele bevolkingsgroepen over een kam scheert) en naar oplossingen zoekt lijkt me prima.

• BG

Ik heb de indruk dat wat Lisa zegt uit het verband wordt gerukt. Ze zegt m.i. niet dat je niet trots mag zijn op je achtergrond, je uiterlijk etc.. Ze geeft aan dat eenzijdig een huidskleur noemen en dat verbinden met een negatieve situatie niet goed is.

• isra

ik heb altijd geleerd; ;; een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest'' en ‘' angst is een slechte raadgever’'

ik zou er niet te bang voor zijn, mijn ervaring is dat als je het zoekt het ook zal vinden ( discriminatie) als je het niet zoekt zal je het ook niet zo snel vinden

• BG

Tja het is er gewoon ook als het je kinderen niet treft is het wel aanwezig in onze samenleving. Ik ben nog steeds van mening dat ik samenleef met anderen en daar een verantwoordelijkheid naar heb. Ogen sluiten en mijn eigen mooie leventje leven ligt me niet, daar ben ik niet oppervalkkig genoeg voor. Zie het om me heen, ook bij adoptieouders wel heel regelmatig. Kindje hier naar toe en we denken nergens meer over na.

• lisa11

Juist! Ik vind het geen goede zaak dat er zondebokken worden aangewezen. In dit geval een etnische minderheid.

Het lijkt mij dat we daarvoor moeten uitkijken en ons niet moeten inlaten met de rechtste stromingen.

Je hoeft je ogen niet te sluiten wanneer blijkt dat er een etnische minderheid de boel terroriseert maar om specifiek de naam te noemen gaat mij te ver op dit prikbord.

En ik sluit mijn ogen niet maar kijk naar oorzaak en gevolg en wil niet het wijzende vingertje zijn.